Pendragon
Swashbuckler
*sliter tråden off-topic* (OT, faktiskt)
/Joel
Nej, ingen tvingar mig läsa, men jag vill gärna föra en diskussion som är vagt relaterad till rollspel och rollspelarkultur utan att behövas se samma dagispropaganda idisslas om och om igen. Du är kommunist. Du tycker USA är onda. Vi fattar. Släpp det eller sätt det i din signatur så det blir lättare att sortera ut från resten av dina i övrigt för det mesta läsvärda inlägg.Det börjar den här diskussionen också bli. Den skall handla om pyramiden. Ingen tvingar dig heller att läsa mina inlägg och sen så är sömn bara bra för hälsan .
Har du jämfört legenderna Stoker nallade från och slutresultatet? Det är ett mischmasch av legender från halva världen, och slutresultatet är knappt igenkännbart med legenderna som utgjorde grunden. Den moderna stereotypvampyren har väldigt lite gemensamt med rumänska mytiska varelser.Vart tror du Stoker fick sin inspiration ifrån? Han hittade ju inte på vampyrer ur tomma luften.
Nay, han tog gamla östeuropeiska berättelser om vampyrer och den hemske Vlad Tepes (*oooooh!*) och modifierade sedan dem så att de skulle passa kapi... f'låt societeten i väst.
Nog fasen gjorde Stokers vampyr det. Det är möjligt att han också gjorde det av kärlek till den litterära konsten, men nog hade han en och annan tanke på ekonomisk vinning också, och om han inte hade det så hade de efterföljare som byggde vidare på vampyrmyten (för egentligen nöjde sig ju Stoker med EN vampyr) garanterat det.I vilket fall så uppkom vampyrmyten inte genom att man ville tjäna pengar på den, som sagt, även om folk har gjort det genom åren.
Att försöka få dig att byta åsikt har jag sen länge gett upp egentligen. Det har dock aldrig hindrat mig att debattera vidare, jag måste ju ge dig en chans att ändra MIN åsikt ju.Dessutom så ändrar det här inte min inställning till vare sig Slann eller vampyrer.
Nu är det officiellt OT-märkt. Och med det är jag redo att köra vidare.Nä nu får det tamejfanimej räcka! Pyramiden är ämnet, inget annat!
/Joel