Nekromanti Pyramiden...

Pendragon

Swashbuckler
*sliter tråden off-topic* (OT, faktiskt)

Det börjar den här diskussionen också bli. Den skall handla om pyramiden. Ingen tvingar dig heller att läsa mina inlägg och sen så är sömn bara bra för hälsan .
Nej, ingen tvingar mig läsa, men jag vill gärna föra en diskussion som är vagt relaterad till rollspel och rollspelarkultur utan att behövas se samma dagispropaganda idisslas om och om igen. Du är kommunist. Du tycker USA är onda. Vi fattar. Släpp det eller sätt det i din signatur så det blir lättare att sortera ut från resten av dina i övrigt för det mesta läsvärda inlägg.

Vart tror du Stoker fick sin inspiration ifrån? Han hittade ju inte på vampyrer ur tomma luften.
Nay, han tog gamla östeuropeiska berättelser om vampyrer och den hemske Vlad Tepes (*oooooh!*) och modifierade sedan dem så att de skulle passa kapi... f'låt societeten i väst.
Har du jämfört legenderna Stoker nallade från och slutresultatet? Det är ett mischmasch av legender från halva världen, och slutresultatet är knappt igenkännbart med legenderna som utgjorde grunden. Den moderna stereotypvampyren har väldigt lite gemensamt med rumänska mytiska varelser.

I vilket fall så uppkom vampyrmyten inte genom att man ville tjäna pengar på den, som sagt, även om folk har gjort det genom åren.
Nog fasen gjorde Stokers vampyr det. Det är möjligt att han också gjorde det av kärlek till den litterära konsten, men nog hade han en och annan tanke på ekonomisk vinning också, och om han inte hade det så hade de efterföljare som byggde vidare på vampyrmyten (för egentligen nöjde sig ju Stoker med EN vampyr) garanterat det.

Dessutom så ändrar det här inte min inställning till vare sig Slann eller vampyrer.
Att försöka få dig att byta åsikt har jag sen länge gett upp egentligen. Det har dock aldrig hindrat mig att debattera vidare, jag måste ju ge dig en chans att ändra MIN åsikt ju. :gremwink:

Nä nu får det tamejfanimej räcka! Pyramiden är ämnet, inget annat!
Nu är det officiellt OT-märkt. Och med det är jag redo att köra vidare.

/Joel

DarkMystic

Swordsman
I will protect those Slannguys now and forever!OT

Vem har sagt att den stått där i flera eoner?! Zikkuraterna i Mesopotamien är typ 4000 år gamla och det är stooor skillnad på 4000 och 10000.

Dont you get it? Låg zikkuraterna i värld fylld med magiska lagar istället för naturlagar. NEJ! De låg i vår perfekta normala värld och därför påverkas av sånt tjafs som "gå sönder". Men en pyramid i Mundana kan stå och bara finnas i oändliga eoner tills nån dum rp sa: Lets go to that pyramid and kick some monsterass! Förresten jag sa den har legat där i många eoner!

...och när skrev jag att vampyrer hade något med pyramiden att göra?!

Bevis Nr1: men inget slår en äkta blodsugare. från inlägget Ze Püramide á la Marukusu
Bevis Nr2:Jag säger "Vampyrer kan inte bo i Asharien tycker jag iallafall..." Du säger Klart att de kan det! Det finns inte mindre än tre i Camard...
Bevis Nr3: Nej.
Man skall också skilja på vampyrer och vampyrer. För att använda mig själv som exempel så tål jag inte solljus (jag kan inte sola iaf), jag har en helskum hörntand som gör att jag kan se lite gulligt vampyrisk ut samt så härstammar jag från en rysk adelsätt. Notera att tandfelet är ärftligt och att de flesta vampyrmyterna kommer från östeuropa, där bojarerna sög ut de arma små bönderna. Att jag till råga på allt tycker om blod behöver jag väl knappast nämna...
Bevis Nr4: Det är ju inte särskilt soligt om nattet, och det bor folk ute på ashaslätten också...även om Commersium Lamia inte har så mycket att tjäna på där ute...

Fyra bevis. Ett ord. BUSTED!

Face it: en groda är ingen intelligent varelse på samma sätt som en människa. Alver, Dvärgar, Tiraker, Demoner, Drakar, Gudar, Andar och en massa andra är lika smarta och till och med smartare än någon människa i mundana så varför skulle inte en fet groda kunna vara det?

När i världshistorien började amfibier att bygga imperium, tillverka redskap och vapen etc. som vi människor har gjort i tusentals år. Tusentals år av nästan 5 miljarder år! De har helt enkelt aldrig behövt tummar men visst fan kunde de lära sig magi och förslava kulturer och raser och göra dessa till slavar!

Och hur fan skulle Slann kunna sväva omkring utan att någon jäkel visste om att de fanns? Vad gjorde dem vandöda? De är osynliga med magi DAAAAAAAA. Och för att bli vandöda, hmmm kanske måste de få sin hämnd på någon eller något...

Och varför skulle wulfens lyssna på några fetlagda paddor?! Om de nu är så jäkla dumma så borde de känna sig hotade av grodjäkeln och anfalla den. Tänk dig själv hur en vargflock skulle reagera om du klev in på deras jaktmarker och började ge dem order... Magical Mind Controll Laser what else Marukusu :gremelak:...

Hur många pyramider i vär värld har haft fällor? Om nu pyramiden i Asharien är så gammal som flera eoner så borde ju fällorna bara vara stoft. Magiska fällor ruttnar ej :gremelak:...

Snälla, svara inte på mina frågor. Jag ställde dem i förebyggande syfte, så att du skulle inse hur det låter...
Jag är inte som de flesta människor så jag ser förbi dina "förebyggande syften".

Marukusu, hatar allt vad Lizardmen heter Du kanske hatar dem fast de är väl för att du är wannabe kommunist som nog säger till allt och alla: "My way or the highway"

/DarkMystic+KaosTeori= Glenn

Marukusu

Hero
...OT...

"Dont you get it? Låg zikkuraterna i värld fylld med magiska lagar istället för naturlagar. NEJ! De låg i vår perfekta normala värld och därför påverkas av sånt tjafs som "gå sönder". Men en pyramid i Mundana kan stå och bara finnas i oändliga eoner tills nån dum rp sa: Lets go to that pyramid and kick some monsterass! Förresten jag sa den har legat där i många eoner!"

Well, i ditt Mundana kanske. Men i mitt Mundana... nej.

"Fyra bevis. Ett ord. BUSTED!"

Dessvärre, för din del, så ogiltigförklaras dina s.k. "bevis" eftersom att jag inte någonstans nämner ett samband med pyramiden i Asharien och vampyrer.
Was that all you got?!

"Alver, Dvärgar, Tiraker, Demoner, Drakar, Gudar, Andar och en massa andra är lika smarta och till och med smartare än någon människa i mundana så varför skulle inte en fet groda kunna vara det?"

'cuz feta Slann-grodor existerar inte när jag är SL, annat än i sagor från en primitiv och inavlad by på Mundanas baksida som kommer att gå under när Mörkret kommer.

"De har helt enkelt aldrig behövt tummar men visst fan kunde de lära sig magi och förslava kulturer och raser och göra dessa till slavar!"

Och varför reagerar inte drakarna på dessa maktmissbruk? De borde känna sig hotade om überpaddor från Lustria tar sig så stora friheter. Eller är de kanske också Slanns slavar?

"De är osynliga med magi DAAAAAAAA. Och för att bli vandöda, hmmm kanske måste de få sin hämnd på någon eller något..."

Yeah, right...

"Magical Mind Controll Laser what else Marukusu ..."

Fantasies from a perverted mind, perhaps?

"Magiska fällor ruttnar ej ..."

Ah, tänkte visst inte på det...

"Jag är inte som de flesta människor så jag ser förbi dina 'förebyggande syften'."

Nä, jag märker det när du ignonerar mina böner om att diskutera om pyramiden och fortsätter med ditt bajsdrypande Slann-tjafs!

"Du kanske hatar dem fast de är väl för att du är wannabe kommunist som nog säger till allt och alla: 'My way or the highway'"

Jag skulle inte ha skrivit det där om jag var du... man får intrycket av att du inte är särskilt insatt inom politik. Jag kan dock avslöja att lejonparten av mitt ogillande gentemot Slann i Mundana inte har med kommunism att göra.

MVH
Marukusu

Btw, vad är skillnaden på en kommunistwannabe och en kommunist?

DarkMystic

Swordsman
Real stuff or wannabe stuff...OT

Btw, vad är skillnaden på en kommunistwannabe och en kommunist?

En wannabe tror att hon/han är kommunist och springer omkring och vrålar typ "usa är sämst och kollektivet e bäst". Ett annan detalj som wannabekommunister brukar visa är att dem sägar jag e kommunist och säger sedan jag är bäst alla är mina slavar. Vänta lite passar inte det lite för bra med dej Marukusu?

/DarkMystic orkar inte flumma mer och lägger ner Slann(for now :gremelak:)...

Marukusu

Hero
All aboard! OT-tåget tuffar vidare...

"Nej, ingen tvingar mig läsa, men jag vill gärna föra en diskussion som är vagt relaterad till rollspel och rollspelarkultur utan att behövas se samma dagispropaganda idisslas om och om igen."

Jag får väl åtminstone medge att jag är imponerad av er ärlighet. Du röstar blått, eller hur? :gremwink:

"Du är kommunist. Du tycker USA är onda."

Rätt... och fel. Att kalla ett helt land för ont är att generalisera och bör undvikas annat än när man är oseriös.
Däremot så ogillar jag hela Bushapparaten för deras överlägsna och obarmhärtiga agerande mot andra nationer. Därför är USA i alla fall just nu ett dåligt föredöme för supermakter, enligt min åsikt.

"Vi fattar."

Sluta klaga och var glad över er insikt, då. Ett gott skratt förlänger livet, medens sura miner förkortar det. Det är illa nog att man bara lever i typ 80 år…

"Släpp det eller sätt det i din signatur så det blir lättare att sortera ut från resten av dina i övrigt för det mesta läsvärda inlägg."

It's kinda my thing, you know. Att snegla lite åt vänster, måla hammaren och skäran när ingen ser, dra paralleller, smyga in slagord i vanliga texter etc.
Men om folk reagerar negativt på det så, visst. Kommunismen gör sig ändå bäst utan blodspillan...

”Har du jämfört legenderna Stoker nallade från och slutresultatet? Det är ett mischmasch av legender från halva världen, och slutresultatet är knappt igenkännbart med legenderna som utgjorde grunden. Den moderna stereotypvampyren har väldigt lite gemensamt med rumänska mytiska varelser.”

Ja, och har du läst J. Sheridan LeFanus "Carmilla"? Den skrevs bara något år innan Dracula och handlar om en ung kvinna som föll offer för en vacker lesbisk vampyr vid namn Carmilla (som inte var hennes riktiga namn, men skit samma). Många säger att Carmilla var Stokers främsta inspirationskälla när han skrev Dracula (glömde det tydligen i mitt tidigare inlägg, sorry) och likheterna finns, kan jag avslöja…

Och för att dra ett citat från NE's ordlista:

"vampy´r subst. ;en ;er
Ordled: vamp-yr-en
1 gengångare som tros suga levandes blod och därigenom kunna föra ett slags skenliv; ofta föreställd med kraftiga hörntänder: om natten stiger ;erna upp ur sina gravar
Bet.nyans: bildligt om person som grovt utnyttjar andra, särsk. känslomässigt: vampyrnatur
Hist.: sedan 1732; av ty. Vampir med samma bet.; av slaviskt urspr., jfr serbokroatiska vampir med samma bet.
2 typ av liten blodsugande fladdermus som biter hål i huden på fåglar, däggdjur och människor, slickar i sig blodet och sprider sjukdomar, bl.a. rabies; förekommande i Syd- och Mellanamerika {eblodsugare}
Hist.: sedan 1780; se vampyr 1"
En vampyr är alltså i det svenska språket en
1. Blodsugande gengångare.
2. En fladdermus från Sydamerika.

Ingen Dracula där inte.

I vilket fall som helst så är det som du skriver sant att inte en käft skulle veta vad en vampyr var för något om inte Stoker hade skrivit sin bok, ja.
Rumänernas berättelser om vampyrer var likt alla berättelser till en början muntliga och exakt vad en vampyr var för något kunde berättaren hitta på fritt, samt hur de såg ut och dylikt. Beskrivningen av vampyrer var väl inte heller så detaljerad, annat än att de drack blod, att de oftast var svartkonstnärer och att de var döda utan ro.
Folk kunde bli anklagade för att vara vampyrer och ibland så slutade det med att dessa blev dödade och begravda med en spik eller påle genom sig (så att de inte skulle komma upp igen) och vitlök har ofta setts som vampyrernas nemesis då vitlök sades ha helande egenskaper och botade pest (vampyrer associerades ofta med sjukdomar). Många element såsom pålningen och vitlöken har överlevt (vitlöken fanns åtminstone med i Dracula).

Vampyrliknande väsen har också som sagt även förekommit i berättelser från andra delar av världen, och är i många fall betydligt äldre än allt vad Dracula heter.
Säkert har du hört talas om Adams första fru Lilith (ursprungligen en assyrisk gudinna, om inte jag har helt fel) som drack blodet av Adams och Evas barn (människorna)?
Vampyrer har kanske inte alltid varit bleka och ondskefulla grevar från Valakiet som de flesta känner igen dem som (eller rättare sagt: känner igen Dracula som) men likväl finns det urgamla historier om dessa parasiter, men inte om übermäktiga och vandöda Slann. Dessutom så räcker det ju med att förtäring av blod är på tapeten så associerar de flesta det nog med vampyrer. Om jag skulle dricka någon annans blod så skulle jag alltså bli känd som ”vampyr” av media, hur mänsklig jag än är, på samma sätt som psykopaten med katana blev kallad ”samurajmannen” trots att han troligen inte kunde någonting om bushido eller hade någonting med japansk krigaradel att göra bortsett från att han hade ett samurajsvärd.

Citat II från Nationalencyklopedin:

"vampyr (över ty. av serbiska vampir), övernaturligt väsen, en gengångare vars allmännast omtalade egenskap är att den nattetid suger blod från människor för att tillgodogöra sig deras livskraft. Vampyrtron har gammal hävd i sydösteuropeiska länder, där den aktualiserades inte minst under epidemier ännu på 1700-talet och återkommit även under 1900-talet, särskilt i Rumänien och Ungern. Vampyrlik igenkändes på att de inte ruttnade och brukade "fästas" i graven med en påle genom bröstkorgen eller brännas. Vampyrmotivet inspirerade bl.a. Goethe och Byron men kom främst att utnyttjas i det sena 1800-talets sensationsromaner (jfr ¤Dracula), där vampyren ofta sades leva som en vanlig människa men med behovet att suga blod för att hålla sig vid liv. I svensk tradition är vampyren okänd, men nordiska varulvssägner varierar ofta samma stoff som de slaviska vampyrsägnerna. Sannolikt med kelterna som förmedlare spreds vampyrtron tidigt även till bl.a. de brittiska öarna. Se även ¤vampyrfilm."
NE skiljer alltså på Dracula och vampyrer (Dracula var Stokers vampyr, vampyrer är inte Dracula och därmed Stokers skapelse), med rätta då de är två tillhör helt olika sorters klasser på samma sätt som svenska sagotroll skiljer sig från troll i t.ex. Warcraft (ok, dålig jämförelse men i alla fall).

" Nog fasen gjorde Stokers vampyr det. Det är möjligt att han också gjorde det av kärlek till den litterära konsten, men nog hade han en och annan tanke på ekonomisk vinning också, och om han inte hade det så hade de efterföljare som byggde vidare på vampyrmyten (för egentligen nöjde sig ju Stoker med EN vampyr) garanterat det."

Stoker var alltså bevisligen inte först, även om det var hans vampyr som slog igenom bäst. Stoker var dock såpass oädel att han nallade sin vampyr men satte sitt namn på den, so be it.

Stokers, och alla hans föregångares vampyrer var dessutom skönlitterära. Rumänernas nosferatu var muntliga berättelser. Ingen författare hade tagit tid på sig att skriva ner allt om vampyrer där inte. Stoker ville antagligen ha pengar och berömdhet när han skrev Dracula, medan rumänerna ville ha svar på vissa frågor ("Varför är gubben Ivar aldrig ute om dagarna?"), action i tillvaron ("Yay! Död åt vampyren!"), eller så kanske de ville de liva upp sina små barn om nattens och vildmarkens alla faror.
Folk som idag skriver böcker om vampyrer, såsom Rice, skriver också om sina versioner av vampyrer. Dracula och Lestat är det ju jäkligt stor skillnad på.
Om man dessutom jämför med vampyrer i film så skiljer ju även dessa sig oftast markant ifrån Dracula.

Summa summarum så kan man säga att det inte går att generalisera vampyrer i vår värld, lika lite som att det går att generalisera rymdvarelser då de endast existerar i vår fantasi. Vad en vampyr verkligen är för någonting är olika för olika personer, beroende på vad personen i fråga har för syn på vampyrer eller vad hon har hört om dem etc.

”Att försöka få dig att byta åsikt har jag sen länge gett upp egentligen. Det har dock aldrig hindrat mig att debattera vidare, jag måste ju ge dig en chans att ändra MIN åsikt ju.”

Det händer faktiskt att jag lägger mig, men det skall oftast mycket till…

Med vänlig hälsning
Kamrat Daniel, vampyrolog (finns det drakologer så…)

Marukusu

Hero
In nomine Communismus [CCCP-OT]

"En wannabe tror att hon/han är kommunist och springer omkring och vrålar typ 'usa är sämst och kollektivet e bäst'. Ett annan detalj som wannabekommunister brukar visa är att dem sägar jag e kommunist och säger sedan jag är bäst alla är mina slavar. Vänta lite passar inte det lite för bra med dej Marukusu?"

Första meningen är faktiskt ganska ok vad gäller definitionen av en fake-commie, men vad är det som avgör ifall personen i fråga är kommunist eller inte? Att han säger att han är kommunist borde vara tillräckligt för att han skulle vara kommunist, även om andra skulle säga motsatsen om han inte följde de kommunistiska idealen.
Jag är kommunist i bemärkelsen att jag ser Marx och Engels som gôa gûbbar och att deras idéer om ett jämlikt samhälle var finemang, även om man måste ändra en del för att det skall fungera för ett samhälle nu för tiden.
Värt att nämna är att inget land har varit kommunistiskt i ordets rätta bemärkelse, varken Cuba, Kina eller Sovjet. Dessa är eller har varit diktaturer och det är alltså inte det som en kommunist av min kaliber strävar efter. Jag anser inte att USA suger, men USA har som alla länder sina brister som blottas mer än andra då USA är en såpass mäktig stat (då syftar jag mest på Busige Bush, den skyhöga brottsligheten och alla USA:s snea vapenregler).
Ingen är heller min slav (såvida personen ifråga inte verkligen vill det, hehe :gremelak:) utan alla människor är jämlika från kejsare till uteliggare.

I verkligheten så händer det ofta att jag får ur mig någon nedsättande kommentar eller att jag gör någon provocerande gest mot mina kamrater, men det är ju tamejfan inte mer än mänskligt!

"DarkMystic orkar inte flumma mer och lägger ner Slann(for now )..."

:gremlaugh: HALLELUJA! :gremlaugh:
Så det finns en Gud ändå?

MVH
Broder Daniel, ger fan i politiken och blir munk istället...

Krille

Super Moderator
Stoker och kapitalismen (OT)

"Stoker ville antagligen ha pengar och berömdhet när han skrev Dracula"

Tja, men det fick han inte. Han tjänade sitt uppehälle som tjänsteman, journalist och slutligen sekreterare och skrev sina böcker på fritiden. Han jobbade ihjäl sig 1912. Visserligen vann han berömmelse tack vare Dracula, men såvärst mycket pengar fick han faktiskt inte - precis som i stort sett alla andra sekelskiftesförfattare. Det var ytterst få som kunde livnära sig på sitt författande, och de få som kunde heltidsförfatta kunde det oftast genom att de var välbeställda från början.

Archer

Swashbuckler
Off-topic

Denna diskussion har kommit väldigt off-topic. Vill ni diskutera politik från vår värld, gör det någon annanstans än detta forum.

Detta är en varning.

Marukusu

Hero
Re: Stoker och kapitalismen (OT)

"Han tjänade sitt uppehälle som tjänsteman, journalist och slutligen sekreterare och skrev sina böcker på fritiden. Han jobbade ihjäl sig 1912. Visserligen vann han berömmelse tack vare Dracula, men såvärst mycket pengar fick han faktiskt inte - precis som i stort sett alla andra sekelskiftesförfattare."

Det visste jag faktisk inte om jag skall vara ärlig, men jag kan ändå tänka mig att det var berömmelse och rikedom han strävade efter i första hand. Men vem vet (inte jag i alla fall), kanske skrev han Dracula av någon annan anledning?
Heck, jag vet knappt någonting om honom annat än att han skrev skumma noveller och att han var irländare, det jag skrev om honom är antaganden från min sida (inte så svårt att lista ut, kanske).

MVH
Danny the Rogue

Krille

Super Moderator
Re: Stoker och kapitalismen (OT)

"Det visste jag faktisk inte om jag skall vara ärlig, men jag kan ändå tänka mig att det var berömmelse och rikedom han strävade efter i första hand."

Jag kan lika gärna tänka mig att det enbart är berömmelsen han strävade efter. Eller att han var överkreativ och ville skapa något, men insåg att han aldrig skulle försörja sig på sina skapelser. Eller kanske båda.

I vilket fall som helst, en person med någorlunda intelligens borde på den tiden inse att drömmen att bli rik på författande i de flesta fall helt enkelt var en dröm och aldrig skulle bli mer än så. Ville han tjäna pengar så borde han slänga sig in i en mer lukrativ sysselsättning - till exempel manufakturindustrin, och speciellt då den som byggde kulsprutor.

Det finns en sensmoral i det här. Rollspelsskapare är i ungefär samma sits idag. Den stora majoriteten av dem (oss) kommer aldrig att tjäna så mycket pengar på rollspelsskapandet att vi kan livnära oss på det. På sin höjd blir det en sidoinkomst, men i de flesta fall förmodligen en förlustaffär. Om vi ville tjäna pengar så finns det andra saker som ger mer pengar lättare.

Triss, till exempel. Eller IT-bolag.

DarkMystic

Swordsman
OT

Marx skrev en sociallistisk idelogi som sa att arbetare kommer bli så många fler än kapitalisterna att arbetarna kommer få automatiskt makten över de stora länderna. Medans kommunisterna tyckte man skulle gå ännu längre och ta makten från kapitalisterna för de kommer aldrig släppa den. Så du vill alltså göra revolution om du är kommunist. Annars tror jag det kallades extrem socialist eller nåt liknade. Så är du Kommunist eller Socialist. Sista inlägget från mej om detta ämne....

/DarkMystic som är Socialist

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Keinen politiken bitte. (LÅSNINGSVARNING)

Inget politiskt snack på Eonforumet eller något av rollspel.nus forum. Politiska diskussioner drar nästan alltid med sig dålig stämning och den undviker vi mer än gärna här på rollspel.nu. Den här tråden kommer att låsas om den inte omedelbart dras tillbaka till att handla om Eon.

/Naug

Archer

Swashbuckler
Låsning!

Eftersom jag har fått fler klagomål på denna tråd, och att vissa personer, trots varning, inte kan lyssna, så låser jag härmed tråden.