Varför är Quadosh samma för religion och magi? Skulle inte en magiker kunna vara en rättrådig troende i en religion även om han/hon fummlar en besvärjelse då och då? Jag menar ett eller ettpar magifummel, med ett misslyckat (eller värre fummlat) psy-slag kan göra att all quadosh man "tjänat" under året går om intet... Och ofta gör man något magi-fummel och psy-misslyckande på ett år...
Och om man får 0 eller lägre i quadosh åker man helt enkelt ur religionen... Så om man har låg Quadosh, är magiker och fortfarande vill vara med i en religion ska man inte använda magi... Varför är det så?
Varför använder man ens samma skala egentligen istället för att ha två skiljda?
Jag gillar att man kan förlora på att kasta magi istället för att ha en massa regler där man har spell-slots eller spell-points eller något annat... Men varför ska faktumet att man är magiker påverka ens religion?
I religioner där magi är förbjudet är det ju en sak, där kanske man kan förstå det... Men där kommer väl quadosh-förlusten för att man bryter mot ett religiöst tabu istället så egentligen inte där heller...
Jag har läst runt lite i böckerna, men aldrig hittat en förklaring på varför...
Och om man får 0 eller lägre i quadosh åker man helt enkelt ur religionen... Så om man har låg Quadosh, är magiker och fortfarande vill vara med i en religion ska man inte använda magi... Varför är det så?
Varför använder man ens samma skala egentligen istället för att ha två skiljda?
Jag gillar att man kan förlora på att kasta magi istället för att ha en massa regler där man har spell-slots eller spell-points eller något annat... Men varför ska faktumet att man är magiker påverka ens religion?
I religioner där magi är förbjudet är det ju en sak, där kanske man kan förstå det... Men där kommer väl quadosh-förlusten för att man bryter mot ett religiöst tabu istället så egentligen inte där heller...
Jag har läst runt lite i böckerna, men aldrig hittat en förklaring på varför...