Nekromanti Quadosh, magi och religion...

k7e9

Hero
Varför är Quadosh samma för religion och magi? Skulle inte en magiker kunna vara en rättrådig troende i en religion även om han/hon fummlar en besvärjelse då och då? Jag menar ett eller ettpar magifummel, med ett misslyckat (eller värre fummlat) psy-slag kan göra att all quadosh man "tjänat" under året går om intet... Och ofta gör man något magi-fummel och psy-misslyckande på ett år...

Och om man får 0 eller lägre i quadosh åker man helt enkelt ur religionen... Så om man har låg Quadosh, är magiker och fortfarande vill vara med i en religion ska man inte använda magi... Varför är det så?

Varför använder man ens samma skala egentligen istället för att ha två skiljda?
Jag gillar att man kan förlora på att kasta magi istället för att ha en massa regler där man har spell-slots eller spell-points eller något annat... Men varför ska faktumet att man är magiker påverka ens religion?

I religioner där magi är förbjudet är det ju en sak, där kanske man kan förstå det... Men där kommer väl quadosh-förlusten för att man bryter mot ett religiöst tabu istället så egentligen inte där heller...

Jag har läst runt lite i böckerna, men aldrig hittat en förklaring på varför...

Regmolar

Swashbuckler
Jag tror att poängen är att qadosh inte är ett mått på hur mycket du är nära religionen, utan hur nära du står guden. Religionen är bara ett "ramverk" som bildats runtomkring guden av dennes tillbedjare, och inte något som mäter qadosh i sig.

Negativ qadosh (som jag förstår det) är ett mått på skada i magikerns själ, orsakad av filamentens okontrollerade dissipation. Den här skadan läker sig själv, men så länge man har den är själen oförmögen till kontakt med guden. Du är fortfarande medlem i religionen (så länge det nu inte är tabu att misslyckas med en dissipation, då du förmodligen blir utkastad), men din själ har förlorad all förmåga till kontakt med guden tills dess att skadan har fått läkas igen.

Observera att qadosh inte alls påverkar ditt materiella förhållande till religionen: det är bara din förmåga att utföra och aktivt delta i ceremonier som försämras, och förstås de övernaturliga bonusar (uppskjutet åldrande) du får från den. Du åker inte ut ur religionen, då det bara är det ramverk som existerar kring tillbedjan av guden i fråga. Du åker ju krasst sett inte ut ur religionen om du bryter ett tabu heller; du bara förlorar jäkligt mycket qadosh och ligger risigt till om någon upptäcker dig. En ensam mûhadin som en dag käkar en självdöd sparv ute i Ressiöknen kommer knappast att resultera i att Mhîm personligen nedstiger för att informera den församlingen om hans snedsteg och bannlysa honom, men han kommer att förlora att bonusar qadoshen skulle ha givit honom om han inte initieras igen och börjar jobba upp sig från botten.

Vad gäller att förlora "tjänad" qadosh ser jag det som mycket bättre att förlora denn än "otjänad" dito och därmed gå ned på negativt och behöva slå åldringsslag... (och på sikt riskera att försvinna helt, förstås).

Hoppas att det här svarade på din fråga och fick det hela att verka vettigare. Nu ska man bara fixa reglerna för ceremonin "Välsignelse" för att undvika regelbuggen som gör det enkelt att dra upp varje magiker i gruppen till 7-8 qadosh så fort han behöver en liten buffert... (vi gjorde det i vår grupp en gång, nämligen)

Evil Peter

Hero
Jag finner det dock lite konstigt att så få religioner verkar se ned på magi. Magiker borde ju statistiskt sett fumla lite då och då (speciellt om man kör med fummelregler tidigare än Eon III) så de borde ju ganska sällan öka i qadosh och ansenlig mängd hamnar nog på negativa tal.

Det betyder ju att magiker i princip aldrig blir speciellt omtyckta av sina gudar och gudarna borde ju även ge sina tillbedjare lagar som gör att de inte riskerar tappa kontakten fullständigt och därmed försvaga guden.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Minns inte de tidigare fumel reglerna, men som jag ser det så är det sällan en magiker försöker alstra mer än han klarar av och han har nog oftast säkerhet med i tänket. Samma sak gäller nog präster de ber sällan om massor med kraft från sin gud utan kanske ber om ett eller två filament då de ska välsigna någon eller utföra någon annan cermoni.
De flesta som drabbas av fumel med magi är oftast maktgalna magiker, de som tror att de är bättre än de är, samt klantiga äventyrare som inte vet bättre än att försöka alstra massor av filament med ett färdighets normal högt färdighets värde

Men det är som sagt min personliga åsikt, så jag tror att det kan finnas ganska många magiker som har positiv qadosh och är troende, dock så är nog inte de magikerna de mest framgångsrika inom sitt värv.

k7e9

Hero
Mja, eftersom det är ObT6or så är det alltid möjligt att fummla... Har man t.ex. färdighetsvärde 17 och vill alstra 3 filament och slår två 6:or så rullar det ganska snabbt iväg...

Dessutom är det ju 3 slag för att kasta en magi... Att skaffa sig dubbel 6 är inte så otroligt då...

k7e9

Hero
Jo, precis så satt jag och tänkte också...
Vi har en magiker i gruppen som ganska sällan använder sig av magi... Det är inget dagligt bruk så att säga... Ändå sker fummel då och då, och att då förlora kontakten med sin gud (igen) är nog lite jobbigt...

Ungefär såhär gick det med det, Magikern gick med i religionen, sedan fått negativ quadosh, kämpat sig upp till positiv quadosh, fummlat sig ner till negativ...

k7e9

Hero
Negativ qadosh (som jag förstår det) är ett mått på skada i magikerns själ, orsakad av filamentens okontrollerade dissipation. Den här skadan läker sig själv, men så länge man har den är själen oförmögen till kontakt med guden. Du är fortfarande medlem i religionen (så länge det nu inte är tabu att misslyckas med en dissipation, då du förmodligen blir utkastad), men din själ har förlorad all förmåga till kontakt med guden tills dess att skadan har fått läkas igen.
Men varför skulle det vara så svårt att hålla kontakt med guden? Visst, skador på själen... Men jag tycker det känns fel, eller åtminstånde otillräckligt som förklaring till varför de hänger ihop...
Dessutom står det väl någonstans att om man hamnar på Quadosh 0 eller lägre så blir man Exkomunderad ur religionen...

Nu ska man bara fixa reglerna för ceremonin "Välsignelse" för att undvika regelbuggen som gör det enkelt att dra upp varje magiker i gruppen till 7-8 qadosh så fort han behöver en liten buffert...
Det e lugnt, den troende i min grupp har den ceremonin och har använt den 3 gånger under 1½ års spelande, och då varje gång med en väldigt god anledning till varför... :gremwink:

Duddmannen

Hero
Men varför skulle det vara så svårt att hålla kontakt med guden? Visst, skador på själen... Men jag tycker det känns fel, eller åtminstånde otillräckligt som förklaring till varför de hänger ihop...
Qadosh är måttet på själens integritet och funktion. Själen är nätverkskabeln mellan terminalen (personen) och servern (guden). Om kabeln får skador eller pajar/klipps av finns det ingen kontakt. Då måste man antingen fixa en ny kabel eller reparera den gamla.

Magi är att rycka i nätverkskabeln för att få fram magiska rörelser i terminalen, andras terminaler, eller servern. Rycker man för hårt skadar man kabeln, och inte alla gillar att man håller på så.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Sant, men man får även ta med i beräkningarna hur ofta en magiker/präst använder sig av magi/cermonier. Om man jämför med en rp så tror jag inte att en vanlig präst/magiker använder sig av magi ovarsamt, så som spelare har en tedens att göra (inklusive mig själv, -29 qadosh och ja, jag slutade existera).

Men som du säger att det kan hända att du du kan få massor med 6or när du slår för kastandet av magi/cermonier, men jag tror ändå att det är sällsynt för en präst eller en försiktig magiker att få för stora mängder negativ qadosh.

Ja det är oftast tre eller fler slag per besvärjelser, men en smart magiker specielt om han är insatt i en religion bör använda sig av kongelat för kraftfullare effekter, dock så går det tyvär inte att använda sig av kongelat i cermonier så där finns ju fortfarande risken att fumla, dock så är ju cermonier inget för nybörjare och det är ju oftast någon lite viktigare och skickligare person som leder dom.
Sen så är det lättare att undvika okontrollerad disperation vid besvärjelse då du kan bestämma hur fort du vill diserpera dem och kan på sådant vis undvika försvåra slag. Så om du är riktigt försiktig så kan du ju ta bort ett filament i rundan, vilket spelare har en tedens att inte orka göra utan försöker sig på att ta bort dem så fort som möjligt.

Undra hur mycket nonsens det här blev.

Kropotkin

Warrior
Tänkte inte på det...

En spelare ägnade gårdagen åt att flera gånger fumla med didodactus pyrotropiska sfäroid, men jag glömde helt bort den eventuella quadosh-förlusten.

Måste ta tag i det...

... fast sen fick han pannbenet inslaget av en xinukultisk under en kontrollerad dissipation, så det kanske inte är så viktigt längre. :gremelak:

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: Tänkte inte på det...

Strunta i det för nu, för det känns bara fel att bli "bestraffad" i efter hand, men själv fallet är det roligt när spelarna för lida. Säger som haltageten brukar säga, "jag gillar när det går dåligt för oss, för då kan det bara bli bättre".

zuntona

Swordsman
Regler kontre världen

Jag tycker personligen att det är bra när det finns regler som gör vissa saker som kan uppfattas som överdrivet bra genomföras bara lite enkelt regeltekniskt.

Då lämnar det desto mer till rollpersonernas livsyn och tolkning över hur man ska etiskt bete sig för att förjäna hjälp.

Vi har en tempelriddare med i gruppen som vid en annalkande fara (Vi gjorde några expedtioner till Cai) ansåg att vi kunde börja välsigna soldaternas vapen. Min karaktärer en annan Tempelriddare och dessutom härfurst och ledare över expedtionen blev rasande utifrån att även om vi behöver all hjälp vi kan få hade inte soldaterna gjort sig förtjänta att bli belönade med något sådant. Vi hade till och med en tzora med i gruppen som hävdade att om man inte kunde välsigna sitt vapen själv förtjäna man inte att ha det välsignat.
Det blev från att bara powergame att roligt spelmöte med disskussion om vad Cirza vilja var istället. Regler som är mäktiga i cermonier tycker jag lämnar mycket öppet till sånt här vilket jag själv älskar men det gäller att ha en grupp som fokuserar mycket på gestalande och inte kanske har bara stridande i fokus.

Att välsigna en person för hans dåd ska inte ligga i regeltolkning tycker jag utan vad krävs för att någon ska vilja välsigna honom. Att ha en mäktig fiende att kasta magi på räcker inte. Och att bli välsignade flera gånger borde inte kanske Gudomen lägga sig i prästernas förfarande varför de tar så lät på hans lära.

Evil Peter

Hero
De gamla fummelreglerna gav risk för fummel om man slog två sexor på första slaget, något som gjorde fummelrisken alldeles för hög för att vara trovärdig. I Eon III krävs det ju tre sexor.

Jag håller inte med om att de som drabbas av fummel är maktgalna. Att använda sig av tre filament och andra svårigheter kring Ob3T6 borde enligt mig definitivt inte anses maktgalet då det motsvarar just svårighetsgraden "Normal".

Om man forskar och studerar kring magi (vilket alla gör på någon nivå) måste man ju rimligtvis använda en hel del magi för att praktiskt lära sig något. Framförallt nybörjare torde ju ha ganska hög fummelrisk så man riskerar ju tidigt att mista qadosh. Man behöver inte försöka med 4 svårighetsgrader eller högre för att fumla statistiskt sett så de flesta magiker borde åtminstone ligga kvar på samma qadosh jämt, om de inte går ner på minus.

Regmolar

Swashbuckler
Re: Regler kontre världen

Regler som är mäktiga i cermonier tycker jag lämnar mycket öppet till sånt här vilket jag själv älskar men det gäller att ha en grupp som fokuserar mycket på gestalande och inte kanske har bara stridande i fokus.
Självklart handlar det mycket om detta, men är man nu en grupp utan riktigt erfarna rollspelare som många är/har varit RPG-datorspelare så finns ju tyvärr inte de mekanismerna naturligt, utan det som sitter i ryggmärgen är snarare att boosta sin karaktär så mycket som möjligt, där jag också kan uppleva mig själv delvis skyldig.

Poängen var i alla fall att finns det spelare som vill utnyttja regeln så kan det ibland vara svårt att på sådant sätt förklara varför han inte får göra det (speciellt då jag själv och många av mina spelare som sagt härör från tidigare nämnda grupp). Speciellt om det då finns spelare som känner att just deras yrke blir orättvist negligerat bara för att spelledaren tycker att det som är möjligt för dem är ologiskt; den där vapenvälsignelsebiten skulle knappast figurera i min grupp (även om jag tycker att vi bättrar oss snabbt). Man är ju trots allt bara mänsklig.

Regmolar

Swashbuckler
Imponerande

Det här måste jag säga var den mest målande beskrivning av det jag ville få fram som jag har sett. Ska spara den någonstans och visa den för mina spelare om de frågar... :gremlaugh:

Regmolar

Swashbuckler
De gamla fummelreglerna gav risk för fummel om man slog två sexor på första slaget, något som gjorde fummelrisken alldeles för hög för att vara trovärdig. I Eon III krävs det ju tre sexor.
Om jag inte minns fel så krävs det i Eon III två sexor för fummel; varken jag eller mina spelare har ens sett någon av de andra, och vi kör med de reglerna. Tre sexor har jag för mig gäller för att man ska få slå på vapenfummeltabellerna, och ingenting annat.

Jag håller inte med om att de som drabbas av fummel är maktgalna. Att använda sig av tre filament och andra svårigheter kring Ob3T6 borde enligt mig definitivt inte anses maktgalet då det motsvarar just svårighetsgraden "Normal".
Sen är ju också frågan om du vill ha en "normal" risk att klanta till det, förstöra din själ och tona bort ur existensen i ditt dagliga värv... när det gäller sådana saker skulle jag själv nog föredra risken "liten", med ganska god marginal. Jämför det med att tillverka sprängmedel eller laga ett kärnkraftverk.

Om man forskar och studerar kring magi (vilket alla gör på någon nivå) måste man ju rimligtvis använda en hel del magi för att praktiskt lära sig något. Framförallt nybörjare torde ju ha ganska hög fummelrisk så man riskerar ju tidigt att mista qadosh. Man behöver inte försöka med 4 svårighetsgrader eller högre för att fumla statistiskt sett så de flesta magiker borde åtminstone ligga kvar på samma qadosh jämt, om de inte går ner på minus.
Tja, säg det till Hanea, som ska ha varit en av de främsta magiteoretikerna och dessutom ha kastat sex besvärjelser under hela sitt liv, samtliga som student... och Rafali, som förklarar hur man efter ca. 5 års studier kan få börja alstra och dissipera sitt första filament under övervakning. Man är nog ganska medveten om säkerhetsriskerna för det här, och alstrar inte fler än två filament om det inte kniper.

Observera även den naturliga PSY-barriären för att förlora qadosh pga. okontrollerad dissipation, som med tanke på kraven för att bli magiker lär neutralisera över 50 % av alla qadoshförluster så länge du håller dig till tre filament, och praktiskt taget alla för två filament.

Regmolar

Swashbuckler
Vad gäller magiker och magi hänvisar jag till mitt tidigare inlägg, men ceremonier har faktiskt inget i "qadoshförlustkarusellen" att göra: man kan för de flesta ceremonier utan problem alstra ett filament per deltagare (t.o.m. lekmän har ju en viss chans här, för tusan!), något som knappast lär vara något problem under normala omständigheter, dvs. då ett antal "certifierade" religionsmedlemmar deltar. Alla slag för transformering och ceremoni kan dessutom göra en nivå lättare genom att fördubbla den tidsåtgången, och därmed neutraliseras de med. Det ska ganska mycket till innan en försiktig präst tar och fummlar ned sig till 0 i qadosh (galningar som vill nedkalla Dibuk räknas inte). Mässor och sådant tar ju ändå så jäkla lång tid, så det är väl ingen som bryr sig :gremwink:

Evil Peter

Hero
Om jag inte minns fel så krävs det i Eon III två sexor för fummel; varken jag eller mina spelare har ens sett någon av de andra, och vi kör med de reglerna. Tre sexor har jag för mig gäller för att man ska få slå på vapenfummeltabellerna, och ingenting annat.
Just ja, blandade ihop saker där. Förmodligen pga en blandning av att vi haft diskussioner om att sänka risken för fummel samt att jag var hungrig. Bra att du rättade mig.

Sen är ju också frågan om du vill ha en "normal" risk att klanta till det, förstöra din själ och tona bort ur existensen i ditt dagliga värv... när det gäller sådana saker skulle jag själv nog föredra risken "liten", med ganska god marginal. Jämför det med att tillverka sprängmedel eller laga ett kärnkraftverk.
Tittar man på de besvärjelser som finns färdigskapade i Magi & Mystik (vilka inte borde ses som speciellt obskyra besvärjelser) alstrar 17 av 25 besvärjelser tre filament eller fler. Transformering sker i regel med normal svårighetsgrad också. Dessa svårighetsgrader plus antalet slag gör fummelrisken hyfsat stor över en längre period.

Tja, säg det till Hanea, som ska ha varit en av de främsta magiteoretikerna och dessutom ha kastat sex besvärjelser under hela sitt liv, samtliga som student... och Rafali, som förklarar hur man efter ca. 5 års studier kan få börja alstra och dissipera sitt första filament under övervakning. Man är nog ganska medveten om säkerhetsriskerna för det här, och alstrar inte fler än två filament om det inte kniper.
Magiteori och praktiskt kastande är inte samma sak enligt mig. Magi skiljer sig en hel del från t ex matematik då det är direkt praktiskt användbart så jag anser definitivt att om man ska lära sig hantera besvärjelser praktiskt måste man också kasta besvärjelser, det är ingenting man bemästrar genom att enbart teorisera. Jag skulle då anta att Hanea inte är en speciellt duktig besvärjare och även en ganska ovanlig magiker.

Att det dröjer 5 år innan man får försöka alstra ett filament betyder ju inte att man är duktig på det vid det laget, det hör nog mest till att både få allmän kunskap och lära sig att tänka i rätt sorts banor.

Observera även den naturliga PSY-barriären för att förlora qadosh pga. okontrollerad dissipation, som med tanke på kraven för att bli magiker lär neutralisera över 50 % av alla qadoshförluster så länge du håller dig till tre filament, och praktiskt taget alla för två filament.
Visst är det så men det är ändå en ganska stor risk vid användandet av tre filament. Det är ju inte så att man sannolikt riskerar störta ner i qadosh men jag tycker helt klart det verkar sannolikt att det hindrar att man stiger i vördnad hos sin gud. Gudarna verkar dock konstigt likgiltiga till det hela i mitt tycke.

Evil Peter

Hero
En kul liknelse men inte fullt fungerande. Det är ju inte ens fysiska kropp som definierar vad man är utan det är själen. Man kan ju bli av med sin fysiska kropp men ändå leva vidare. Tar man över en ny kropp ändras ju inte ens väsen utan man får bara ett nytt redskap för att existera i Mundanas fysiska värld. Man kan inte vara en kropp och bara byta själ.

I ditt exempel är själen bara något man använder och kroppen är vad man är medan jag alltså skulle säga att det är tvärtom.