Eller så är det jobbigare att gå ned på negativ qadosh eftersom du saknar lämplig buffert när du anser att religionerna inte passar?
Jag har inga personligen ingen karaktär som skulle ha ett problem med negativ Quadosh... Jag har ingen karaktär som brukar magi, eller som är troende och har quadosh... Jag har heller inga planer på en sådan karaktär... Faktum är att jag inte har någon karaktär alls...
två filament lär räcka för dagligt brukt.
Jag förstår bara inte varför det existerar så väldans många magier som använder så mycket mer isåfall... Men jag håller med om att 1/65 inte är en väldigt stor chans...
Om man använder besvärjelser någorlunda ofta bör det dock hända...
Som det står i spelarens bok så försörjer ju sig (iallafall en betydande del) magiker på att utföra tjänster, som torde bestå av olika besvärjelser om inte undervisning... Dock känns det som om alla magiker inte kan ägna sig åt undervisning, det borde bli allt för få lärare. Detta torde leda dessa magiker ut ur sina låsta rum där allt är perfekt tillrättalagt...
alla kan lära sig döda (och många gör det), vilket gör det till en naturlig del av skapelsen. Bara för att något är möljligt behöver det inte ses som rätt.
Skillnaden är att om du dödar i religionens namn med ett svärd så kan du fummla hur mycket du vill, inte förlorar du Quadosh för det... Kastar du magi i exakt samma ändamål kan du däremot förlora Quadosh...
Förlåt min lathet, men jag orkar inte söka igenom tråden efter platsen du citerar och känner inte igen den. Men förutsätt att jag skulle ha något bra svar om du inte vill leta upp stycket och hänvisa mig
Här har du inlägget där du använder Rafali som exempel, inlägget efter använder jag henne som exempel (ett exempel som tas ifrån samma stämingstext och samma lektion)
Här däremot så säger du själv att jag inte bör använda Rafali som exempel... Vilket jag personligen tycker är ganska fel... Använder man en person som exempel så ska det personen sagt och gjort i samma sammanhang gå att använda åt andra hållet i diskussionen... Du kan ju inte anta att Rafali säger rätt saker bara när det passar in i din förklaring...
Mjusste, du sa tidigare att de flesta magiker nog är Ateister, eller liknande...
Jag skulle fråga mig varför? Varför skulle de vara ateister i ett samhälle och i en värld som är så mycket mer genomsyrad av religionen än vår egen? I Mundana kan man ofta se bevis på att gudarna existerar, dessutom ger materialet känslan att de aldra flesta är troende.
Jag vet också att många förklaringar till varför magi skadar quadosh har kommit upp... Det finns många som är helt okej, men jag känner alltid att det inte finns några tillräckliga bevis för vad det är som gör att den sortens förlust existerar...
Istället skulle jag mycket häldre se de båda skalorna separerade från varandra... Där du kan ha negativ "magiker-quadosh" och positiv "religiös-quadosh" på samma gång...
Detta skulle ju betyda att en magiker kan vara troende, men samtidigt fummla en besvärjelse då och då...
Det betyder även att magiker inte kan gå med i religioner för att skaffa sig en buffert mot samma nämnda fummel... Utan de magiker som verligen vill vara religiösa är det därför, inte för att de skyddar mot fummel... Vilket dessutom skulle göra att det var "mindre värt det" att gå med i en relgion för en magiker om man ser till skydd mot borttoning och så vidare...
Om du citerar det stycke text som ordagrannt förklarar detta ska jag tacka dig och inte argumentera emot...
Jag är helt säker på att det någonstans finns en text som säger något i stil med "observera att alla karaktärer kan lära sig magiska färdigheter från början..." men hittar det inte just nu... Ska leta vidare...
Att alla karaktärer kan lära sig det ifrån början betyder ju att till och med en bonde eller tiggare med misslyckad karriär skulle kunna betala valfria poäng för att kunna magi... Vilket borde betyda att faktist alla kan lära sig det... Jag har heller aldrig sett att det för vissa skulle vara omöjligt att lära sig... Vissa (som Rafali) kanske föds med ett läshuvud och ett intresse och utvecklas därför snabbare än "alla andra"...
Hittar dock på sidan 70, "Valfria färdigheter: Här anges hur många enheter rollpersonen får för att höja valfria färdigheter. Den enda färdighet som inte får höjas med valfria färdigheter är Stridsvana."
Eftersom stridsvana är den enda man inte får höja med VF så får man tydligen skaffa sig magi-färdigheter och ändå spela tiggare, pirat, ädling, bonde, bödel eller vad annat man kan hitta på... Här kan ju dock spelledaren sätta stopp om den så önskar, men i grund och botten tolkar jag detta som att alla om de vill kan lära sig magi...
Hittar jag de andra stycken jag vill minnas finns och som uttrycker det på ett bättre sätt, så säger jag till...