Nekromanti Quadosh

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
  • För troende används det huvudsakligen för att se om det kan inträffa ett mirakel. Ju högre quadosh desto högre är möjligheten.
  • För magiker används det för att se hur trött verkligheten är på en. Ju lägre quadosh desto större är risken att verkligheten inte orkar med magikern och kickar ut honom, så kallad borttoning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"men hur bestämmer man värdet på quadosh och vilka ska ha det då??"

Sägs inget annat av eventuella bakgrundshändelser och yrken så har du 0 i quadosh. I övrigt följer man instruktionerna.

Enkelt, eller hur?
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Är du en vardaglig person tillhörandes en av de religionsutövandes skara och som deltar i de högtider som din religion föreskriver så har du antagligen 1 (som en följd av den ceremonin vars namn jag inte kommer ihåg för ögonblicket men som gör att någon upptas i en religion).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Du kan nog rätt lugnt förutsätta att eftersom han frågar så har han inte Religioner, och därmed känner han inte till ceremonin alls.

Personligen tycker jag att den där ceremonin är knas. Man ska inte behöva en specialregel för normen, utan bara specialregler för undantagen. Om något är standard (man är vardagstroende och upptagen i ett samfund) så ska en standardregel som finns i grundregelboken gälla. Man ska inte behöva skaffa en extramodul för det.
 

Zaaken

Veteran
Joined
13 Nov 2002
Messages
172
Location
Sundsvall
En följd fråga.... Om man nu är Atist att man inte tror att det finns några gudar... då bör man heller inte kunna på minus i Quadosh?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Re: Qadosh (ta bort u:et!)

Minus i Qadosh får du när du missbrukar magi, schamanism eller liknande. Inte för att du syndar. Syndare, kättare och hedningar ha 0 i Qadosh.

Alltså kan man få minus i Qadosh som ateistisk magiker. Men man tror nog ändå att det finns gudar, men man anser dem inte vara till gagn för en själv / saknar religiös kultur,
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Om man nu är Atist att man inte tror att det finns några gudar... då bör man heller inte kunna på minus i Quadosh?"

Går alldeles ypperligt. Quadosh är helt oberoende av vilken tro man tillhör. Det är en slags allmännelig helighet, som är oberoende av religion.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Då måste man ju kunna höja Qadosh:en utan att man är troende??



Om man nu är Atist att man inte tror att det finns några gudar... då bör man heller inte kunna på minus i Quadosh?"

Går alldeles ypperligt. Quadosh är helt oberoende av vilken tro man tillhör. Det är en slags allmännelig helighet, som är oberoende av religion.

Har man lärt sig nått nytt igen...får sluta vara på forumet man blir överöst med info...hur ska min hjärna klara detta?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Då måste man ju kunna höja Qadosh:en utan att man är troende??"

Den stora nackdelen med att inte vara troende: qadosh kan inte höjas emedan man inte har någon tro och därmed inte heller några heliga handlingar att utföra. :gremwink:

Det viktiga är att man tror, inte på vad. "Vad" avgör mest små teknikaliteter, som till exempel vad inkvisitionen gör med en.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Då måste man ju kunna höja Qadosh:en utan att man är troende??
Nu brukar Ymir höfta en hel del, men jag kan ge några exempel på vad som kan hända när tron och heligheten kommer smygande. Som exempel använder jag min karaktär Nicoz Mehzinor, som från början var en tämligen agnostisk ung cirefalier utan allt för mycket tilltro till den store fadern Cirza (tro: 6). Nu har han stött på något som verkar vara den helige fadern själv i egen hög person, träffat Radh-Khamras bortglömda dödsgud, samt deltagit i en skum Tirakisk ritual där han fick känna på något som verkar varit Makthas närvaro (eller bara droger... tirakiska ritualer är knepiga och kräver höga värden i supa, förutsatt de är av den fredliga sorten).

Effkten av detta är att hans tro har tagit ett raskt skutt upp till 12, och hans Quadosh från 0 till 7.

Otroligt vad ett par blandade uppenbarelser kan göra för andligheten.

/Joel - religös som en gös
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,228
Location
Göteborg
Qadosh och ceremonier

Jaja, jag skrev 'missbruk' för att det skulle va lite öppet.

Dessutom kan fummel under ceremoni ge negativ Qadosh, om man sänks till 0 pga tabu. För okontrollerade dissipation ger Qadoshförlust som kan sträcka sig under 0. Om man dessutom misslyckas på PSY-slaget så ligger man riktigt illa till.

Så; fumla inte under ceremonin är ni snälla. Och se till att alla transformationer tar dubbelt så lång tid, så att de 'bara' är på Ob2T6. Känns mer förnuftigt av gud/prästerskap.
 

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Stämmer.
Man får lättare kontakt med sin/sina gud/gudar
och kan få "bonusar".
Läs gärna Magi kapitlet i grundregelboken.
(Eller fråga på hehe)
 

Schyte

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
85
Location
Mt. Zal, Tholamar
Höja quadosh utan att vara troende?
Nää.

Jag ser det mer som ett sätt att mäta hur religös någon är
(Lite anorlunda blir det för magiker,shamanister och liknande)

Läs Magi kapitlet i grundregelboken
 
Top