Nekromanti Quantum Werewolf (ovetenskapligt kvant-fjanteri)

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,105
Location
Göteborg
Jag läste en gång ett förslag till regler på Quantum Werewolf, kvant-varulvsspel, som skulle inspireras av kvantfysiken och vågfunktionens kollaps (som vid närmare betraktelse är hittepå ). Såhär:
Det finns olika konfigurationer som ett system kan vara i. När vi inte observerar det är det i alla samtidigt, enligt Schrödingers katt-experimentet (ni som faktiskt vet hur det här fungerar, ignorera det). När vi faktiskt observerar systemet "kollapsar" det här alltihopa-samtidigt-systemet och alla konfigurationer som är omöjliga givet observationen försvinner.

Exempel:
Alfons har 50% chans att vara varulv.
Beata har 50% chans att vara sheriff (siare)
Cilla har 50% chans att vara varulv, och 50% chans att vara sheriff.
David är garanterat bybo.

Tidigare natt:
Beata undersökte Cilla, och spelledaren slumpade svaret "varulv" genom att singla slant (50% chans).
Cilla undersökte Alfons, och fick svaret "varulv" på samma sätt.

Denna dag:
Alfons hängs. Spelledaren slumpar att han var oskyldig. Alltså vet vi att Cilla inte är sheriff, eftersom hon då hade fått fel svar (och spelledaren svarar aldrig fel). Nya sannolikheter:
Beata: 50% sheriff, 50% bybo
Cilla: 100% varulv
David: 100% bybo

Typ så.

Skulle någon vara intresserad av att spela något sånt här? Jag skulle gärna spelleda. Jag skulle isf fundera igenom mer bestämt hur det skulle skötas, för det har jag inte gjort än.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Menar du att valet av varulv, väktare och siare väljs.. Slumpmässigt under spel?

Alltså, det låter hemskt intressant, men jag förstår inte mekaniken.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Det är klart vi ska testa!

Jag är på xyas linje alltså.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det finns säkert mer än en värld där jag kommer att spela det här spelet.
:gremsmile:
(Men det är nog inte denna... Av ren tidsbrist.)
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag har själv läst mycket om det här men inte orkat spelleda det själv.
Jag är på, tycker det är intressant att man kan vara 85% död.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,105
Location
Göteborg
Recca said:
Jag förstår inte. Förstår inte hur det fungerar.
Okej, jag hade lite tidsbrist när jag skulle förklara det.

I början av spelet slumpas roller ut, men en roll är en fördelning av sannolikheter för att vara olika saker. Man kan alltså vara t ex 50% bybo och 50% varulv.

När folk dör så slår spelaren tärning eller något, och avgör på så sätt vad spelaren var. Om det som då framkommer strider mot något någon annan skulle kunna vara, så vet man därmed att det inte kan vara så. Exempel:

Man vet att det bara finns två varulvar. Spelarna är som följer:
Adam 50% bybo 50% varulv
Beata 50% bybo 50% varulv
Cissi 50% bybo 50% varulv
David 100% bybo

Adam blir utröstad och avslöjas som bybo. Då vet vi att både Beata och Cissi är varulvar, och de har i själva verket vnnit spelet. Hade därmed Adam slumpats till att avslöjas som varulv, hade spelet fortsatt:

Beata 50% bybo 50% varulv
Cissi 50% bybo 50% varulv
David 100% bybo

Och Beata och Cissi vet fortfarande inte vad de är exakt. Man spelar alltså utifrån att man kanske är varulv, men inte vet helt säkert.

Det hela kompliceras såklart med sheriffen (siaren). Alla som har någon sannolikhet alls att vara sheriff får välja någon att undersöka, och får ett svar baserat på sannolikheterna för den undersökte. Detta bestämmer dock inte vad den undersökte faktiskt är – det bestämmer bara "OM Adam är sheriff, SÅ MÅSTE Beata vara varulv". Om då Beata dör och avslöjas som bybo, så vet vi automatiskt att Adam inte är sheriff. Han får i fortsättningen inte undersöka någon på natten.

Varulvarna skulle vara lurigt att spela – ingen vet vem som egentligen är varulv, så de kan ju inte gärna kommunicera med varandra. Man får spela med blind-varulv: det finns en Varulv 1, en Varulv 2 och en Varulv 3. Varulv 1 bestämmer enhälligt vem som ska dö. Om Varulv 1 dör tar Varulv 2 hens plats. Man kan alltså ha något sådant här:

Adam 33% Varulv 1, 33% varulv 2, 33% bybo.

Sen när varulvarna ska döda någon blir det kaos. Alla som har en chans att vara Varulv 1 får skicka in vem de skulle vilja döda, och nästa dag har man ett par personer som är 20% döda. De stannar i spel och får rösta, men så fort någon röstas ut avsöjas deras roll, och allt uppdateras därifrån. Alltså kan man rösta ut en varulv, finna att "okej, eftersom Adam var Varulv 1 var det hans nattdödande som gällde i förra rundan, så Beata dog egentligen då". Då dör Beata pang bom (men hennes röster räknas fortfarande som lagda, för annars kan man få en paradox).

Förstår ni mer?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag förstår. Låter som sagt jävligt intressant, dock så kanske det inte är helt mitt spel (vafan, min taktik kommer ju inte fungera...). Tills vidare så kan jag iaf säga att jag kan vara med.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,741
Location
Helsingborg
Pilzeman said:
Man vet att det bara finns två varulvar. Spelarna är som följer:
Adam 50% bybo 50% varulv
Beata 50% bybo 50% varulv
Cissi 50% bybo 50% varulv
David 100% bybo
Borde inte sannolikheterna vara automatiskt justerande?

Dvs. 2 varulvar kvar fördelat på 3 personer.
Adam, 66% varulv, 33% bybo.
Beata, 66% varulv, 33% bybo
Cissi, 66% varulv, 33% bybo
David, 100% bybo.

Sen dödar vi Beata. Som visar sig vara varulv.

Adam 50% varulv, 50% bybo... etc
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Wow. Jag vet inte om jag gillar random-game. Jag gillar ju att grotta ner mer i information när jag spelar varulvsspelet. Men det känns som att jag skulle sitta som ett frågetecken i ett sånt här spel. Fast visst, jag är på. Jag tänker mig att jag inte kommer grotta ner mig lika mycket som jag brukar och därför ha massa rolig tid över till annat istället. ^^
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,389
Insåg just att vi måste ha med Konrad i detta spel, då lär vi få se riktig parranoia :gremsmile:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vicotnik said:
Insåg just att vi måste ha med Konrad i detta spel, då lär vi få se riktig parranoia :gremsmile:
Ett spel där han inte ens kan lita på sig själv? Vill se!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cybot said:
Pilzeman said:
Man vet att det bara finns två varulvar. Spelarna är som följer:
Adam 50% bybo 50% varulv
Beata 50% bybo 50% varulv
Cissi 50% bybo 50% varulv
David 100% bybo
Borde inte sannolikheterna vara automatiskt justerande?

Dvs. 2 varulvar kvar fördelat på 3 personer.
Adam, 66% varulv, 33% bybo.
Beata, 66% varulv, 33% bybo
Cissi, 66% varulv, 33% bybo
David, 100% bybo.

Sen dödar vi Beata. Som visar sig vara varulv.

Adam 50% varulv, 50% bybo... etc
Får spelarna veta den exakta procentsatsen?
Får de sedan reda på hur procentsatserna förändras?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
anth said:
Cybot said:
Pilzeman said:
Man vet att det bara finns två varulvar. Spelarna är som följer:
Adam 50% bybo 50% varulv
Beata 50% bybo 50% varulv
Cissi 50% bybo 50% varulv
David 100% bybo
Borde inte sannolikheterna vara automatiskt justerande?

Dvs. 2 varulvar kvar fördelat på 3 personer.
Adam, 66% varulv, 33% bybo.
Beata, 66% varulv, 33% bybo
Cissi, 66% varulv, 33% bybo
David, 100% bybo.

Sen dödar vi Beata. Som visar sig vara varulv.

Adam 50% varulv, 50% bybo... etc
Får spelarna veta den exakta procentsatsen?
Får de sedan reda på hur procentsatserna förändras?
Det hoppas jag, för jag är inte bra på matte. Och Kvantmatte låter mycket krångligare än Matte B.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
!Paxen said:
Jag förstår. Låter som sagt jävligt intressant, dock så kanske det inte är helt mitt spel (vafan, min taktik kommer ju inte fungera...). Tills vidare så kan jag iaf säga att jag kan vara med.
Det här låter ju ballt som en man från Baltikum
Iklädd en basket och läppen prydd av en skön mustasch!

Sen att !Paxen inte kan kör random 50/50 är ju skitbra. En utmaning för dig !Paxen så det här får du inte missa.

Räkna in K.K i alla fall.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,105
Location
Göteborg
Cybot said:
Pilzeman said:
Man vet att det bara finns två varulvar. Spelarna är som följer:
Adam 50% bybo 50% varulv
Beata 50% bybo 50% varulv
Cissi 50% bybo 50% varulv
David 100% bybo
Borde inte sannolikheterna vara automatiskt justerande?

Dvs. 2 varulvar kvar fördelat på 3 personer.
Adam, 66% varulv, 33% bybo.
Beata, 66% varulv, 33% bybo
Cissi, 66% varulv, 33% bybo
David, 100% bybo.

Sen dödar vi Beata. Som visar sig vara varulv.

Adam 50% varulv, 50% bybo... etc
Jo, du har helt rätt. Jag tänker mig att jag skulle göra en lång lista på möjliga rollfördelningar i typ excel, och sedan stryka ut de rader som görs omöjliga tills det bara finns en rad kvar.

Varje person får veta sin egen sannolikhetsfördelning. Alla spelare får se en tabell som ser ut såhär:

Player: Good: Evil: Dead:
Player 1 25% 75% 5%
Player 2 95% 5% 80%
Player 3 100% 0% 100%
Player 4 90% 10% 0%
Player 5 90% 10% 10%
Player 6 100% 0% 100%
Player 7 0% 100% 100%

Där man vet vem man själv är, men inte vilka de andra är (det står alltså bara Player 1 och inte Konrad Konvalj). Dessa sannolikheter måste naturligtvis summera ihop till 100% i varje rad, och en jämnt hundratal i varje kolumn, baserat på hur många av den rollen det ska finnas. Tabellen ovan summerar till 200% i Evil-kolumnen, vilket ger att det fanns exakt två varulvar från start.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Sannolikhet är ju det bästa med matten så jag är helt klart på.

//Lukas som dock kommer vara vilse redan innan spelet börjar
 
Top