Jag läste en gång ett förslag till regler på Quantum Werewolf, kvant-varulvsspel, som skulle inspireras av kvantfysiken och vågfunktionens kollaps (som vid närmare betraktelse är hittepå ). Såhär:
Det finns olika konfigurationer som ett system kan vara i. När vi inte observerar det är det i alla samtidigt, enligt Schrödingers katt-experimentet (ni som faktiskt vet hur det här fungerar, ignorera det). När vi faktiskt observerar systemet "kollapsar" det här alltihopa-samtidigt-systemet och alla konfigurationer som är omöjliga givet observationen försvinner.
Exempel:
Alfons har 50% chans att vara varulv.
Beata har 50% chans att vara sheriff (siare)
Cilla har 50% chans att vara varulv, och 50% chans att vara sheriff.
David är garanterat bybo.
Tidigare natt:
Beata undersökte Cilla, och spelledaren slumpade svaret "varulv" genom att singla slant (50% chans).
Cilla undersökte Alfons, och fick svaret "varulv" på samma sätt.
Denna dag:
Alfons hängs. Spelledaren slumpar att han var oskyldig. Alltså vet vi att Cilla inte är sheriff, eftersom hon då hade fått fel svar (och spelledaren svarar aldrig fel). Nya sannolikheter:
Beata: 50% sheriff, 50% bybo
Cilla: 100% varulv
David: 100% bybo
Typ så.
Skulle någon vara intresserad av att spela något sånt här? Jag skulle gärna spelleda. Jag skulle isf fundera igenom mer bestämt hur det skulle skötas, för det har jag inte gjort än.
Det finns olika konfigurationer som ett system kan vara i. När vi inte observerar det är det i alla samtidigt, enligt Schrödingers katt-experimentet (ni som faktiskt vet hur det här fungerar, ignorera det). När vi faktiskt observerar systemet "kollapsar" det här alltihopa-samtidigt-systemet och alla konfigurationer som är omöjliga givet observationen försvinner.
Exempel:
Alfons har 50% chans att vara varulv.
Beata har 50% chans att vara sheriff (siare)
Cilla har 50% chans att vara varulv, och 50% chans att vara sheriff.
David är garanterat bybo.
Tidigare natt:
Beata undersökte Cilla, och spelledaren slumpade svaret "varulv" genom att singla slant (50% chans).
Cilla undersökte Alfons, och fick svaret "varulv" på samma sätt.
Denna dag:
Alfons hängs. Spelledaren slumpar att han var oskyldig. Alltså vet vi att Cilla inte är sheriff, eftersom hon då hade fått fel svar (och spelledaren svarar aldrig fel). Nya sannolikheter:
Beata: 50% sheriff, 50% bybo
Cilla: 100% varulv
David: 100% bybo
Typ så.
Skulle någon vara intresserad av att spela något sånt här? Jag skulle gärna spelleda. Jag skulle isf fundera igenom mer bestämt hur det skulle skötas, för det har jag inte gjort än.