Nekromanti Rädda min kampanj!: Vem nukade Manhattan?

Zid

Veteran
I min senaste kampanj (kommer enbart vara några få speltillfällen), beslutade vi oss för att testa något nytt. Istället för att bara spela på som vanligt, fick spelarna gestalta olika personer kring den amerikanske presidenten, och presidenten själv. Jag satte dem sedan in i ett scenario in media res: Presidenten väcks av att Ryske presidenten ringer dem och berättar att deras Early launch warning system satelliter har upptäckt en atomexplosion i NYC och att de naturligtvis inte är ansvariga. Just nu håller spelarna på att desperat försöka bekräfta uppgifterna, samtidigt som de försöker bilda någon sorts krisorganisation.

På grund av en massiv EMP-våg har all elektrisk utrustning som kunde informerat om själva explosionen förstörts, och ingen kan ringa in eller ut i ett område som är betydligt större än själva NYC.

Jag har tänkt och tänkt, men kommer inte på någon cool och häftig intrig för att följa upp det hela. I värsta fall kommer jag få falla tillbaka på "arabiska terrorister", men jag skulle vilja erbjuda något mer originellt. Kan ni inte hjälpa mig att komma på en bra fortsättning? Vilka förklaringar som helst är acceptabla, inklusive övernaturliga. Gärna skall spelarna sedan kunna försöka efterforska och få reda på vem som utfört handlingarna.

Hjälp mig Rollspel.nu, ni är mitt sista hopp!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja...

* Det är regeringen själva, som använder det hela som en cover-up för nåt helt annat.
* Det är världens första och enda superhjälte/varelse, som vaknade.
* Utomjordingar. Nuff said.
* Utomjordingar som dessutom i själva verket är regeringen.
* Regeringen är inte den riktiga regeringen, det finns en "skuggregering" som styr allt på riktigt. Se första punkten.
* Det är inhemska anarkister.
* Det var ingen riktig nuke, utan en enorm urladdning av psykisk energi från Amerikas bultande, underjordiska hjärta. Amerika har öppnat krig mot amerikanerna...
* Osama.
* Putin.
* Disgruntled employee.
* En ockult organisation som behövde ett massmänniskooffer för att lyckas med en ritual.
* I själva verket finns det ingen som släppte en nuke, för spelarna är i själva verket bara datorprogram, artificiella intelligenser som testas i en superdator hur de skulle reagera inför en katastrof.

Zid

Veteran
RPna är ju regeringen. Men jag gillar vissa av ideérna. Särskilt den psykiska energin.

Själv funderar jag på att blanda in lite In Nomine i det. Typ att demoner gjort det och nu kommer försöka att frama änglarna.

krank

Zid said:
RPna är ju regeringen.
Såvitt de vet, ja =)
Sedan finns ju memory wipes och annat gött man kan blanda in. "Det visar sig att RP är skurkarna" är ju en rolig twist hur man än gör.

Zid said:
Typ att demoner gjort det och nu kommer försöka att frama änglarna.
Gör som du vill, jag vill bara nämna att sånt riskerar att dra uppmärksamheten väldigt mycket från rollpersonerna. Vill du att de ska fortsätta vara huvudpersoner så kanske du vill försöka arbeta in dem i mythosen på något sätt - genom tex att låta dem vara fallna änglar som glömt sitt förflutna, till exempel.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nazister gjorde det, från månen, som de i hemlighet åkte till 1945. Jag vet att det är "gjort" men det är den enda rimliga förklaringen jag kan komma på.

Ulfgeir

Swashbuckler
Ett annat förslag kan ju vara att USA fått ett eget Tunguska...

Eller varför inte den där tokdåren Phelps som gör det för att sprida sin hatiska religion?

/Ulfgeir

Zid

Veteran
krank said:
Såvitt de vet, ja =)
Sedan finns ju memory wipes och annat gött man kan blanda in. "Det visar sig att RP är skurkarna" är ju en rolig twist hur man än gör.
Mycket bra tips. har du något förslag på hur man skulle kunna göra det? Själv känner jag att jag nog måste sova lite på saken innan jag kommer på något. Varför skulle de bomba manhattan? Något så enkelt som omval? Eller var det den förre presidenten som planerade in det (han dog för någon månad sedan i en hjärtattack, och vice presidenten tog över)

krank said:
Gör som du vill, jag vill bara nämna att sånt riskerar att dra uppmärksamheten väldigt mycket från rollpersonerna. Vill du att de ska fortsätta vara huvudpersoner så kanske du vill försöka arbeta in dem i mythosen på något sätt - genom tex att låta dem vara fallna änglar som glömt sitt förflutna, till exempel.
Ja. Men jag funderar på om det kanske tar för lång tid. Skall vara ett ganska kort äventyr. Får nog lägga ner denna iden.

krank

Zid said:
Mycket bra tips. har du något förslag på hur man skulle kunna göra det? Själv känner jag att jag nog måste sova lite på saken innan jag kommer på något. Varför skulle de bomba manhattan? Något så enkelt som omval? Eller var det den förre presidenten som planerade in det (han dog för någon månad sedan i en hjärtattack, och vice presidenten tog över)
- Något de ville dölja väldigt gärna fanns på Manhattan? Bevis för en konspiration? En Äkta Amerikansk Hjälte? Bevis för Darwin? Bevis för Gud? Bevis för att amerikanska regeringen låg bakom 9/11?

- De fick order från skuggregeringen? (som i sin tur kan vara utomjordingar, ockultister eller whatever).

Själv måste jag erkänna att "Amerika vaknar" tilltalar mig mest, men så gillar jag flummiga teorier också.

tull

Hero
PTA gjorde det.
antibög lobbyn?
ett skolprojekt som gick åt helvete.

Zid

Veteran
En annan idé (jag verkar vilja blanda in gamla rollspel på löpande band här) är ju att det skulle vara Byrr från gamla Wastelandsrollspelet som äntligen har kommit. Och fan vad de är sura!

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker att du ska köra på att varje rollperson har var sitt rykte att följa upp på. Låt alla var sanna och börja hitta på sammanhang till hur de olika rykten hänger ihop. Här är några förslag från min sida.

× Manhattan har aldrig existerat, utan var resterna av en Mardrömmen som lekte med mänskligheten. Dock tröttnade varelsen på sin kreation och lät helt sonika den försvnna men eftersom Mardrömmen endast kan lägga till saker i människornas psyke så gjorde den det i formen av en rejäl smäll. Börskraschen under 1915-talet var en av Mardrömmens kreationer.

× Själarna tog till sist slut och när det nya barnet föddes så gick allting snett, vilket orsakade en reaktion så kraftig att den kan jämföras med en kärnvapenexplosion.

Sedan kan man vara lite tråkig och nämna att det borde finnas efterföljder. Om det ÄR en kärnvapenexplosion torde strålningen kunna göra en hel del? Det kommer att uppkomma rykten om Al-Qaida som media kommer att förstora upp. Det måste byggas kriscenter och liknande. Den amerikanska ekonomin kommer att fara åt helvete. Det kommer att bli upplopp och panik på gatorna. Eftersom det är presidenten och personens närmaste kommer sådant här passera dem, så släng in det som krydda.

---

Mitt råd är att ta det du tycker är häftigt och sätt ut de som punkter på ett papper. Dra linjer mellan punkterna och förklara på vilket sätt den ena punkten hör till den andra (skrev det intill linjen). När du börjar få ett komplext nät börjar du bli klar. Ta gärna och släng in en bild här i tråden över det du spånat fram.

/Han som tycker det är bra att få ut något konkret på papper, då det är lättare att överblicka än att bara ha idéer i huvudet

Snow

Swashbuckler
Presidenten inser att hans nya drive (inför omval) "War on drugs" har gått fel. Colombianerna har fällt en taktisk laddning (dvs inte jättekraftig) över manhattan. Detta följs upp med aerosolbomber tankade med kokain. Dels vill de visa att de menar allvar, dels vill de ge alla i det stora äpplet ett gratis smakprov.

Krille

Super Moderator
Alla som har sett Cloverfield vet förstås redan vad det var som hände. Alla som inte har sett Cloverfield vet förstås att det var Kim Jong-Il.

...det sagt, så är det egentligen inte så labans viktigt vem som smällde av bomben. Det blir ändå bara en syndabock, eftersom att skjuta ihjäl Chok Laden inte löser själva problemet att Manhattan är en krater, östkusten saknar kommunikation, Bronx och Queens har massivt nedfall, ekonomin faller som en atomstridsspets, och staterna New York och New Jersey har uppskattningsvis arton miljoner flyktingar att ta hand om.

Lägg därtill att du garanterat har en Strategic Air Command som kör på automatläge mot vedergällning mot ungefär vem som helst och som just nu håller på att skicka upp allt de har inklusive diskbänkarna i luften; hela flottan med Ohio-ubåtar håller på att försvinna och bli okontaktbar, trupperna i Europa kör på standardplaner som egentligen inte har reviderats och håller just nu på att rulla ut sina medeldistansrobotar från baserna i Tyskland ut i skogen och väntar på anfallsorder, och att i varenda silo i mellanvästern sitter två grabbar med händerna på avfyrningsnycklarna och väntar på rätt kodord.

Dessutom har USAs alla inomstatliga organisationer börjat ta tag i saker. De har liksom ingen koll på läget, och i brist på annat så gör de vad de kan, det vill säga plocka fram sina gamla planer från kalla kriget att användas i händelse av ett kärnvapenanfall.

Och som inte det var nog, eftersom allt det här är på gång så lär varenda stat som på något sätt påverkats av USA gå igång och mönstra och sätta landet på krigsfot. När USA rycker på det här sättet så vill man inte ha brallorna nere, så kärnvapenmakterna är redan på krigsfot och väntar på vad som händer, och de mindre staterna är på väg och hoppas att inte de ska bli syndabock.

Har du riktig otur så händer något i stil med att Indien hävdar att det är islamistiska terrorister i maskopi med regeringen i Islamabad som gjorde det; Pakistan säger "nähädu, så var det inte alls, sitt på den här!" och invaderar Kashmir igen, och sen blir det ös igen, den här gången med kärnvapen. Så istället för skotten i Sarajevo blir det smällen i New York. Eller så är det Israel och Iran som slänger glåpord och kärnvapen på varandra. Eller Nordkorea och Sydkorea.

I vilket fall som helst så lär ett antal krutdurkar explodera, med stor risk för spridning - alla länder kallar hem sin FN-personal från exempelvis Afghanistan, halva Afghanistan blir ett träningsläger för mujahedin för kampen i Pakistan, Ryssland vill inte ha islamister med kärnvapen vid sydgränsen och gör en andra invasion och hamnar därmed i den indisk-pakistanska konflikten...

...så liksom, regeringen har egentligen allt annat att tänka på än vem det var som tryckte på knappen. Dessutom är FBI redan på fallet, och dom är långt bättre på att utreda sånt än vad några kongressgodkända bundisar till vinnaren av USAs popularitetstävling var fjärde år är.

Hade jag kört scenariet så hade jag knåpat ihop en massa sådana händelser, både inrikes och utrikes, och sedan bara stressat spelarna med ännu en akut sak som måste lösas innan man tar hand om utredningen av själva smällen.

Andy

Vila i frid
Gör det personligt. Låt rådgivarnakaraktärerna bli påverkade på ett mer intimt plan. Någon karaktärs släktingar är fast i strålningsdrabbat område. Någon känner den som utförde bombningen (som fortfarande lever). Karaktärerna måste följa med den första gruppen med soldater som ska in i området (de ska vara observatörer) men allt skiter sig och de måste ta fram stora kulsprutan och rocka loss mot demonaliens eller bara en stor grupp med barnsoldater.

Ta bort fokuset från de stora intrigerna och gör det personligt, är mitt tips.

Arfert

Facit
Det var såklart Nyaralthotep (som kör om sitt gamla race från Masks...)... ett gigantiskt människooffer för att öppna portalen och släppa in de gamla gudarna igen.. vad annars? :gremgrin:

... nej, egentligen har NY slukats i ett maskhål, som öppnats via ett misslyckat experiment i ett topphemligt labb som ägnar sig åt tidsresor...

Storuggla

Champion
"Hjälp mig Rollspel.nu, ni är mitt sista hopp!"

Då ligger du risigt till :gremwink:

Jag tycker att du inte ska ha en bestämd ansvarig för förlusten av Manhattan. Istället tycker jag att det direkt efter börjar en rekorderlig huggsexa där alla departement och myndigheter alla försöker utpeka en skyldig utefter vad de anser vara rätt och vad som gagnar dem. Pentagon menar bestämt att det är en främmande stat som är skyldig och därför behövs det ett militärt svar, CIA och de andra underrättelsetjänsterna menar att det var antingen en liten terroristgrupp eller agenter och därför behövs mer pengar och befogenheter till just deras organisationer, FBI menar att det var inhemska terrorister och begär mer pengar och makt, utrikesdepartementet är förvirrade, energidepartementet menar att det var en enorm explosion orsakade av energiöverföringsproblem i ett ställverk under Manhatten och kräver mer resurser att förebygga liknande prolem runt om i landet och så vidare och så vidare. Självklart vill ingen ta ansvaret för att katastrofen skedde i första taget, och de är därför mer än nöjda om de kan lämpa av sig ansvaret på en annan fraktion men utöka sin maktsfär. Allierade och vänner världen omkring meddelar att det var just deras käpphästar som är skyldiga, Pakistans president menar att det var indiska terrorister, Kina säger inget (för de är fecking Kina), Nordkorea meddelar kryptiskt att «Imperialismens finansiella hjärtas frånfall visar på det kapitalistiska systemets svaghet och den käre ledarens visdom», Putin säger att det är muslimska terrorister (för att han vill spöa tjetjener osv osv.
Inget vet faktiskt något, men alla vill sälja sin idé till Presidenten för att öka sitt inflytande och makt. Naturligtvis finns det en skyldig, men denna bör vara allt annat än uppenbar och kanske de som propagerade för andra lösningar bittert motsätter sig just den teorin?

Eller så var det frimurarna, en elak konspiration bestående av kultister som ville spränga fram resterna av ett uråldrigt tempel under ytan för att ha sex där eller helt enkelt Dalai Lama.

Storuggla, eller är det ett nytt pearl harbor?

Leon

Leo carcion
Det är Surt. Hur bekämpar man en sur eldjätte?

Om man vill göra det lite Marvel kan ju Thor (Inte Tor utan Thor) dyka upp och erbjuda sina tjänster

GnomviD

Heresiark
Alla andra har gett fantastiska idéer, men jag har en tanke som flörtar mot min personliga konspiratoinsfavorit: Deus Ex.
Kärnvapensmällen på Manhattan var såklart bara det första anfallet! Andra dåd, alla kanske inte lika kraftiga, kommer att drabba USA och flyktingströmmar kommer att välla ut ur mer eller mindre samtliga storstäder. De som ligger bakom attacken är såklart USAs skyggaste myndighetsorganisation; FEMA. När mer än en fjärdedel av USAs befolkning är direkt beroende av dem för att överleva så kan de lobba igenom otroliga budgetökningar i kongressen, utöka sin verksamhet, trycka igenom en starkt auktoritär lagstifning "för allas säkerhet" och omvandla USA till en totalitär fascist-stat.
... Det intressanta här är ju då vem som styr FEMA. Skuggregeringen? NWO? Illuminati? Bilderberg-gruppen? Trilateral commision? Majestic 12? Nyarlathotep? Mi-go? NERV? EU? The occult underground? Satan? Evangelister som vill skapa "A Handmaid's Tale"-Gilead? Det finns många bra förslag här i tråden, så du kan välja och vraka.

Kör på! Det låter som en riktigt ball idé det där.

Tell

Hero
Problemet är i grund och botten att ingen stat är dum nog att ge sig på en sån här grej; medan fanatiker av valfri övertygelse är tråkiga.

Om jag vore du skulle jag begränsa smällen till en del av big apple; säg att man har placerat en större bomb (eller en mindre serie bomber) i tunnelbanorna, vilka har raserat stadskärnan.
När denna information går igenom, måste administrationen i så fall först och främst säkra de överlevande - är dessa rejält strålskadade, så prövas infrastrukturen, och rollpersonerna får krav på en jkraftig ökning av det federala stödet för medicare (framförallt för strålskador) för att rädda så många som möjligt.

Vill du vara riktigt fräck, följer du upp med ett par liknande attacker i andra större städer, i andra delar av USA. Detta torde skapa en närmast revolutionär stämning.

När samhället når feberpunkten, så låter du civilt våld sprida sig över gränserna till andra länder; Canada och Mexico klagar, hotar att invadera etc.

Skurkarna är Eukommisionen under en kraftfull men sympatisk fransman; underrättelseanalys har visat att USA:s undergång kommer att dra med sig ryssland och kina i fallet, och splittra dessas pakt, något denne Eu-foriska ledare tänker utnyttja till att stärka eu:s ställning i världen, samtidigt som han kommer att utnyttja paniken till att fördjupa eu-sammarbetet (på samma sätt som ryssland centraliserade under Afganistankrigets första år).

Anledningen till att Frankrike väljer att göra något så drastiskt, är att analysen visar att USA är kört inom något halvsekel hursomhälst, medan den kinesiskryska alliansen från 2001 placerar dem som troliga regenter över det nyss begynta seklet. För frihetens, kulturens och mänsklighetens skull måste de stoppas eller få en motvikt, och i Frankrikes ögon är ett fransktalande EU (eller engelsktalande men fransktänkande) kulturens givna riddare. Att USA tas av daga i förtid är ett sorgligt offer, men detta är det humanaste sättet att åstadkomma ett bättre världsläge.

Om karaktärerna inser vilka som ligger bakom uppstår nya problem - EU är säkerhetsmässigt kritiskt territorium för USA, och innefattar två av landets tre viktigaste allianspartners (tyskland och storbrittanien).

rjonas

Hero
Wow! Så förskräckligt slugt. Jag tar av mig hatten och bugar.

-Heter fransmannen Berlozy?