Re: Bertil sexton. B 16.
[ QUOTE ]
Trauffat var ju i inledningen av den här deltråden hyfsat nyanserad och konstaterade att det finns en massa bra fluff. Han kunde dock inte använda den (vilket jag tycker är väldigt märkligt). Det är knappast någon hemlighet att jag är emot idén att automatiskt banta bort flufftexter - det skulle göra de flesta rollspel helt ointressanta för mig att ens bläddra i
[/ QUOTE ]
Jag får nog utveckla just den biten lite. Jag är inte emot fluff, egentligen. Jag är emot överdoserande och övertro på fluff. Många moduler tävlar med faktaböcker och ska så ingående som möjligt beskriva allt från hur man pressar jos till hur man skor om sina hästar (hur ofta man behöver göra det och hur mycket de äter/dygn, hur de parar sig, vilken sadel som är bäst, populära hästnamn...) eller hur hög en mast är på en speciell sorts skutor - och allt detta kan man hitta i spel som inte ens
handlar om jos, hästar och båtar. Spelet blir ofokuserat. Men det finns andra problem. Jag gillar som sagt bra fluff och kan nästan läsa det skönlitteratur. Jag kan naturligtvis använda mig av en detalj här och en där, skopa ur dem och behålla det bästa. Men så har vi övriga deltagare. Någon har dammsugit alla moduler, någon har inte öppnat dem och någon annan har läst och inspirerats och skapat ett eget baroni baserat på en massa fakta från böckerna. I det enskilda fallet är det ok, men när man som jag har alla dessa typer i samma spelgrupp så blir resultatet att vi faktiskt spelar i olika världar. Och det knepiga är att dagens rollspelskonventioner uppmuntrar till alla dessa beteenden. Det behövs nog inte sägas att flera eller alla blir lidande när stilarna möter varandra.
Vad jag vill ha är alltså fluff som ger mig grundläggande men saftiga nedslag i världen. Eller kanske detaljerade studier? Dessutom vill jag ha regler eller riktlinjer för hur spelgruppen kan använda detta i spel. Hur blir min karaktär en del av världen? Vad kan jag etablera och vad är spikat i spelet?
I dagsläget vet jag inte om det finns något spel som uppfyller detta. Jag får väl skriva ett själv...