Re: Oktoberlandet och spelarnas uppgift
Jag kan inte för mitt liv förstå varför du som SL vill påstå att "spelare har fan inte med rollspelsböcker att göra egentligen".
Oktoberlandet kan, möjligen, erbjuda ett undantag - men i övrigt finns det flera anledningar:
- Rollspelsböcker brukar, med mycket få undantag, tala om mer än vad jag vill att mina spelare ska känna till när vi påbörjar kampanjen. En del av charmen med att börja spela ett nytt rollspel är ju att
upptäcka världen även ur ens rollpersons perspektiv. Om jag t.ex skulle spelleda Mutant, så skulle spelarna under inga omständigheter få läsa Nordholmiaboken - inte ens de "ofarliga" delarna - eftersom jag lägger stor vikt och mycket nöje vid att kunna
gestalta rollpersonernas första möte med saker och ting. (Min sedan länge planerade men pga bristande intresse ännu inte påbörjade Mutantkampanj grundar sig i ett mycket litet samhälle där kunskap om hur saker funkar i Pyri i stort knappast är allmän kännedom - allmänbildningen är inte vad den var. På så vis jag rollpersonerna
upptäcka Pyri i takt med att spelarna gör samma sak.)
- Det finns alltid spelare som helt enkelt inte orkar läsa någonting alls, vilket innebär att dessa halkar efter i diskussioner om världen etc.
- Jag ändrar nästan alltid såpass mycket i spelvärlden att själva böckerna i princip blir värdelösa som läsning. Det finns inget rollspel jag känner till (inklusive Mutant, men förutom Oktoberlandet) som jag tycker fungerar out-of-the-box.
EDIT: Det kan naturligtvis tänkas att min inställning grundar sig på den typ av rollspel jag oftast spelleder. Ingen skulle väl få för sig att det skulle vara en bra idé att låta spelarna läsa igenom Kult, CoC eller liknande spel innan man drar igång? Och i hellboy, som jag spelleder just nu, använder jag just ingenting ur källmaterialet, eftersom jag fokuserar på att få det hela hellboy
likt, fast med egen metaplott och övergripande hot etc.
[sarkasm]Jag antar att du förbjuder dina polare att kolla på filmer ni hyr tillsammans med så att du ska kunna referera dem senare? [/sarkasm]
Heh. Irrelevant, eftersom funktionen "spelledare" inte finns vad gäller filmtittning.