Nu kanske vi börjar komma en bit från trådens ämne, men är inte detta typiskt sådant som SL ansvarar för? Det finns väl inget äventyr i världen som kan måla upp alla tänkbara scenarion utifrån hur RP agerar. En sandlåda utan tänkt och troligt händelseförlopp skulle isåfall kunna vara samma äventyr men utan några förslag att förhålla sig till. För att ta Nidland som exempel så skulle alltså samma äventyr utan räls vara ett vunnet inbördeskrig i Hynsolge, en fastslagen, men från start felberäknad, tidpunkt när Nidland går tilll anfall. En förrädare i RP´s förband, en ledtråd till den korrekta tidpunkten och en magisk artefakt som påträffas någonstans längs vägen... resten skulle vara helt utifrån RP´s agerande. Känns det friare då och isåfall för vem? Är det viktigt att SL känner frihet i äventyret? Är det inte snarare ett problem hos SL än hos äventyret?Bifur;n278161 said:Kanske öppnar jag Pandoras box då, men... jag kan hålla med om att "rälsad" emellanåt används som ett skällsord för allt dåligt och att måttstocken verkar vara "jag ska som spelare aktivt kunna försöka slå sönder äventyrsstrukturen och det ska funka ändå" - annars är scenariot dåligt. Den åsikten är kanske inte särskilt representativ men ganska återkommande.
Ber om ursäkt för klivet från ämnet. Kanske läge för en sidotråd?