Nekromanti Räls vs Improvisation

magoo

Hero
OK, jag tar mitt exempel ur verkligheten

Vad händer om hälften av spelarna vill improvisera av bara tusan och den andra hälften, eller kanske bara en enstaka inte vill? Ska den personen (publiken i musikexemplet) som vill spela det äventyr som de kom dit för att spela bara få sitta och titta på? Eller ska alla tvingas gripas av improvisationsdjävulen och börja med nån slags "Tasha´s uncontrollable hideous roleplaying" där den som skriker högst vinner för att få vara med och leka?

Jag spelade ett tag med en annan grupp än min egen och två av spelarna som spelat tillsammans en hel massa tidigare struntade helt och hållet i oss andra och körde sitt eget race. Typ:

- Våra rollpersoner smyger iväg ensamma när de andra sover.
- OK, ni smyger iväg
- Våra rollpersoner gör en massa kul saker på egen hand
- OK. När ni kommer tillbaka är lägret attackerat och de andra är borta.
- Våra rollpersoner struntar i det och sitter och dricker öl istället. Sen går vi till grottan därborta.

Deras "jätteroliga improviserande" gjorde att vi andra (4 personer) kanske fick en tiondel av speltiden som mest. Resten gick åt till två personers improvisationer och allmänt tjafsande. Varför var vi över huvud taget inbjudna? Det hade varit roligare att sitta och virka.

Jag hade kanske kunnat köpa deras inlevelse i rollen om det inte var så att de dessutom maxade sina karaktärer. De tjatade sig till att få spela två jättesuperduperpaladiner med en massa specialförmågor och -vapen. Vid alla möjliga tillfällen tjafsade de med SL (hade det varit jag hade blixten omedelbart slagit ner i deras paladin-RP).

Så mina erfarenheter av helt improviserade spel är vääääldigt dåliga (beror antagligen på sällskapet). Däremot har jag spelat mängder med spel med inslag av improvisation och oväntat agerande från spelarna och det har varit jättekul. Självklart ska inte spelarna styras dit de inte vill, och det tror jag inte heller att Basenji menar.

Jag tycker att alla ska ha kul när man spelar. Det innefattar även spelledaren som faktiskt är den som lägger ner mest tid och energi innan äventyret. Andra får spela precis som de vill, vill man improvisera enbart så är det ju bara att köra. Jag och min spelgrupp föredrar dock att hålla improviserandet på en ganska civiliserad nivå. Men det finns där!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ett bättre exempel.

"Vad händer om hälften av spelarna vill improvisera av bara tusan och den andra hälften, eller kanske bara en enstaka inte vill? Ska den personen (publiken i musikexemplet) som vill spela det äventyr som de kom dit för att spela bara få sitta och titta på? Eller ska alla tvingas gripas av improvisationsdjävulen och börja med nån slags "Tasha´s uncontrollable hideous roleplaying" där den som skriker högst vinner för att få vara med och leka?"

Å andra sidan så hade det inte varit bättre att tvinga dem att spela rälsat bara för att den andra halvan av gruppen hade tyckt att det var roligast. Överhuvudtaget passar tvång och rollspel dåligt ihop.

"Deras "jätteroliga improviserande" gjorde att vi andra (4 personer) kanske fick en tiondel av speltiden som mest. Resten gick åt till två personers improvisationer och allmänt tjafsande. Varför var vi över huvud taget inbjudna? Det hade varit roligare att sitta och virka.
Jag hade kanske kunnat köpa deras inlevelse i rollen om det inte var så att de dessutom maxade sina karaktärer. De tjatade sig till att få spela två jättesuperduperpaladiner med en massa specialförmågor och -vapen. Vid alla möjliga tillfällen tjafsade de med SL (hade det varit jag hade blixten omedelbart slagit ner i deras paladin-RP)."

Jag hoppas verkligen inte att jag fått dig att tro att det är den sortens spel som jag själv uppmuntrar. De två pajasarna och deras ansvarslösa uppförande hade inte varit mer populärt eller gångbart i min spelargrupp. Jag tror att det hade kunnat förstöra alla sorters äventyrs som de hade varit inblandade i.

"Däremot har jag spelat mängder med spel med inslag av improvisation och oväntat agerande från spelarna och det har varit jättekul."

Visst är det så. Det betvivlar jag inte.

"Självklart ska inte spelarna styras dit de inte vill, och det tror jag inte heller att Basenji menar."

Det tror inte jag heller.

"Jag tycker att alla ska ha kul när man spelar. Det innefattar även spelledaren som faktiskt är den som lägger ner mest tid och energi innan äventyret. Andra får spela precis som de vill, vill man improvisera enbart så är det ju bara att köra. Jag och min spelgrupp föredrar dock att hålla improviserandet på en ganska civiliserad nivå. Men det finns där! "

Ni får naturligtvis spela precis hur ni vill, bara ni har roligt och är lyckliga. Om du på något sätt upplever att jag har rackat ner på dig och dina åsikter så beklagar jag det verkligen. Det har inte varit min avsikt. Jag beundrar verkligen någon som orkar skriva ner och förbereda sig så grundligt som du verkar göra. Jag improviserar ytterst sällan till 100 % och brukar nästan alltid ha åtminstone några stolpar och huvudet fullt av ideér. Hade jag inte varit fullt så lat som jag faktiskt är så hade jag säkert nedtecknat betydligt mer. För säkerhets skull ber jag än en gång om ursäkt. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. :gremwink:

Tarill

Warrior
Re: OK, jag tar mitt exempel ur verkligheten

Låter som verkligen dåligt improvisations spelande...där får sl sparka lite mellan benen...

Balderk

Swashbuckler
Nu förstår jag dig inte riktigt. Vilken sorts improviserat spelande syftar du på? den typen där man bara kör utan att SL tänkt mer än en kvart på vad som ska hända? De blir väldigt sällan bra i alla fall, det finn säkert guldkorn även här dock. Menar du den typen där SL anpassar sig efter spelarnas handlingar så får han ju baka in idéerna i handlingen sim den för närvarande är, han ska ju inte improvisera allt ju! Det är klart att han måste veta eller i alla fall ha en aning om vad som kommer att hända, det ks han helst ha redan från början.

Hur menar du när du säger att spelarna inte ska överdriva?

Ett tips som du inte ska ta som något negativt är att utveckla dina resonemnag lite, inte bara skriva ner dem.

/Hr Balderk

Balderk

Swashbuckler
Re: Är "Rälsning" en frälsning för Rising?

Det där var nog ett av de klokaste och bästa inläggen jag läst från din del. Ville bara säga det!

Förresten, vad har hänt med din bild?

/Herr Balderk, har bestämt sig för att skriva just Herr Balderk i fortsättningen (alltså inte /Jonas eller /Hr Balderk, eller är det sista bättre? Shit nu blev jag osäker igen! Vad tycker ni? Någon?)

Tarill

Warrior
Improvisationen brukar leda till att vi tillslut hamnar i det läget att sl får en idé av något slag och då går spelet över till att bli löst byggt runt ett mål.

Annars är det nästan bättre att improvisera när det bara handlar om en spelare som bara springer runt (bildligt talat) och utvecklar sin karaktär.

Spelarna bör ha en ganska måttlig inställning till vad de ska hitta på...inga vi går och slaktar allt vi stöter på, låt oss lönnmörda kungen för skojs skull...då orkar jag inte med att leda, det har vi personer som kan göra mycket sämmre (bättre, om man nu har den synvinkeln) än jag.

Om de får för sig att springa och söka en skatt de hört ryktas om någon gång så får de väl göra det, vill de starta ett handelshus, fint det kan jag improvisera med nöje...

Improvisation är egentligen bara en början för att få fram ett mål spelarna ska uppnå...ren improvisation går egentligen inte om man inte bara agerar slumpmässigt.

Basenanji

Postd20modernist
Walium, studentkåren har sökt dig hela dagen nu...

...vet du vad som hände med stackars Perry Jenkins från Nya Zeeland? Han ska ha gått förbi din dörr någon gåpg under eftermiddagen!?

Haha.

Skämt åsido, om du är en forumfossil, är jag en rollspelsstofil i rullstol! Touché!

Jag drömmer mig alldeles för ofta tillbaka till den tiden då man spelade "Spindelkonungens Pyramid" (om du som läser jobbar på RiotMinds får du inte skratta! Jag sa INTE skratta!!)

Då kan vi snacka om räls. Ja jäflar, vilket rälsande det var på den tiden! Ni skulle varit med!

Men i allt detta slibbiga nostalgiska dreggel finner jag att jag numera står för den mest moderna av alla riktningar inom den svenska rollspelshobbyn!
Den så kallade neo-klassiska retro-andan!
Haha- tonåringar, månde ni bäva!

Jag tror helt enkelt att efter alla fräcka försök till regeluppluckringar och systemlöshet kommer nu en stygg, stygg retrovåg!
Se bara på M:UA!

Just det... Nu börjar ni hajja va?!

Och denna stygga retrovåg kommer att kräfva gambla regler och äfventyhr!

Vi skola kräfva äfventyr som alltid och endast börjar med:
"Ni sitter på ett wärdshus. En gammal trollkarl undrar om ni vill köpa en karta till en gammal skatt. Han själv är för gammal för att hämta den!"

Jag skulle gärna skriva mer, men nu måste syster byta dropp på mig så jag får återkomma.

Ps. I sak har du rätt Walium. Sluta med sådan där jobbig källkritik. Det här är ett rollspelsforum faktiskt. :gremwink:

/Basenanji

Balderk

Swashbuckler
Re: Varför kan de inte bara vara vänner?

Sedan brukar förstås mina äventyr ha ett ramverk och vara knutna till en viss miljö. Jag brukar ha vissa fasta punkter och personer uttänkta och sedan låter jag rollpersonerna navigera mellan dem i sin egen takt och ordning.

Ja! Det är så det ska gå till! Well spoken! (Om man får flumma lite på engelska :gremwink: )

/HB

Troberg

Sinister eater
Back on topic

Alla sfäriska saker har en kärna, vare sig det är av samma material som resten eller inte (eller om det helt enkelt är ett hål).
Nejdå, en apelsin har till exempel flera.

Skämt åsido, min poäng var snarare att illustrera min spelstil med hjälp av lökens fraktala natur. Den poängen håller fortfarande.

magoo

Hero
Min käre Walium...

...du har inget att be om ursäkt för!

Jag skulle gärna "jamma" lite med dig och många andra på det här forumet, men aldrig mer med spelgruppen i mitt exempel ovan. Hade jag inte varit så tyst och blyg på den tiden hade jag sagt ifrån på skarpen, nu blev det istället en kväll av lidande som fått mig att få fördomar mot improvisatörer och det är ju dumt.

Gaaaaaah! Jag får slå bärsärk-slag varje gång jag tänker på den där läskiga spelkvällen!

Johan Granberg

Swordsman
Re: Är "Rälsning" en frälsning för Rising? (OT)

/Herr Balderk, har bestämt sig för att skriva just Herr Balderk i fortsättningen (alltså inte /Jonas eller /Hr Balderk, eller är det sista bättre? Shit nu blev jag osäker igen! Vad tycker ni? Någon?)

En liten detalj bara. Du skulle ju kunna börja med att använda samma personliga pronomen på dig själv genom hela meningen :gremsmirk:

Balderk

Swashbuckler
Re: Är "Rälsning" en frälsning för Rising? (OT)

Du känner mig Johan! Ständig våldtäcktsman på det svenska språket! :gremwink:

/Herr Balderk

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vänliga Walium välkomnar vänner.

"Vi skola kräfva äfventyr som alltid och endast börjar med:"Ni sitter på ett wärdshus. En gammal trollkarl undrar om ni vill köpa en karta till en gammal skatt. Han själv är för gammal för att hämta den!"

Just inledningen måste vara den del av ett äventyr som allra oftast blir rälsad. Det är inte alltid lätta att komma på en bra anledning till att rollpersonerna träffas eller påbörjar sin episka kamp mot ondskan och för trånga strumpor. Det är nog ett av det större svagheterna hos köpeäventyr. Ska man skriva en inledning som i möjligaste mån är öppen för alla sorters rollpersonerna så blir det sällan riktigt bra.

"...vet du vad som hände med stackars Perry Jenkins från Nya Zeeland? Han ska ha gått förbi din dörr någon gåpg under eftermiddagen!?"

Han lär de aldrig hitta. Jag behövde lite kött för att dryga ut min tunna nudeldiet såhär dagarna innan studiebidraget anländer. :gremlaugh:

walium

Ganska töntig, faktiskt
*rodnar*

"Hade jag inte varit så tyst och blyg på den tiden hade jag sagt ifrån på skarpen, nu blev det istället en kväll av lidande som fått mig att få fördomar mot improvisatörer och det är ju dumt."

I denna hårda värld finns det många som utnyttjar istället för att uppskatta sina medmänniskor snällhet och blygsel. Sedan kan man också säga att den spelledare som inte upptäcker uppenbara orättvisor i sin spelgrupp borde ta på sig dumstruten och skickas till skamvrån utan tärningar.