1. Gör klart för dina spelare vad som gäller
Berätta att ni kör en räls, och berätta dom här reglerna jag kommer föreslå här.
En del av dom kommer troligen gå. Ex vis jag själv, jag hatar att både spela i och spelleda rälsar.
Den här tråden är till för den gruppen som har köpt / fått i julklapp en rälskampanjbok och är urpepp på den. Om du skriver eget… skärpning redan nu och hitta en annan tråd, en som handlar om hur man skriver orälsat.
Det finns nästan inga rälskampanjer till salu som är 100% räls rakt av. Finns två vanliga modeller. Det ena är små bubblor av öppenhet längs en rälsad sträcka. Först är dom i byn X och kan lolla runt fritt där. Sen kommer dom blivit inrälsade i by Y istället och kan lolla runt fritt där istället.
Det andra är att det är en räls inuti en sandbox (är gissningsvis meningen att du ska köpa världsboken också I guess). Det är meningen att dom ska göra sak X, sak Y, sak Z osv men dom är i en stor fri värld. Beroende på hur viktiga dom där X, Y och Z är så kanske du kan spelleda kampanjen sandboxigt istället.
Sidospår: göra om rälsmoduler till sandboxmoduler
Jag har en annan tråd om hur du gör det isf. Jag tycker det är en bättre lösning. Ska sammanfatta lite:
Men om du är kvar i den här tråden så är det för att du vill fortsätta rälsa. OK. Du ska få lite tips.
Tydliga mål
Berätta för dom vad dom har för delmål just nu, eller om dom kan välja mellan flera så säg dom.
Berättartext och snäva ramar
Klipp scenerna hårt och med hjälp av berättartext. Om det är obligatoriskt att dom ska till Kiev, säg då
“Tre dagar senare är ni framme i Kiev”.
Speciellt i allra början av ett deläventyr är detta en väldigt stark teknik.
Tidsbrickor
Ge dom tidsbrickor. Hur många som helst. Men säg till dom att deras mål är att klara av sina mål (se ovan under “tydliga mål”) genom att använda så få tidsbrickor som möjligt. Antalet tidsbrickor kommer vara som victory points för dom.
Om dom råkar ut för en TPK kan dom använda en tidsbricka för att spola tillbaka i tiden innan TPKn.
Dom kan betala tidsbrickor för att spola tillbaks så dom hinner köpa en läkedryck eller vad det nu är dom vill ha.
Dom kan också slänga in en tidsbrickor för att du ska nerfa monstren, men bara på ställen dom redan mött. Det är utöver den dom betalar för att spola tillbaka i tiden, den måste dom ändå betala. Berätta öppet vilka ändringar du gör och hur många tidsbrickor det kostar. “OK, jag minskar ner det till tre skelett. Det kostar en tidsbricka”.
Du kan också ge dom tillbaka tidsbrickor om du vill buffa monstren. “Ni får tillbaka två tidsbrickor om jag får ge monstren förmågorna Stygg och Krallig”. (Ändra annars inget.)
Om dom ger sig av från rälsen
Förhoppningsvis har du världsboken så du vet vad som finns där ute. Berätta tydligt för gruppen vad deras mål är.
Om dom ramlar av rälsen
Ex vis en nyckel dom behövde för att öppna en ovanligt flaskhalsig dörr blir förstörd. Det är bara att använda en tidsbricka & spola tillbaka!
Undvik “fail forward”
Om dom misslyckas på ett sätt som ändå gör att deras mål går att uppnå på nåt annat sätt är det fine. Annars måste dom spola tillbaka. Låt saker få gå snett. Dom har ändå tidsbrickorna som sitt safety net. Att fail forward är en dålig cargo cult är ett ämne för en annan tråd.
Quantum grejer
Om äventyret har en massa quantumprylar (“Det tredje huset dom kollar i har nyckeln”) så berätta dessa. Ge dom tidsbrickor som tröst.
Berätta att ni kör en räls, och berätta dom här reglerna jag kommer föreslå här.
En del av dom kommer troligen gå. Ex vis jag själv, jag hatar att både spela i och spelleda rälsar.
Den här tråden är till för den gruppen som har köpt / fått i julklapp en rälskampanjbok och är urpepp på den. Om du skriver eget… skärpning redan nu och hitta en annan tråd, en som handlar om hur man skriver orälsat.
Det finns nästan inga rälskampanjer till salu som är 100% räls rakt av. Finns två vanliga modeller. Det ena är små bubblor av öppenhet längs en rälsad sträcka. Först är dom i byn X och kan lolla runt fritt där. Sen kommer dom blivit inrälsade i by Y istället och kan lolla runt fritt där istället.
Det andra är att det är en räls inuti en sandbox (är gissningsvis meningen att du ska köpa världsboken också I guess). Det är meningen att dom ska göra sak X, sak Y, sak Z osv men dom är i en stor fri värld. Beroende på hur viktiga dom där X, Y och Z är så kanske du kan spelleda kampanjen sandboxigt istället.
Sidospår: göra om rälsmoduler till sandboxmoduler
Jag har en annan tråd om hur du gör det isf. Jag tycker det är en bättre lösning. Ska sammanfatta lite:
- Plocka isär den, använd platser kartor och SLPer
- Dra loss allt från “tidslinjen”
- Relationskartor, fisktankar och platser är bra, behåll
- Gör om scriptade händelser till “kanske”-saker på slumptabeller
- Fundera på att göra om så det som är motståndarna i den kampanjen är spelarna i den här osv, invertera, flip the script osv
- Gör allt för att skaka loss dig från “räls-tänket”.
Men om du är kvar i den här tråden så är det för att du vill fortsätta rälsa. OK. Du ska få lite tips.
Tydliga mål
Berätta för dom vad dom har för delmål just nu, eller om dom kan välja mellan flera så säg dom.
Berättartext och snäva ramar
Klipp scenerna hårt och med hjälp av berättartext. Om det är obligatoriskt att dom ska till Kiev, säg då
“Tre dagar senare är ni framme i Kiev”.
Speciellt i allra början av ett deläventyr är detta en väldigt stark teknik.
Tidsbrickor
Ge dom tidsbrickor. Hur många som helst. Men säg till dom att deras mål är att klara av sina mål (se ovan under “tydliga mål”) genom att använda så få tidsbrickor som möjligt. Antalet tidsbrickor kommer vara som victory points för dom.
Om dom råkar ut för en TPK kan dom använda en tidsbricka för att spola tillbaka i tiden innan TPKn.
Dom kan betala tidsbrickor för att spola tillbaks så dom hinner köpa en läkedryck eller vad det nu är dom vill ha.
Dom kan också slänga in en tidsbrickor för att du ska nerfa monstren, men bara på ställen dom redan mött. Det är utöver den dom betalar för att spola tillbaka i tiden, den måste dom ändå betala. Berätta öppet vilka ändringar du gör och hur många tidsbrickor det kostar. “OK, jag minskar ner det till tre skelett. Det kostar en tidsbricka”.
Du kan också ge dom tillbaka tidsbrickor om du vill buffa monstren. “Ni får tillbaka två tidsbrickor om jag får ge monstren förmågorna Stygg och Krallig”. (Ändra annars inget.)
Om dom ger sig av från rälsen
Förhoppningsvis har du världsboken så du vet vad som finns där ute. Berätta tydligt för gruppen vad deras mål är.
Om dom ramlar av rälsen
Ex vis en nyckel dom behövde för att öppna en ovanligt flaskhalsig dörr blir förstörd. Det är bara att använda en tidsbricka & spola tillbaka!
Undvik “fail forward”
Om dom misslyckas på ett sätt som ändå gör att deras mål går att uppnå på nåt annat sätt är det fine. Annars måste dom spola tillbaka. Låt saker få gå snett. Dom har ändå tidsbrickorna som sitt safety net. Att fail forward är en dålig cargo cult är ett ämne för en annan tråd.
Quantum grejer
Om äventyret har en massa quantumprylar (“Det tredje huset dom kollar i har nyckeln”) så berätta dessa. Ge dom tidsbrickor som tröst.