Normalt beundrar jag antingen-eller-mentalitet lika mycket som jag beundrar riktigt bra kompromisser, men här tycker jag uppdelningen är för hård.
"om nu SL vill ge sken av att jag får göra som jag vill, varför rälsa till att börja med?"
För att få några av de bästa delarna av två världar, förstås. Det är roligt att se sina handlingar ge djupa efterverkningar i berättelsen, och det är också roligt att få vara med om en riktigt häftig historia. Om jag blir rälsad utan att märka det är det precis vad jag får.
---
Sedan tror jag att rälsning som begrepp har ett behov av att avgränsas lite. Allt rollspelande kräver ju någon form av val, egentligen, om vissa anser att det inte är rälsande om spelarna har val, då är ju termen inte längre användbar.
"om nu SL vill ge sken av att jag får göra som jag vill, varför rälsa till att börja med?"
För att få några av de bästa delarna av två världar, förstås. Det är roligt att se sina handlingar ge djupa efterverkningar i berättelsen, och det är också roligt att få vara med om en riktigt häftig historia. Om jag blir rälsad utan att märka det är det precis vad jag får.
---
Sedan tror jag att rälsning som begrepp har ett behov av att avgränsas lite. Allt rollspelande kräver ju någon form av val, egentligen, om vissa anser att det inte är rälsande om spelarna har val, då är ju termen inte längre användbar.