Nekromanti Rälsning

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Normalt beundrar jag antingen-eller-mentalitet lika mycket som jag beundrar riktigt bra kompromisser, men här tycker jag uppdelningen är för hård.

"om nu SL vill ge sken av att jag får göra som jag vill, varför rälsa till att börja med?"

För att få några av de bästa delarna av två världar, förstås. Det är roligt att se sina handlingar ge djupa efterverkningar i berättelsen, och det är också roligt att få vara med om en riktigt häftig historia. Om jag blir rälsad utan att märka det är det precis vad jag får.

---

Sedan tror jag att rälsning som begrepp har ett behov av att avgränsas lite. Allt rollspelande kräver ju någon form av val, egentligen, om vissa anser att det inte är rälsande om spelarna har val, då är ju termen inte längre användbar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
[ QUOTE ]
Normalt beundrar jag antingen-eller-mentalitet lika mycket som jag beundrar riktigt bra kompromisser, men här tycker jag uppdelningen är för hård.


[/ QUOTE ]

Det jag efterstävar när jag spelar är alltså det narrativistiska temat. Det kan uppstå ur allt slags seplande men ett spelande som fokuserar på det är egentligen en egen spelstil. Fisktank och rälsning handlar mer om hur man lägger upp äventyret. Många tematiska spelsessioner använder varken eller. Egentligen pratar vi nog om olika saker inser jag nu.

[ QUOTE ]
Sedan tror jag att rälsning som begrepp har ett behov av att avgränsas lite. Allt rollspelande kräver ju någon form av val, egentligen, om vissa anser att det inte är rälsande om spelarna har val, då är ju termen inte längre användbar.


[/ QUOTE ]

Jag tycker att definitionen är glasklar men märker att många använder begreppet flexibelt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
av Anders Sveen said:
Du missförstår. Det där är ingen lösning för hur man spelleder rälsade scenarion.
Förlåt. Jag måste ha läst fel då.

av Anders Sveens trådstart said:
Många vet fan inte hur man spelar räslade äventyr. /:../ Lösningen? Snacka med varandra.
Nåja, mina råd till spelledaren som vill ha ett rälsat scenario, men som inte vet hur spelarna ska ta sig dit:

× Tydliga drivkrafter. Diskutera igenom rollpersonerna i början av spelmötet. Lägg in lite förslag på krokar som kan få in dem i äventyret och få dem att vilja gå igenom vissa passager. Gärna i samband när spelarna ska förklara varför rollpersonerna hänger samman.

× Orienteringsmetoden. Du har vissa fasta hållplatser klara och sedan är det upp till spelarna att ta sig dit bäst de vill. Det här är en metod som inte är så hårt rälsad.

× Tidsbestämda händelser. Man skulle kunna tänka sig att de tillhör orienteringsmetoden (med analogin att stöta på en björn), men det gör det inte. De tidsbestämda händelserna sker utan någon som helst påverkan. Det kan vara en kidnappning, ett telefonsamtal, ett regnväder, en zombiehord som vaknat med mera. Det fungerar när du vill slänga in ytterligare ett moment som spelarna måste ta del av.

× In media res. Släng in dem i en situation och förklara varför de är där, antingen i korta ordalag eller genom att spela ut tillbakablickar. Det här kan göras väldigt hårt rälsat eller mynna ut i orienteringsmetod eller till och med fisktank. Effektivt om du inte har en aning om varför rollpersonerna skulle åta sig en viss uppgift. Använd detta med måtta, även om Conan RPG (tydligen) - jag har inte spelat/läst det) har satt detta i system.

/Han som har lätt för att missuppfatta
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
637
Han som har lätt för att missuppfatta

Det är lungt. Vet du vad, det är lätt hänt när man stirrar sig blind på en mening och försöker konstruera en poäng och klipper bort allt som står där emellan.

Men för att ändå koncentrera oss på det du har citerat så ser du att det står "hur man spelar rälsade äventyr" (okej, det står räslade, men ändå). Jag pratar alltså om själva spelandet som en aktivitet involverande en hel spelgrupp. Inte om spelledartekniker eller fisktankar eller annat som folk fastnat på.

Mitt förslag är att man ska prova att prata med varandra och samköra att det faktiskt kommer att bli fråga om räls, och se om man kan försöka göra något utav det - tillsammans, som en grupp.

Du kanske inte håller med och det gör mig inget, men jag ville förklara för dig att vi pratar om olika saker.

Tack för spelledartipsen dock, de måste jag testa!
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Jag pratar alltså om själva spelandet som en aktivitet involverande en hel spelgrupp.
Ok, så att trådstarten handlar om hur man spelleder rälsade scenarier, trots att systemet går emot just det tankesättet? För rälsning med traditionella system är faktiskt inte så svårt. Jag brukar växla mellan att själv säga till spelarna om det är rälsat (som du föreslog) och sedan använda spelledartekniker eller enbart använda spelledartekniker när jag anser att rälsningen är såpass fiffig att den ger illusionen av spelarfrihet. Det senare är en svårare uppgift.

Men visst, om man har en hårt rälsad story och ett system som ger rejält mycket spelarinvolvering, så är nog snacka med spelarna den enda metoden. Det jag då motsätter mig är väl att så många misslyckade "rälsare" spelar med sådana system.

/Han som kan säga att det kunde ha förklarats tydligare (i och med att - både i tal inför publik och uppsatsskrivning - det viktigaste ska presenteras i början och slut)

[edit] Näe, nu såg jag att du nämner CoC och M:UA i trådstarten, som kan klassas som traditionella rollspel, så nu förstår jag alls inte vad du menar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
[ QUOTE ]
Ok, så att trådstarten handlar om hur man spelleder rälsade scenarier, trots att systemet går emot just det tankesättet?

[/ QUOTE ]

Nej, den handlar om att om man vill spela rälsat så ska man göra det. Inte, som Anders säger, genom att motarbeta SL och spelare genom att spela på ett som inte främjar rälsning. Jag känner igen mit oerhört mycket i Anders post. Både från mitt eget spelande och en massa trådar på en massa forum.

Jag tyckte att det var oerhört tydligt, om man inte ställer samma krav på trådposter som man gör på uppsatser och hålla föredrag, men det är det väl ingen som gör?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Nej, den handlar om att om man vill spela rälsat så ska man göra det. Inte, som Anders säger, genom att motarbeta SL och spelare genom att spela på ett som inte främjar rälsning.
Varför använder man då inte skiftning som spelledare?

/Han som i sin första inträdan i tråden frågade efter andra råd än att bara prata med spelarna (och har nu i och med detta inlägg, presenterat fem andra metoder som i kombination med "prata med spelarna" gör att spelmötet kan bli lyckat)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
[ QUOTE ]
Varför använder man då inte skiftning som spelledare?

[/ QUOTE ]

Precis, nu börjar du närma dig Anders avsikt med tråden. Om du vill rälsa, RÄLSA! (skifta inte, eller något annat heller). :gremsmile:

[ QUOTE ]
som i sin första inträdan i tråden frågade efter andra råd än att bara prata med spelarna (och har nu i och med detta inlägg, presenterat fem andra metoder som i kombination med "prata med spelarna" gör att spelmötet kan bli lyckat)

[/ QUOTE ]

Du ska nog inte slå dig för bröstet allt för hårt över bröstet då samtliga av dina förslag bygger på att man antingen frångår rälsning eller, som Anders tipsade om, pratar med sina spelare för att komma överens om formen för rälsningen och hur rälsen ska gå. Eller hur? :gremsmile:

Men det här är nog en sidodebatt som inte känns så givande just nu.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Om du vill rälsa, RÄLSA! (skifta inte, eller något annat heller). :gremsmile:
Skiftning är en form av rälsning. Rälsning är inte binärt, utan man kan rälsa mer eller mindre hårt.

Jag har haft den här debatten (att rälsning inte är binärt) med anti-rälsare för runt 4 år sedan. Säg inte att jag måste ha det med rälsare nu också.
(fast det kan vi ta i en annan tråd)

...då samtliga av dina förslag bygger på att man antingen frångår rälsning...
Ok, citera där jag ger intrycket att mina förslag bygger på att man frångår rälsandet.

/Han som ifrågasätter med denna sidotråd att det är vettigt att endast ha en teknik för att rälsa
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Helt uppenbart har vi olika definitioner av rälsning. Det är nog där vi ska börja. Men precis som du säger är det väl ämne för en ny het tråd?

Och sorry om jag var lite tjurig innan. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Är det där den enda lösningen som du har när det kommer till att spelleda rälsade äventyr? Jag vill gärna förlita mig på flera lösningar när jag ska spelleda rälsade scenarion.
Anders Sveen: "Här är ett tips på hur man kan göra rälsning roligare!"
Han: "Vadå? Är det ditt enda tips? Jag förtjänar fler tips än så!"

Chilla med kraven lite, va? :gremsmirk:

/Kalle
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Re: Utan rälsning stannar rollspelet

App app app på dig själv. Min tanke var att även om äventyret är rälsat så ingår de lugnare perioderna i äventyret. Det betyder att jag som SL kanske inte tillåter spelarnas rollpersoner att drälla omkring ofokuserat i de lugna delarna. Jag talar om en rälsad rytm i äventyret (bortse mitt kampanjförslag). Vissa delar av äventyret är actionbetonade och kanske tidsknappa för att öka trycket på spelarna. De andra delarna är mer lugna. Ger tid åt spelarna att tänka efter, uppleva spelvärlden osv. Precis som vilken James Bondfilm som helst. Rytm som jag, SL, vill skapa i äventyret. Den rytmen kan ibland försvinna då fisktanken ibland bara står och surnar tills fiskarna dött av syrebrist eller matbrist.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Varför använder man då inte skiftning som spelledare?
Men det handlar ju om metoder på två olika plan.

Skiftning (kudos för att återuppliva en bra term) är en metod på berättelseplanet. Den används av spelledaren för att skapa koherens i berättelsen, bibehålla suspension-of-disbelief och ge ett sken av in-game-kausalitet.

Kommunikation mellan spelarna, däremot, är en metod på det sociala planet. Det är en överenskommelse mellan deltagarna om att spela på ett visst sätt med vissa förväntningar.

Ingenting hindrar att man använder två olika metoder på två olika plan, parallellt. Tvärtom tror jag att det är att uppmuntra: det kan nog bara vara en fördel.

/Kalle
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Ok, så att trådstarten handlar om hur man spelleder rälsade scenarier, trots att systemet går emot just det tankesättet? För rälsning med traditionella system är faktiskt inte så svårt.
Uhm... traditionella system brukar väl varken säga bu eller bä om rälsning? Traditionella system brukar faktiskt över huvud taget inte uttala sig om distributionen av berättarmakten mellan spelaren och spelledaren, utom möjligtvis i termer av "spelledaren har alltid rätt. Om spelledaren mot all förmodan inte skulle ha rätt, se regel 1". Det är ju faktiskt en av de viktiga uppfinningar som indierörelsen har gett oss: att distirbutionen av berättarmakten görs explicit.

Jag brukar växla mellan att själv säga till spelarna om det är rälsat (som du föreslog)
Nu förstår jag inte alls... om du använder Anders metod till att börja med, vad är då poängen med hela den här deltråden? :gremfrown:

/Kalle
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Re: Utan rälsning stannar rollspelet

Sorry igen. Jag har varit tjurig i den här tråden. App app app på mig!
 
Top