micke_p
Veteran
Öppna världar och hexcrawls tycks vara det som numer lyfts fram som roligare och bättre i alla avseenden jämfört med rälsade äventyr och kampanjer. Varför? Mutant År 0 är ett exempel där hexcrawl används (en grid förvisso om än samma koncept). Jag säger inte att det är något fel i detta, men jag saknar en bra story att kunna portionera ut. Inget borde ju utesluta det andra. Drar äventyrargruppen iväg på egna upptåg må det ju vara hänt och då är ju en hex ett utmärkt verktyg för att bygga världen.
Om jag gillar en story så ändrar jag så lite det går, men i vissa fall måste man ju improvisera. Gillar jag inte något i storyn skriver jag om just det. En hex är mest till för att hålla reda på var saker och ting är placerade i världen. Resor och springa runt ut i ingenstans ser jag som något underordnat och utgör inte en stor del av spelandet.
Hur går ni tillväga?
Om jag gillar en story så ändrar jag så lite det går, men i vissa fall måste man ju improvisera. Gillar jag inte något i storyn skriver jag om just det. En hex är mest till för att hålla reda på var saker och ting är placerade i världen. Resor och springa runt ut i ingenstans ser jag som något underordnat och utgör inte en stor del av spelandet.
Hur går ni tillväga?