Du har rätt i att linjen mellan dessa forum är väldigt vag. Det är inget unikt för just dessa forum, dock, skräck i SF-miljö hamnar till exempel också mellan två forum; någonstans mellan SF- och skräckforumet.
Rollspel och rollspelsmakande ligger närmare varandra än så, och det är i stort sett en och samma forumiter på dem båda - de som vill och kan svara på din fråga om plottkorten på rollspelsforumet, för att ta ett exempel, de hänger nog allihopa på rollspelsmakande också.
Dina plottkort passar, enligt mig, in på båda dessa forum. (precis såsom skräck i SF-miljö skulle kunna passa på både skräck- och på SF-forumet) Dels kan man använda plottkorten i befintliga rollspel som ett särskilt spelledarverktyg, och dels kan man använda dem för att utgöra grunden för ett helt nyskapat rollspel. Några vattentäta skott mellan forumsavdelningarna finns det inte.
Det finns många liknande exempel på trådar som passar in på flera områden. Vad man dock
inte skall göra, det är att korsposta. (=att posta två trådar i vardera forum).
---
Metadiskutioner om spelledande ser jag nog som systemdiskutioner (då spelledarteknik för mig vädigt mycket är systemet)
Nja... Man får nog se till hur rollspel faktiskt spelas. Din tråd om att spelarna gestaltar många rollpersoner samtidigt, till exempel. Det är en ganska konstig tråd (missförstå mig rätt; det är en
bra tråd, men den beskriver en rätt konstig form av rollspel). Vanliga rollspelare kan inte tillämpa idéerna som framkommer i den tråden i sina vanliga rollspel. Därför tycker jag att du gjorde rätt som postade den i Rollspelsmakande.
Men, för att ta ett annat exempel: "Hur skall man spelleda långa resor där inget händer, eller resor där något
ska hända, utan att spelarna direkt anar ugglor i mossen?" Det är också en fråga om spelledarteknik, men det är ett ämne som angår alla vanliga rollspelare och som kan uppstå i alla vanliga rollspel. Därför borde den tråden ändå postas i den vanliga "Rollspel"-avdelningen.