Nekromanti Rätt forum?

MrG

Swashbuckler
"(Har förresten alltid svårt att veta vilka trådar som jag ska lägga i Rollspelsmakarforumet och vilka som ska till Rollspelsforumet, så nu la jag ett ämne per forum av helgens tester )"

Skriver du ett rollspel på tanken? Pratar du om hur ett rollspel med den tanken skulle kunna skrivas? Då handlar det om rollspelsmakarforumet.

Skriver du ett äventyr om tanken? Pratar du om hur ett rollspel med den tanken skulle kunna spelas? Då handlar det om rollspelsforumet.
Skrev en parantes och fick ett svar från Krille som inte gjorde mig klokare. Ofta skapar jag trådar om spelledande, för mig innebär det att jag gör ett system till det, men det kan lika gärna göra sig i friform eller med befintliga system. Var ska jag posta sånna trådar?

Metadiskutioner om spelledande ser jag nog som systemdiskutioner (då spelledarteknik för mig vädigt mycket är systemet), men ser det som en klar rollspelsbit också. Nån som kan göra mig klokare?

Eller ge mig ett spelledarforum? :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Skrev en parantes och fick ett svar från Krille som inte gjorde mig klokare."

Det beror förmodligen på att du gör det krångligare för dig än vad du behöver.

"Ofta skapar jag trådar om spelledande, för mig innebär det att jag gör ett system till det, men det kan lika gärna göra sig i friform eller med befintliga system. Var ska jag posta sånna trådar?"

Är syftet att diskutera regelmekaniken eller spelledandet? Om det förra, rollspelsmakarforumet. Om det senare, rollspelsforumet.

MrG

Swashbuckler
Är syftet att diskutera regelmekaniken eller spelledandet? Om det förra, rollspelsmakarforumet. Om det senare, rollspelsforumet.
Är jag väldigt friformig som tycker det hänger ihop...

Eller är det för att systemen är mer än reglerna för mig? När jag skissar på system så innehåller det bitar som är rena spelledartankar? T ex biplott kort som för mig är lika mycket ett system (eller systemtillägg till valfritt system) som ett knep för spelledaren, eller multipla karaktärer som jag konstruerar systemet kring att det ska funka smidigt, men det blir även en spelledarteknik för att göra mer av slps.

För mig är det ingen klar gräns mellan spelledande och system. Men på dig låter det som allt sånt ska till rollspelsforumet och att rollspelsmakarforumet ska handla om regelmekanik (menar du tabeller i huvudsak?).

Krille

Super Moderator
"Är jag väldigt friformig som tycker det hänger ihop..."

Förmodligen. Eller väldigt, väldigt suddig.

Vi börjar med att definiera en box. En box är en produkt. Det kan vara en färdig produkt, det kan vara en planerad produkt, eller en som du jobbar med eller till och med en hypotetisk produkt. Regelsystemet GNURPS skulle kunna vara en box. Spelvärlden YAFW skulle kunna vara en box.

Rollspelsmakarforumet handlar om skapandet av sådana boxar, enligt mig.

Så då är frågan, varför diskuterar du biplottskort, och vad har boxen med saken att göra?

<ul type="square">[*]Skapar du en box och vill stoppa in biplottskort i den så hör du hemma på rollspelsskaparforumet.
[*]Använder du biplottskort i spel och använder boxen som en ett exempel så hör du snarare hemma på rollspelsforumet.[/list]

"För mig är det ingen klar gräns mellan spelledande och system."

Det beror på vad du menar med system. Definierar du system som "ett system av spelare, spelledare, mekanismer och miljöer som samverkar för att skapa en fiktiv ståry" så är det definitivt ingen klar gräns. Definierar du däremot system som "en uppsättning regelmekaniska verktyg som används i ett system enligt den tidigare nämnda definitionen" så är gränsen klart mycket tydligare.

"Men på dig låter det som allt sånt ska till rollspelsforumet och att rollspelsmakarforumet ska handla om regelmekanik (menar du tabeller i huvudsak?)."

Jag menar skapandet av boxar och deras innehåll.

MrG

Swashbuckler
När det gäller system så har jag den första defenetionen du gav av det (tack för en klar defenetion), men det heter rollspelsmakarforumet, inte regelmekanismformuet :gremlaugh:
Det finns ju vi som gärna gör system med tankar om spelledarteknik och metagrejor runt det och kanske lite hemska friformstankar :gremlaugh:

Vad tycker alla andra? Ska rollspelsmakaforumet vara ett regelmekanikforum renodlat?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad tycker alla andra? Ska rollspelsmakaforumet vara ett regelmekanikforum renodlat?
Har jag förstått Krille - och forumsbeskrivningarna - rätt så är rollspelsmakarforumet främst till för diskussioner kring framtagande av färdiga produkter, vilket alltså gör att lösa regelmekanikfrågor hör hemma på rollspelsforumet.

Å andra sidan så brukar ju frågorna hamna på rätt ställe och i de få fall de inte gör det så flyttar moderatorerna på tråden. Jag kör på känsla.

Dewil

Foggmock

Myrmidon

Nä, det ska handla om allt man behöver diskutera när man skriver ett rollspel. Gör en box, alltså. Till exempel skrivtips, var man hittar tryckerier eller pdf-destillers, typografi, illustrationer etc.

Hur man gör regler, system eller finurliga påhitt = Makarforumet.

Hur man använder regler, system eller finurliga friformspåhitt = Rollspelsforumet.

Dina trådar om spelledande hör alltså hemma i rollspelsforumet, trådarna om att använda biplotskorten likaså, men en hypotetisk tråd om hur man använder biplotskorten för att dela ut XP och hur de fungerar rent mekaniskt(typ när man får nya, begränsningar i hur många man får ta osv) hör hemma i makarforumet.

Dock har vi väl lite praxis att det är OK att skriva i fel forum om man gör det med flit, alltså, man kan till exempel skriva "Jag vet att detta egentligen är fel forum, men jag vill mest höra spelkonstruktörernas tankar runt detta". Många generella trådar på Eonforumet flyttas aldrig ut, för att tråden är skrivet på ett sånt sätt att man kan läsa mellan raderna att svaren bara är intressanta om de handlar om Eon.

Fortsätt posta dina generella trådar lite var som, jag tror inte det kommer bli ett problem. Det är ju bara du som flummig friformare som inte fattar skillnaden mellan att skriva rollspel och att göra rollspel. :gremgrin:

Feliath

Swashbuckler
Vad tycker alla andra? Ska rollspelsmakarforumet vara ett regelmekanikforum renodlat?
Nej, men det har inte Krille påstått heller, såvitt jag kan se. Det har bara du föreslagit. Jag tycker Krille har slagit huvudet på spiken, alltså.

Rollspelsmakarforumet handlar om att tillverka rollspel. Du vill mest prata om hur man spelleder, d.v.s. hur man spelar rollspel. Hur jävla svårt kan det vara egentligen?

/Feliath — see, writing is writing, and game mastering is playing

MrG

Swashbuckler
Rollspelsmakarforumet handlar om att tillverka rollspel. Du vill mest prata om hur man spelleder, d.v.s. hur man spelar rollspel. Hur jävla svårt kan det vara egentligen?
Tydligen rätt j-vla svårt :gremlaugh:

För mig är tillverkningen av rollspel direkt kopplat till spelledandet, och när jag grunnar på nya system så är dessa oftast system för att vidarutveckla spelledarrollen.

Vad jag ville veta först var hur man smidigt löste multipla karaktärer per spelare, systemtekniskt och spelledarmässigt, kan posta flera tråda visserligen, men det kändes dumt då jag såg det som främst en systemlösning... i min uppfattning om vad som är ett system.

*andas lite lugnare*

Om det inte är önskvärt så kan jag posta alla sånna trådar i rollspelsforumet, det var egentligen det jag undrade över. Tolkar det som att enstaka (eller många) inte uppskattar frågor som berör både spelledande och systemmakande på rollspelsmakarforumet (och i så fall bygger jag system på "fel" sätt :gremlaugh:)

Krille

Super Moderator
"Tolkar det som att enstaka (eller många) inte uppskattar frågor som berör både spelledande och systemmakande på rollspelsmakarforumet (och i så fall bygger jag system på "fel" sätt )"

Japp, det gör du.

Jag höll på att skriva en lång och politiskt korrekt text om hur du inte byggde system på fel sätt utan bara att synvinkeln är fel, men sen insåg jag att du förmodligen inte skulle köpa den.

Så jag säger så här:

Enligt min uppfattning så är rollspelsmakarforumet till för att skapa boxar. Bygger du en box och frågeställningen hamnar i boxen, då hör den hemma på rollspelsmakarforumet.

Det gör att jag tycker att din trådstart inte hör hemma på makarforumet. Den saknar box och handlar framförallt om vad man gör vid spelbordet. Aspekten är i första hand spelandet vid spelbordet. Det kan eventuellt bli en regelmekanism av det, men utgångspunkten för diskussionen för diskussionen är fortfarande vad du gör vid spelbordet.

Mitt svar hade däremot kunnat platsa på makarforumet, om det hade varit en trådstart istället för ett svar: det har en box och handlar framförallt vad som ska stoppas in i boxen. Aspekten är i första hand boxen och vad som ska ingå i den. Det kan eventuellt bli en diskussion om hur det skulle fungera vid spelbordet (inklusive erfarenheter från verkligt spelande), men utgångspunkten är fortfarande boxen som jag håller på att skapa.

MrG

Swashbuckler
Enligt min uppfattning så är rollspelsmakarforumet till för att skapa boxar. Bygger du en box och frågeställningen hamnar i boxen, då hör den hemma på rollspelsmakarforumet.
Kan tänka mig slänga ned en hel del i en box :gremwink:
Även ASF har ju lyckats fixa en box :gremtongue:

Frågorn jag oftast postar på makarforumet hänger ihop med karaktärsbladen eller systemsstruktur och jag är praktier snarare än teoretiker, så ofta kommer mina systemtankar efter speltillfällena... och moddar i spelledarestil och system där mellan.

Sak samma, tror det är lite klarare för mig...

Rising

Vila i frid
Du har rätt i att linjen mellan dessa forum är väldigt vag. Det är inget unikt för just dessa forum, dock, skräck i SF-miljö hamnar till exempel också mellan två forum; någonstans mellan SF- och skräckforumet.

Rollspel och rollspelsmakande ligger närmare varandra än så, och det är i stort sett en och samma forumiter på dem båda - de som vill och kan svara på din fråga om plottkorten på rollspelsforumet, för att ta ett exempel, de hänger nog allihopa på rollspelsmakande också.

Dina plottkort passar, enligt mig, in på båda dessa forum. (precis såsom skräck i SF-miljö skulle kunna passa på både skräck- och på SF-forumet) Dels kan man använda plottkorten i befintliga rollspel som ett särskilt spelledarverktyg, och dels kan man använda dem för att utgöra grunden för ett helt nyskapat rollspel. Några vattentäta skott mellan forumsavdelningarna finns det inte.

Det finns många liknande exempel på trådar som passar in på flera områden. Vad man dock inte skall göra, det är att korsposta. (=att posta två trådar i vardera forum).

---

Metadiskutioner om spelledande ser jag nog som systemdiskutioner (då spelledarteknik för mig vädigt mycket är systemet)
Nja... Man får nog se till hur rollspel faktiskt spelas. Din tråd om att spelarna gestaltar många rollpersoner samtidigt, till exempel. Det är en ganska konstig tråd (missförstå mig rätt; det är en bra tråd, men den beskriver en rätt konstig form av rollspel). Vanliga rollspelare kan inte tillämpa idéerna som framkommer i den tråden i sina vanliga rollspel. Därför tycker jag att du gjorde rätt som postade den i Rollspelsmakande.

Men, för att ta ett annat exempel: "Hur skall man spelleda långa resor där inget händer, eller resor där något ska hända, utan att spelarna direkt anar ugglor i mossen?" Det är också en fråga om spelledarteknik, men det är ett ämne som angår alla vanliga rollspelare och som kan uppstå i alla vanliga rollspel. Därför borde den tråden ändå postas i den vanliga "Rollspel"-avdelningen.

Rickard

Urverk speldesign
"Eller ge mig ett spelledarforum?"
Fogge skrev typ precis det jag hade tänkt att skriva (särskilt sista stycket) så jag koncentrerar mig på det här istället. Du kanske inte har tänkt på det men till 95% (undantaget indieforumen) är forumen till för just spelledare, så att ha ett spelledarforum vore rätt... konstigt. Visst finns det spelare här, men de har inte såå mycket att vinna på att hänga här.

Som jag ser det:
Hur man ska göra för att rollspela (hjälpmedel, dylikt): Rollspelsforumet
När något ändrar förhållandena spelmässigt: Makarforumet

Dina biplottskort (bra tråd, förresten) --> Spelledarhjälpmedel --> Rollspelsforumet
Dina biplottskort
- Om en spelare får bonus när du använder denns "kort": Makarforumet
- Om en spelare kan påverka handlingen genom att spela dennes kort: Makarforumet

Visioner/Deltagare på rollspelsforumet och Kontrakt på Makarforumet, helt enkelt. :gremsmile: (termförklaring)

Och bry dig inte om Feliath. Han lever för att hetsa. :gremgrin:

/Han som minns att var man ska placera äventyrssaker (typ Hemligheter) var lite omdiskuterat

hraufnir

Swordsman
Uttryck och definitioner

Jag vet itne om Krille bara tjorvar en massa, men han får sitt sagt och det stämmer väl rätt väl överrens med de flestas åsikt(antagande). Dock skulle jag vilja formulera mig lite annorlunda, enligt hur jag ser på hur forumena används.

Rollspelsforumet - Här diskuteras och formuleras det man som spelare och spelledare kan göra för enskilda äventyr/kampanjer under och mellan spelomgångarna.

Rollspelsmakarforumet - Här diskuteras och formuleras det som spelledare, spelare och spelskapare vill göra med hela spel, regelmekanik, världsförändringar och skapandet av dessa två.

Jakob - Ready for bashing!