Nekromanti [Rå Idé]Klasslös Leveling?

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Så, klockan 4:30 på morgonen (kanadensisk tid, GMT -6) sitter jag och snackar skit i småpraten. D&D. Levels. Valmöjligheter. Cool skit!

Så jag kom att tänka på ett system, och jag vill veta om det går att expandera på, om det är dödfött, vad som kan ändras etc.

ATT BYGGA SIN KARAKTÄR UTAN KLASS
Nåja, det är väl fan inget konstigt? Nå, men! I detta system är idén att man plockar ett antal saker, säg fem, som definierar sin karaktär. Kalla dem Traits. Dessa Traits ger dig något häftigt på level 1, när du börjar spela. Typ, mer HP, en specialattack, eller en bonus på att pissa långt. Inget konstigt
Varje Trait ger dig dock även valmöjligheter när du levlar! Säg, tre olika val från varje Trait. När du levlar så väljer du då ett av valen från varje Trait du har, och då har du levlat upp!

Säg att du har Traitsen Cool Fighter, Monster Hunter, Eye Collector, Hardcore och Small-town Wizard. Alla dessa traits har olika val som du kan göra när du når en ny level. Varje gång du levlar så är det samma val (vilket innebär numeriska bonusar, för det är ju typ det leveling är).
När du når level 2 så har du då en massa val att göra. Från Cool Fighter väljer du att få +2 attackbonus på Akrobatiskt Anfall, Monster Hunter ger dig +3 Armor mot ditt valda Monster (som du valde på level 1), på Eye Collector väljer du en simpel +4 HP, genom Hardcore får du ytterligare +8 HP och Small-town Wizard ger dig +1 Spell du kan använda.

Har jag gjort mig det minsta förstådd här?
//Kraetyz, 4:40 nu
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det är nåt sånt jag funderade på också. Det behöver inte nödvändigtvis vara klasslöst, men nån sorts tech-träd inbyggt i traitsen verkar kul. Fördelen är att man får en mindre mängd val.

Sen skulle jag gilla mer osäkerhet och slump i levlandet. Så att man väljer inriktning genom att välja att slå på tabellen "kraftfulla anfall", men inte har full kontroll på vad man får för resultat. Kanske rullar man fram hillebardsträning eller bärsärk t ex. Då slipper man det vrästa optandet även om man fortfarande väljer riktning, och får dessutom lite härlig slump vilket alltid är underbart. :heart:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Det beror lite på vilken sorts rollspel man snackar om. Som du sade, vill man få bort optandet så är det asroligt att rulla lite tärningar för att se vilken karaktär man får (typ, välja 5 av kanske 6-10 olika slumptabeller som är listor på Traits, eller kanske till och med 15+ listor som överlappar lite? :o). Om man ska snacka att det är D&D-igt så måste ju optandet finnas där.

Men, men. Jag spelar Eon. Tabeller är underhållning.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
om man gör tillräckligt många traits att välja på och tillräckligt många möjliga utvecklingsvägar på varje trait låter det kul :gremsmile:
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Låter som ett Mmo med olika levelträd man följer. Låter kul.

Påminner lite om Fantasy! Där man väljer förmågor som man sen kan uppgradera. Uppgraderingen ökar vad den gör med ett (skyddar den en kp på lvl så skyddar den nu två som exempel.)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Mitt spel QuestCore är helt klass- och raslöst. Med reglerna för att skapa karaktärer kan man skapa vilken klass eller ras man vill. I reglerna uppmuntras dock viss specialisering för att undvika "alla kan allting"-problemet.
QuestCore är baserat på true20, savage worlds och d20.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Sum Caligini said:
Mitt spel QuestCore är helt klass- och raslöst. Med reglerna för att skapa karaktärer kan man skapa vilken klass eller ras man vill. I reglerna uppmuntras dock viss specialisering för att undvika "alla kan allting"-problemet.
QuestCore är baserat på true20, savage worlds och d20.
Jaha... här tyckte jag diskussionen började bli intressant. Är det någon som har några fler tankar eller är alla ute och badar???
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Med tanke på att den här tråden var tänkt för att diskutera/kommentera systemet som förs fram i originalposten så är det kanske bäst om du gör en egen tråd för ditt system, om du vill diskutera det?
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Kraetyz said:
Med tanke på att den här tråden var tänkt för att diskutera/kommentera systemet som förs fram i originalposten så är det kanske bäst om du gör en egen tråd för ditt system, om du vill diskutera det?
Oh....snap!
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Kraetyz said:
Med tanke på att den här tråden var tänkt för att diskutera/kommentera systemet som förs fram i originalposten så är det kanske bäst om du gör en egen tråd för ditt system, om du vill diskutera det?
Syftet med mitt (något otydliga) första inlägg var att kanske jämföra ditt mycket intressanta system med mitt system (som kändes som det liknande ditt). Du hade ju bett om kommentarer, ideer etc och mitt inläggs syfte var just detta.

Syftet med mitt andra inlägg var att diskussionen som sådan var intressant (inte mitt eget inlägg).

Nu kändes det som jag blev avsnäst och tycker det är tråkigt att du missuppfattade mig.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Detta verkar riktigt roligt. Frågan är om man ska levla alla sina traits på en och samma gång? Min magkänsla säger mig att man borde få välja en av dem varje gång, fast levla fem gånger så ofta.

En fråga, när man går till level 2 så väljer man en sak. Är de man inte väljer (på nivå 2) tillgängliga när man väljer på nivå 3?

Exempel:
Så på nivå 2 väljer jag att inte få +2 attackbonus, utan jag väljer +5 hp istället. Kan jag nästa nivå välja att få +2 attackbonus?

Fördelen med sådana här system är att man plockar ihop ett mer detaljerat tema. Jag svingar stora vapen och rånar folk, eller så är man en besservisser som gillar att skjuta blixtar. Mycket av min biff med DnD 4e var att ens karaktär kunde få helt nya grunkor han var bra på när han levlade upp. Från början satsar man på att göra mycket skada. Men med nästa level så blir min bästa power en som stunnar folk. Temat för gubben ändras hux flux. Vi märkte det när vi plockade in en ny gubbe (ranger med pilbåge). Det fanns inget sätt att mer detaljerat beskriva vad han kunde, förutom att rada upp alla hans ganska invecklade powers. I ditt system är det inte så, det räcker att berätta vilka traits man har så vet man. Tummen upp!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Det är helt klart ett sätt att göra det, och jag funderade också på det. Låt spelarna levla ofta, men bara välja en grej från ett av sina traits. Jag gillar det.

Håller helt klart med på 4E-fronten. "Oh, nu är jag en eld-kille. Oop, nu är jag en poison-snubbe!" Virrigt.

Vad ditt förslag gör är att det också får spelaren att tänka på: Vilken kunskap ska min karaktär förbättra? Man kan inte träna allt samtidigt! Som du sade: +5 HP, eller +2 på anfallet? Vad kommer jag behöva först?

Ett problem med systemet är väl dock att man inte riktigt kan lära sig nya saker. Meeen, egentligen. Varför lära sig nya saker? :gremlaugh: Beror ju givetvis på vilken spelstil man har i spelet.
 
Top