Nekromanti Råd och tips inför WHFRP 2nd?

solvebring

Superhero
Ja, idag skickade rjonas iväg de WHFRP2nd-böcker (regelboken och Realms of sorcery) jag köpte av honom häromdagen. Är riktigt eggad och spelledarpulsen bultar och jag känner mig verkligen pepp för att sätta mig in i WHFRP. Jag gillar den tragiska och skitiga miljön samt approachen man valt att göra till varelserna. Jag vet dock inte så mycket om det egentligen. Är ingen Warhammersnubbe sedan förut så, men jag kanske kan bli... :gremsmile: Jag vet väl det där alldagliga kring Warhammer som vem som helst kan veta om det. Plus att jag snappat upp lite mer om raserna, kejsardömet och lite sådant genom en del olika hemsidor jag funnit på, samt lite snack med Storuggla som varit så vänlig att ge mig lite mer approach på världen, stämningen och hur man till exempel kan göra cool stuff av Fate pointsen.

Nå, som sagt, jag är pepp som fan och längtar efter att få plugga och pilla med det. Världen är helt och fullt i min smak och det lockar. Så, inför pluggandet och förhoppningsvis snart framtida spelsessioner (kan dock dröja till sommaren om jag otur :gremcry: ) och allmänt pill med det så tänkte jag öppna upp min lilla WHFRP-noobskalle för tips, råd, varningar och inspiration från er.

Så, har ni något att dela så kör i vind!

solvebring

Superhero
Länkar till WHFRP2nd-material är förövrigt väldigt välkommet. Det jag själv hittat på google är typ bara Amazon-annonser, torrents och recensioner. De flesta fansiterna är gamla as hell och riktar sig till 1st Ed.

Ögat

Hero
Tänk på vilket yrke du vill sluta som, särskilt om du inte siktar på Champion (bästa yrket). I annat fall kan du finna dig fastlåst i en återvändsgränd och se din rollperson gå från halvfrän till askass i en handvändning.

Köp "Dodge" om du kan, annars ligger du snart risigt till.

I övrigt är ungefär allting bra.

Dum Panda

Warrior
Nånting jag är lite kunnig om i alla fall. :gremsmile:

Whymmes sida

Whymme har en hel del husregler som jag använde när jag var spelledare för en kampanj i WFRP, i min smak så lämnar systemet mycket att önska men dessa ändringar gjorde det i alla fall bättre i mina ögon.
Kolla dessutom in hans länkar, Liber Fanatica kan också vara intressant.

En NPC generator för 2nd edition.

Patrick Bateman

Warrior
Strike to Stun: http://forum.strike-to-stun.net/
Är inte så insatt i WFRP, men det här ska vara the forumet som gäller.

Malleus Malificarum - Maps: http://www.malleus.dk/Whfrp/Maps.aspx
Snygga kartor - i fyrfärg!

Liber fanatica: http://www.liberfanatica.net/index.html
En fan-sajt som har gjort fyra fanzine med smått och gott till WFRP. Har även en välfylld länksektion till en mängd andra sajter.

Mad Alfred's WFRP pages: http://www.madalfred.darcore.net/
Här finns artiklar och framför allt kartor och gazetteers. Kartorna verkar vara handritade med blyerts(?) men håller hög detaljrikedom. Gazetteers är inte som jag först trodde någon form av in-game publikation eller handout. Det är istället en förteckning över alla städer och byar i en provins, med befolkningsdata, huvudsaklig inkomst och trupper. Inte så spännande läsning, presentationen är i tabellform och helt ren från beskrivningar. Se det snarare som inspiration för att skapa egna beskrivningar.

The Altdorf Correspondent: http://altdorfer.blogspot.com/
En blog om WFRP. Främsta feature är en detaljerad karta (iAltdorf) över imperiets huvudstad Altdorf.

The Old world är väldigt stimulerande spelvärld, för det finns massor av material till den. Du har många timmars kul framför dig!

solvebring

Superhero
Härligt! Länkarna bara strömmar in. :gremsmile:
Tips och råd är dock som sagt också välkommet.

Det vore dessutom intressant att få höra eran tolkning och vy av världen. Hur ser och upplever ni den?

CapnZapp

Myrmidon
Grattis till valet av system men framförallt värld!

I övrigt ser jag du fått matnyttiga länkar redan.

Lycka till!

CapnZapp

Myrmidon
Den mesta diskussionen försigår numera på StS, och hon som driver sajten har valt att inte låta sökmotorer indexera forumet.

Således hittar du inte följande länk via Google:
http://www.mediafire.com/?sharekey=d6783e6f91b671efab1eab3e9fa335ca5e8ec7fd34c4a8e6

Länken låter dig ladda ner diverse v2-material, främst "Adventures & Scenarios.rar" samlingen äventyr som skapades i och med utgivarens årliga tävlingar. Flera riktigt bra äventyr (de flesta på c:a 2-3 sittningar) och även de andra är riktigt användbara som läsning för att komma i stämning (även om du kanske inte vill spelleda dem).

Länken skapad av StS-användaren "Sythorn" (inte jag).

nominesine

Veteran
Jag har ett par scenarion, som fick ganska hygglig respons när jag släppte dom på Black Library's numera nedlagda forum. De heter "Rose Red & Sbnow White" och "Mice & Men". Tror jag kan fixa länkar till pdf:erna om du är intresserad.

Warhammer är ett väldigt bra spel. Jag upplevde i och för sig reglerna som ganska ålderdomliga och lite styltiga, när jag körde en kampanj till 2nd edition 2007-2008. Men det är fortfarande ett av mina favoritspel alla kategorier.

nominesine

Veteran
Rose Red var en variant på Snövit möter Rödluvan, Hans o Greta samt den elaka häxan från Törnrosa. På en och samma gång. Typ. Jag blandade alla Grimm-sagor jag kom på i en salig röra. Sagorna löper paralellt i bakgrunden, samtidigt som rollpersonerna försöker hitta en försvunnen flicka, med ett mycket enkelt signalement som enda ledtråd. Hon har röd luva på sig. Och så finns det en varg i berättelsen :gremsmile: Äventyret var egentligen avsett för det hemkokta spelet Fausts Manuskript, men jag gjorde en Warhammer-version av det. Bortsett från översättningen till engelska blev det rätt lyckat.

Mice & Men är ett klassiskt Dungeon Crawl, där man helst inte ska börja slåss med monstren i korridorerna. Äventyret utspelar sig i ett stort slott, där slottsherren inte vågar visa sig för sina hovmedlemmar. Rollpersonerna besöker slottet i ett helt orelaterat ärende, och kan då börja nysta i mysteriet med den hemlighetsfulla härskaren. Ledtrådarna de kan snubbla över består av målningar porträttarkivet, hemliga dagböcker och brev.

Jag har pdf:erna på min gamla hårddisk. Kan skicka dem nästa vecka, om du är intresserad.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mitt tips är att du funderar lite på hur du kommer hantera det faktum att oerfarna rollpersoner faktiskt är rätt sunkiga: de kanske har 30-40% i det som de är bäst på om de är människor. (Alver är lite mindre jättebäst än i förra versionen men fortfarande rätt så bäst har jag för mig)

Tänk på vad du vill göra av det. Köra med mycket med modifikationer? Bara slå när något står på spel? Tweka systemet rent utav...?

Jag skrev lite om det här i en äldre tråd där rjonas var inne på att göra om hur advances funkar och hur mycket man börjar med i de olika statsen, du hittar det här.

Det viktigaste är nog inte vilken lösning man använder utan att man inte blir förvånad om man bara sätter sig ner och spelar.

En annan grej att fundera på är vad ett misslyckande betyder och vilken typ av konsekvenser det får. När man snackar om Burning Wheel och Mouse Guard så finns det ett uttryck som lyder »fail forward«, det vill säga att misslyckanden hela tiden leder vidare till något nytt. Jag tror det kan vara en bra grej att ha i åtanke här (likväl som i de flesta spel för den delen).

Storuggla

Champion
"Så, har ni något att dela så kör i vind!"

Jag noterar att alla länkar jag ville dela med mig av redan är i tråden, så den biten slipper jag. Okej, då får jag agera gnällgubbe då!

Talangen "Strike to stun", när du kan reglerna - läs igenom vad den gör och fundera på om den är värd att ha med i spel som den är skriven. Den kräver ett WS-slag, ett skadeslag och ett T-slag. och vill den enorma effekten av att motståndaren blir stunnad i 1t10 rundor. Woohoo. Antiklimax. Antingen blir man medvetslös en längre tid eler så är talangen menlös och jobbig (smaksak ftw).

Sen kommer då den mer jobbiga biten: settingen. Empire är en pseudovariant av Tyskromerska Riket. Alltså är det inte engelsk eller ens fransk medeltid, utan tysk/centraleuropeisk tidig renässans.
Tänk inte engelsk riddare, tänk landknecht. Tänk inte på medeltidskläder, tänk flådiga renässanskläder á la Blackadder och Gustav Vasa. Tänk inte så mycket Excalibur utan mer... eh, De tre Musketörerna från 1973 (för rollpersonerna kommer misslyckas massor i början) och Fearless Vampire Killers.

Storuggla, nu hushållsarbete så fnö

nominesine

Veteran
Men, men, men... det Tysk-Romerska riket är ju så mycket häftigare än det franska 1300-talet :gremsmile:

Storuggla

Champion
"Men, men, men... det Tysk-Romerska riket är ju så mycket häftigare än det franska 1300-talet"

Öh... ja? :gremconfused:

Storuggla, that's what i said

nominesine

Veteran
Åter till urpsrungsfrågan: Eftersom ingen har sagt det ännu, så måste du naturligtvis kila ner till videoaffären och hyra Terry Gilliams "Jabberwocky". Så slipper du läsa en massa dyra Source Books för att hitta rätt stämning. Jag kan mejla dig statsen på monstret, eftersom den inte fick vara med i 2nd Edition.

solvebring

Superhero
nominesine said:
Åter till urpsrungsfrågan: Eftersom ingen har sagt det ännu, så måste du naturligtvis kila ner till videoaffären och hyra Terry Gilliams "Jabberwocky". Så slipper du läsa en massa dyra Source Books för att hitta rätt stämning. Jag kan mejla dig statsen på monstret, eftersom den inte fick vara med i 2nd Edition.
Tackar för tipset. Ska kolla in den. :gremsmile:
Fast enligt trailern verkar den vara ganska komisk?