Mindre vetande och kunskap...
...om att folk frågat efter spellösningar på konvent och förstår att folk gör det. Att det har en funktion att vara rörlig förstår jag också, det var inte helt utan ironi som jag la mig i diskussionen. Men alla har som sagt olika smak och tycke. Men visst, frågan var ju som sagt vad som är en bra lösning att få fram ett "rörligt" utrymme för spelare och spelledare.
Jag ser att det finns flera problem än lösningar med frågan. Jag som känner till hur Krilles nuvarande våning såg ut förra sommaren och hur din våning såg ut i Kristineberg, hur du var då och hur Krille är nu ser att det finns två problem i den här diskussionen. Dels, din faktiska fråga och lösningar på det fysiska problemet och dels olika sätt att se på frågor av det här slaget - med utgångspunkt från personliga synvinklar.
Vi tar fysiska problem först. Att ordna så att du får en spelmiljö (verklig) att lämpa sig för att spela och agera med hela kroppen kanske bör utgå ifrån vad du har för utrymme till buds. Har man som Krille en tätt möblerad lägenhet försedd med diverse fina modeller och annat smått och grejs så kanske man kan fundera på var det finns plats att spela. Han har en fin hörna med soffa och annat mys... den lämpar sig inte för rörligt rollspel av den enkla anledningen att soffor får en att krypa ner och gosa in sig. Matbordet, tja, det rymmer inte många spelare och för all del inte heller mycket papper. Med andra ord... funk int. Din gamla lägenhet hade lite av samma handikapp.
Men ponera nu att man har utrymme att göra lite kringkastning i hemmet där man bor. Röj undan stolar, soffor och annat tjafs. Släng fram ett högt bord, typ pulpetstuk, släng fram lite enklare barstolar, det blir inte bekvämt. Men vi ville ju ha en rörligare spelstil och samtidigt ha tillgång till våra kära rollformulär, tärningar etc. Eller ännu hellre fimpa bord, tärningar, rollformulär och kör friform. Bilda en ormgrop på golvet av kuddar och låga bänkar. Jag var bara delvis ironisk nu i det sista, för om sanningen ska fram så lämpar sig friform bäst för rörligt rollspel, rent praktiskt blir vi inte begränsade av rollformulär, tärningar osv på samma sätt som om vi är strikt bundna av densamma. Att agera gör man ju med hela kroppen.
Att röra sig fritt och obehindrat i ett rum under en friformsomgång kan nog vara perfekt och nu kommer vi in på den
personliga synvinkeln. Ja, just det. Då är vi tillbaka till skillnaden mellan dig och mig och Krille. Du tycker nämligen om jag förstått det hela rätt OM friform. Krille är mindre förtjust och jag ligger någonstans mittemellan med dragning åt Krille. Att olika spelstilar inverkar på vårt agerande är väl självklart! Är vi dragna åt friform så tycker jag att agerandet nästan kommer hand i hand? Är vi dragna åt strikt bordsrollspelande, så kanske vi flirtar lite med friformandets agerande på samma sätt som en serietidning flirtar med animé. Det är helt enkelt samma grundtanke - ett gäng verkliga människor sätter sig ned och upplever en berättelse/ett äventyr med varandra. Det enda som skiljer är - just det - RÖRELSEN. Eller snarare hur man löser problemet att få en interaktiv upplevelse i grupp.
Vad har då det att göra med stående och sittande spel? Ja, hur löser vi problemet att få samma (eller olika vyer) av en upplevelse.
Vi får ha respekt för varandra för att klara av en sådan sak. Jag förstår att du har respekt för folket i din spelgrupp, det är väl självklart... eller? Ni löser problemet tillsammans...
Tillbaka till ruta ett och mitt förslag. Notstället var ett svar på vad man kan använda när man inte har tillgång till en snygg pulpet med utrymme nog för alla tillbehör för spelet. Ja och detsamma gällde blomsterpidestalen... den går ju att förse med en mindre låda att slå tärningarna i. Men du ställde frågan och jag gav ett konstruktivt förslag...