Nekromanti Rörelse i spelrummet

MrG

Swashbuckler
Varje gång jag är på konvent, brukar det sluta med att man står upp och spelar och rör sig över halva rummet och har väldigt kul med det. Men när man sedan kommer hem, sjunker spelarna ihop i sofforna igen, vilket visserligen också är najs, men inte alltid samma sak.

Så har någon nått bra knep för att få spelarna att röra sig mer hemma också?

Krille

Super Moderator
Sitt ner i båten!

"Så har någon nått bra knep för att få spelarna att röra sig mer hemma också?"

Jag har fått tillräckligt med modeller nerdängda i golvet på grund av hoppjärkor som inte kan sitta still, så hemma hos mig så sjunker spelarna ihop i sofforna. Möjligen kan de få tillåtelse att hämta cola eller gå på toaletten.

Och jag avskyr hoppandet på konvent också. Jag kan inte koncentrera mig på rollspelandet (vare sig ROLLspelandet eller rollSPELandet) när folk hoppar omkring i rummet som överförfriskade studsbollar.

Så om du tänker motionera med mig så föreslår jag att du hänger med till Friskis&Svettis, men i rollspel hör det inte hemma, in my not so humble opinion.

Rising

Vila i frid
Så har någon nått bra knep för att få spelarna att röra sig mer hemma också?
Jag har funderat en del på att spela på ett höj- och sänkbart bord som man ofta använder som datorbord: Det är skönt att arbeta omväxlande sittande/stående, och jag tror att det skulle kunna gynna en rollspelssituation också, där man kan välja hur tillbakalutat och "nersittande" man vill spela.

Jag har också suttit vid köksöar i typ bardiskhöjd och känt "fan, det här vore en bra yta att rollspela vid!" Jag ställer iofs då höga krav på så bekväma barstolar som möjligt, men i övrigt så är barformatet perfekt; det går lätt att växla från stående/sittande position - man får ett underlag att vila armarna på i perfekt höjd när man står, medan det är en bra yta för att läsa/skriva på handouts medan man sitter. Om det är en köksö så tar den dessutom inte så stor plats och man kan gå på alla sidor runtom den. Om det dessutom är en mobil köksö så kan man bara ställa den åt sidan om man skulle behöva mer svängrum vid något tillfälle.

Jag tror personligen att det mestadels handlar om vad man sitter i och vid, alltså. En soffa och en fåtölj är liksom en plats man sjunker ned i för att stanna.

/Rising
som passar på att knäppa Krille på näsan för att han gav ett sådant där dumt svar som vi ju vill ha bort från forumen. När någon frågar "jag vill ha A - hur får jag A?" så skall man ju inte svara "jag gillar B" för det är ju helt ointressant i tråden.

MrG

Swashbuckler
Re: Sitt ner i båten!

Så om du tänker motionera med mig så föreslår jag att du hänger med till Friskis&Svettis, men i rollspel hör det inte hemma, in my not so humble opinion.
Visserligen är friskis trevligt och kul, men inte optimalt för rollspel (kanske i bastun efteråt) :gremlaugh:

Och synd att du avskyr hur jag rollspelar, men själv har jag svårt att sitta still oavsett var jag spelar. Plussidan med det är att man får bättre blodcirkulation och bättre stöd för rösten och kan spela lite längre utan paus (Yay! Go me!).

Minussidan att det skulle kunna störa någons koncentration var ny för mig. Har bara varit med om att nån sagt till nån gång och då sätter jag mig givetvis. Nu brukar jag vara noggran med att fråga folk om vad de tycker och anpassa mig efter önskemål så det brukar inte vara nått probelm för mig.

Nu var visserligen inte frågan om folk tyckte om det eller inte, utan att jag tycker om det och vill ta med mig det hem. Har du några tips i den frågan, även om du inte delar min åsikt får du gärna komma med dem och om du vill ha en diskution om hur att få folk att sitta på konvent, starta gärna en sån tråd!

MrG

Swashbuckler
Jag tror personligen att det mestadels handlar om vad man sitter i och vid, alltså. En soffa och en fåtölj är liksom en plats man sjunker ned i för att stanna.
Fast jag har haft samma "problem" vi köksbord... men ska nog prova det mer. Men i sånt fall skulle lösningen vara obekvämare stolar och mer golvyta?

Köksö i bardiskhöjd var coolt, men det är ett visst ombyggnadsjobb för det. Kanske om några år... skulle i alla fall förmodligen kunna övertyga flickvännen med den motiveringen.

Och;
/Rising
som passar på att knäppa Krille på näsan för att han gav ett sådant där dumt svar som vi ju vill ha bort från forumen. När någon frågar "jag vill ha A - hur får jag A?" så skall man ju inte svara "jag gillar B" för det är ju helt ointressant i tråden.
Tack! Svarade Krille innan jag hade sett din kursiva text och inser att man nog inte ska svara på sånna inlägg :gremlaugh:

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Softa soffbollar i soffan

Vi kör vid köksbordet, vilket ger en bättre nivå om man nu nödvändigtvis vill upp och röra på sig. Hemma hos en polare så blev det en gång i soffan... en soffa som önskade sluka oss. Så sedan dess är det vid typ ett matbord även hos honom och hans flickvän. :gremsmile:

Eva Florén

Swashbuckler
Don´t rock the boat

Hm, visst var det det du frågade om G, men står du inte ut med att få mothugg. :gremsmile:

Nåja. Bättre stöd för rösten behöver jag inte. :gremsmile: Jag är rund nog som jag är..... Vad jag vill komma till är att sättet man spelar på mycket riktigt är väldigt olika. Att du frågar efter möjligheten att spela stående kan jag förstå, att agera är ju synonymt med dig liksom. Men vi andra som tycker om bra stolar och bra bord föredrar kanske sittandet.

Till mitt förslag dock, skaffa en pulpet, om inte annat så typ ett notställ och en blompidestal. Då kan du stå upp, småkolla anteckningar utan att spelarna kommer på dig. Agera och röra dig fritt utan större saker som kommer ivägen.... men det är bara ett förslag. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Efter spelarnas tycke såklart!

Beror på vilken typ av mothugg... på frågan hur man gör bra te känns det onödigt med komentaren "jag tycker inte om te och är trött på alla tedrickare, drick kaffe istället!" :gremlaugh:

Så de som föredrar att sitta får gärna göra det, men på konvnet har jag hört många prata om varför de inte lyckas köra på samma sätt hemma (från folk som tyckt om att röra på sig). Och inga problem för mig (tackar för komplimangen om jag som synonymt med agerande), men när spelarna nämner att de vill röra sig mer, vill jag gärna kunna underlätta det som spelledare...

(Har redan bra struktur på mina saker som sl och samarbetar med folk för att föra över det till våra konventscenarion också, notstället har varit för litet och så pelistalen vet jag inte om tärningarna skulle få plats att slås på :gremlaugh:)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Att spela vid ett riktigt bord, med ordentliga stolar, är bättre än att sjunka ihop i en soffa. Folk blir mer alerta.

Däremot är jag inte så säker på att jag gillar folk som flyger runt så mycket, jag har som spelledare råkat ut för sådana spelare någon gång och det har stört min koncentration.

Krille

Super Moderator
Jag och Van Gogh

"Och synd att du avskyr hur jag rollspelar, men själv har jag svårt att sitta still oavsett var jag spelar."

Hur du rollspelar kunde jag inte brytt mig mindre om. Det är studsandet som jag reagerade mot. Men jag måste likväl be om ursäkt: jag uppfattade originalinlägget som väldigt mycket mer anti mot stillasittande rollspelare än vad det egentligen var. Det, tillsammans med en spelledare på konvent som tyckte att jag spelade passivt för att jag inte hoppade omkring, gjorde att jag skrev mitt oerhört spydiga inlägg som genmäle mot vad jag uppfattade som ännu ett "hoppåskrikande ASF-wannabefriform är bättre än gammalt mossigt bordsrollspelande"-inlägg. För det ber jag om ursäkt.

Ja, jag har också lagt märke till tendensen att hoppåskrikande är vanligare på konvent än hemma. Skillnaden är mest att hemma så är det mina modeller som rasar i backen och mina grannar som undrar vad jag är för nåt ufo, men det är det inte på konvent. Det stör likafullt min koncentration på konventen också, men inte modeller eller grannar.

Vare därmed hur som helst, förutom sittkomforten så tror jag att konventens hoppande beror på två saker. Det ena är äventyren. Det andra är tävlingsmomentet.

Äventyr på konvent är mycket främmande jämfört med de som jag normalt kör. Framförallt så är det rollpersonerna som ofta är väldigt skruvade. Ibland känns det som att om en rollperson inte har en allvarlig psykisk störning så körs den genom dokumentförstöraren så att den inte av misstag skulle råka hamna i scenariet. Det rör sig helt enkelt om rollpersoner med mycket inbyggd hoppotential: om man inte hoppar upp på bordet och vrålar åt spelledaren - eller ännu hellre, en medspelare - så rollspelar man sin rollperson dåligt, eftersom rollpersonen är en person som hoppar upp på bord och skriker.

Sen är det tävlingsmomentet. Att bli bedömd av en spelledare är förvisso skoj, men många spelledare har en tendens att bedöma icke-hoppande spelare som passiva. Vad de betygsätter är inte inlevelse i rollen, utan utlevelse. Om man inte hoppar omkring på konvent så utlever man inte, och därmed så rollspelar man dåligt och får sämre bedömningar och därmed inget pris.

Nu kanske tävlingsmomentet är svårt att efterlikna hemma, men åtminstone hoppvänliga rollpersoner borde gå att göra.

Nu när jag tänker efter så kan det också vara så att det är någons hem som påverkar spelandet mest på den här frågan. På en skola så är man trots allt i ett sönderklottrat offentligt rum. I mitt hem är man i ett hem. Det brukar finnas ägare och grannar som kan ta illa upp - samt förstås en och annan plastmodell.

Johan Granberg

Swordsman
Först och främst vill jag instämma i Risings knäpp på Krilles näsa. Fy! (Edit: Jag läste just Krilles ursäkt och insåg att allt rörde sig om ett missförstånd, så vi kan ju glömma det här. Sorry.)

Okej, som jag har tjatat en hel del om så älskar jag den här formen av rollspel. Det kan verkligen maxa inlevelsen att få "vara" sin karaktär på fler plan än det rent verbala. Har du testat att bara bestämma med dina spelare att i det här scenariot ska ni försöka röra på er så mycket som möjligt? I vår grupp har vi mer eller mindre kommit överens om att när vi spelar friform (jo, jag spelar annat också) så använder vi den spelstilen. Jag brukar alltid se till att flytta runt möblerna i spelrummet så att det skall bli maximal plats för rörelse. Ställ stolar och soffor så att spelarna inte hamnar i normal "rollspelsposition" (dvs, mittemot varandra med spelledaren på någon kortsida) utan låt dem ha någonstans att sitta när de läser karaktärerna (om de nu behöver göra det) och tvinga dem sedan till rörelse genom att placera ut dem i rummet enligt hur de befinner sig i öppningsscenen. Jag brukar ställa alla möbler mot väggarna.

Jag kanske kan klämma fram mer också när jag har fått samla mina tankar och inte är så nyvaken längre... :gremsmile:

Eva Florén

Swashbuckler
Mindre vetande och kunskap...

...om att folk frågat efter spellösningar på konvent och förstår att folk gör det. Att det har en funktion att vara rörlig förstår jag också, det var inte helt utan ironi som jag la mig i diskussionen. Men alla har som sagt olika smak och tycke. Men visst, frågan var ju som sagt vad som är en bra lösning att få fram ett "rörligt" utrymme för spelare och spelledare.

Jag ser att det finns flera problem än lösningar med frågan. Jag som känner till hur Krilles nuvarande våning såg ut förra sommaren och hur din våning såg ut i Kristineberg, hur du var då och hur Krille är nu ser att det finns två problem i den här diskussionen. Dels, din faktiska fråga och lösningar på det fysiska problemet och dels olika sätt att se på frågor av det här slaget - med utgångspunkt från personliga synvinklar.

Vi tar fysiska problem först. Att ordna så att du får en spelmiljö (verklig) att lämpa sig för att spela och agera med hela kroppen kanske bör utgå ifrån vad du har för utrymme till buds. Har man som Krille en tätt möblerad lägenhet försedd med diverse fina modeller och annat smått och grejs så kanske man kan fundera på var det finns plats att spela. Han har en fin hörna med soffa och annat mys... den lämpar sig inte för rörligt rollspel av den enkla anledningen att soffor får en att krypa ner och gosa in sig. Matbordet, tja, det rymmer inte många spelare och för all del inte heller mycket papper. Med andra ord... funk int. Din gamla lägenhet hade lite av samma handikapp.

Men ponera nu att man har utrymme att göra lite kringkastning i hemmet där man bor. Röj undan stolar, soffor och annat tjafs. Släng fram ett högt bord, typ pulpetstuk, släng fram lite enklare barstolar, det blir inte bekvämt. Men vi ville ju ha en rörligare spelstil och samtidigt ha tillgång till våra kära rollformulär, tärningar etc. Eller ännu hellre fimpa bord, tärningar, rollformulär och kör friform. Bilda en ormgrop på golvet av kuddar och låga bänkar. Jag var bara delvis ironisk nu i det sista, för om sanningen ska fram så lämpar sig friform bäst för rörligt rollspel, rent praktiskt blir vi inte begränsade av rollformulär, tärningar osv på samma sätt som om vi är strikt bundna av densamma. Att agera gör man ju med hela kroppen. :gremsmile: Att röra sig fritt och obehindrat i ett rum under en friformsomgång kan nog vara perfekt och nu kommer vi in på den

personliga synvinkeln. Ja, just det. Då är vi tillbaka till skillnaden mellan dig och mig och Krille. Du tycker nämligen om jag förstått det hela rätt OM friform. Krille är mindre förtjust och jag ligger någonstans mittemellan med dragning åt Krille. Att olika spelstilar inverkar på vårt agerande är väl självklart! Är vi dragna åt friform så tycker jag att agerandet nästan kommer hand i hand? Är vi dragna åt strikt bordsrollspelande, så kanske vi flirtar lite med friformandets agerande på samma sätt som en serietidning flirtar med animé. Det är helt enkelt samma grundtanke - ett gäng verkliga människor sätter sig ned och upplever en berättelse/ett äventyr med varandra. Det enda som skiljer är - just det - RÖRELSEN. Eller snarare hur man löser problemet att få en interaktiv upplevelse i grupp.

Vad har då det att göra med stående och sittande spel? Ja, hur löser vi problemet att få samma (eller olika vyer) av en upplevelse.

Vi får ha respekt för varandra för att klara av en sådan sak. Jag förstår att du har respekt för folket i din spelgrupp, det är väl självklart... eller? Ni löser problemet tillsammans... :gremsmile:

Tillbaka till ruta ett och mitt förslag. Notstället var ett svar på vad man kan använda när man inte har tillgång till en snygg pulpet med utrymme nog för alla tillbehör för spelet. Ja och detsamma gällde blomsterpidestalen... den går ju att förse med en mindre låda att slå tärningarna i. Men du ställde frågan och jag gav ett konstruktivt förslag... :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Re: Mindre vetande och kunskap...

Notstället och pelistalen är i sig inga dumma förslag, fast jag vet inte hur de skulle få spelarna att röra sig mer? Själv står jag redan ofta när jag spelar och spelleder, men det kan vara så att det är kanon för andra spellledare som tips!

Praktiska lokalproblem kan vara en nyckel i det hela, ska arbeta på det.

Sedan tycker jag inte att någonting av det behöver hänga ihop med friform (bästa exemplet som jag på det här var ett gäng som spelade systembunden Travler)... Men visst stämmer det att jag uppskattar så gott som alla former av rollspel (inklusive friform).

Och varför ska alla komma ihåg den gamla lägenheten? Mitt hem ser väldigt annorlunda ut idag... t ex är det städat :gremlaugh:

Eva Florén

Swashbuckler
Notstället i favorit

Hm, visstja, det var inte bara herr SL som skulle röra sig. Ja då är förståss en annan sak. Få se. Förslaget som gavs med köksön är ju en tanke då förståss, pluss att alla skulle kunna delta i matlagandet på en gång. Skämt åsido. Lösningen är ju trots allt antingen ett krav på höga möbler som inbjuder till stående spel, alternativt fritt från möbler som förhindrar. (djupa goa soffor, bekväma kontorsstolar etc) Vilket i sig innebär att man skulle behöva röja spelrummet (vad man nu spelar i för rum) varje gång det var spel på gång.... Hm...

Bekväma människor använder baken mer än benen, sådan är ju regeln. En bekväm människa sitter för bra för att spela ut eller agera från sin position. Logiskt nog borde man röja undan det bekväma, men det kan leda till förkortade speltillfällen. Problem, helt enkelt. Att spela utan tillgång till sittplatser löser alltså inte direkt problemet. Nä, jag kommer inte på några andra lösningar än de som redan varit uppe. Jo, det är ju klart att man kan förse var och en med notställ och pidestal, men till vilken kostnad och släpande.... ingen bra idée.

Lokalen är det inringade problemet. Finns det en stående lokal, med gott om utrymme och vettiga lösningar så blir du mer rörlig, både som spelare och spelledare. Men alltför ofta är det lånade lokaler av det ena eller andra slaget, hemma hos någon, i kvarterslokalen, i föreningens lånade/hyrda lokal (något som ofta ser ut att vara lånat från helvetet). Bristen på pengar är mycket synligt, bristen på resurser och tid att åtgärda problemen likaså. Hm... men ja... någonstans borde det finnas en lösning. (Om jag vann 59 miljoner så skulle jag banne mig kosta på mig att fixa en lokal som är stor och går att hyra för spelgrupper...)

Jag, har sagt min åsikt, ja jag anser att många gånger friform rent praktiskt ger utrymme för agerande, inte då sagt att inte vanliga bordsbundna regelmaffiosos också agerar ut med jämna och ojämna mellanrum. :gremsmile:

Varför skulle man inte komma ihåg den lägenheten, en räddande övernattning efter Roger, trevliga träningar i Kristinebergsparken med te efteråt... och för all del, det var sista gången jag var hemma hos dig som du bodde där. :gremsmile: Tolv år sen... typ. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Skinka eller innanlår?

"Bekväma människor använder baken mer än benen, sådan är ju regeln. En bekväm människa sitter för bra för att spela ut eller agera från sin position."

Ehrm... här är en sån där sak som jag nästan blir sur på. Man rollspelar väl ändå inte vare sig med bak eller ben?

MrG

Swashbuckler
Re: Skinka eller innanlår?

Ehrm... här är en sån där sak som jag nästan blir sur på. Man rollspelar väl ändå inte vare sig med bak eller ben?
Ehm... jag kan nog råka använda både och för at uttrycka mig... senaste exempel som jag kommer på är när jag skulle spelleda en katts kommentarer över zombies och finner mig själv "resandens ragg". Men jag är väldigt "fysisk" överlag när jag talar och gestikulerar alltid mycket och snacka är väll en del av rollspel. Där med inte sagt att alla behöver göra det :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
I vår senast påbörjade kampanj kör vi med utskick en del. Det medför i sig ett problem; eftersom jag bor i en etta med ringa möjligheter att isolera spelarna från varandra. Men såhär på sommaren, finns en perfekt avskiljdhet på...balkongen.

Som spelledare brukar jag själv vara uppe och hoppåskrika rätt mycket, liksom agera ut slp:erna alltjämt sittande i stolen. Det finns ofantligt mycket man kan göra bara i en stol: gestikulera, kura ihop sig, hänga lealös över armstödet, etc, etc, etc. Men, när det gäller att få spelarna att leva om ordentligt, funkar det bra att helt sonika släpa ut dem på balkongen för någon scen de andra spelarna inte ska höra - de får vackert sitta kvar i rummet, där det finns mer plats. På balkongen däremot, finns inga sittplatser alls, så där måste man stå. (Eller sitta ned på betonggolvet, förvisso - det fungerade utmärkt i några scener där rollpersonen just satt ned på marken ihop med en SLP). När jag gestaltade en fartygskapten som stod och hängde över relingen hängde jag helt sonika på balkongräcket, och fann snart att spelaren vars rollperson pratade med kaptenen snart gjorde detsamma. Så, vill du få spelarna att agera ut mera, föregå först och främst med gott exempel. Se sedan till att skapa förutsättningar som gör det helt naturligt för dem att skådespela lite mer. Personligen tycker jag det går utmärkt att göra det sittande i soffan; men att få spelarna att hoppa upp och röra sig är inte alls fel. Enligt min erfarenhet tenderar det att boosta både inlevelse och ork. Tveka inte att tafsa lite på dem, heller :gremsmirk:

- Ymir, ut och handla minneskort

Lindenius

Swashbuckler
De två p:na

Det vill säga: Prylar och Plats. Plats har redan kommenterats av Krillur, men prylar brukar ju också underlätta. Dvs om man har en lasersvärdshandtag ett svärd, en pickalurvreplika eller en annan konstig och lämplig pryl så brukar det inte ta lång stund förrän någon tar tag i den och börjar vifta eller blippa med prylen.

Zire

Swashbuckler
Utrymme, ståplatser, avskiljdhet och inspiration.

Om man spelar ståendes i en stor gymnastiksal tillsammans med spelare och SL som rör sig mycket, så borde det vara svårt för en spelare att stå där stel som en pinne.

Mycket utrymme ger en känsla av att man vill fylla upp det utrymmet. Att stå är jobbigt i jämförelse med att röra sig. Många vill inte exponera sin artistiska förmåga för folk som inte har med spelet att göra. Och det kan vara betydligt lättare att få för sig att röra sig om de andra runt omkring gör det.

- Zire (som helst förmedlar sitt spelande sittandes, möjligtvis viftandes med armarna)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har egentligen inte plats att hoppa runt när jag spelleder. Oftast är vi antingen i mitt kök, som inte är så värst stort, eller hemma hos någon av spelarna och där känns det inte riktigt som om man har rätt att utan vidare flaxa omkring. Annars så tror jag nog att kroppsrörelser kan ge ytterligare en dimension till spelandet.