Jag tänker mig något i stil med att man lägger ihop FV:na för två magifärdigheter...
Ars Magica tror jag var föregångaren eller inspirationen eller att det skapades av de som senare gjorde Mage. För i Storytelling/Storyteller(??) systemet så följer allt användande av färdigheter och förmågor den här principen som du beskriver. Lägg ihop 2(eller i vissa fall nu för tiden 3) värden och slå antalet tärningar. Det gör att man kan få ihop en uppsjö av kombinationer vad det gäller slag för färdigheter och förmågor.
Det är ett intressant system och jäkligt flexibelt men inte helt kompatibelt med hur DoD fungerar, tycker jag. Därför tycker jag att du skall slopa tanken på att slå ihop två färdigheter för att få fram ett värde som man slår mot för att lyckas med besvärjelsen. Hur skall det lösas rent praktiskt? Skall varje färdighet kunna köpas upp till 20 och skall i så fall modifikationerna vara väldigt stora för att besvärjare inte relativt enkelt skall kunna få 20 i FV på var och varannan besvärjelse?
Jag har plitat ihop embryot till ett litet system som jag tycker kan lösa några av dina problem. Eller så tycker du bara att det är skit och då behöver du inte använda dig av några av mina ideér
Here goes.
Magiskola: Avgör vilken typ av besvärjelser som du kan kasta. Exakt hur du vill dela upp dessa är upp till dig men olika spel har gjort olika uppdelningar. Kaos vs. Ordning, Liv vs. Död osv. I D&D har man Abjuration, Conjuration osv. som står i motsatser till varandra. Men de bör vara generellt hållna och kanske kunna ställas mot varandra som många andra system gör. Vill man kan man låta skickligheten att kasta besvärjelser också falla under Magiskola annars....
Besvärjelseskicklighet: Din skicklighet att kasta alla sorters besvärjelser. Har man denna uppdelning får man ett mer nyanserat system tycker jag och Magiskola blir inte för mäktigt som det annars kan bli.
Besvärjelser: Fungerar lite som någon skrev om Västmark. Dvs. antingen kan man dem eller inte. De köps in för en fast XP kostnad och skall självklart vara i linje med den Magiskola den tillhör. Vissa besvärjelser bör ha en del begränsningar inbyggda i sig för att bibehålla rätt stämning i spelet. T.ex. så bör Frammana Demon vara en Ritual i grunden och Blixt skall kanske vara kvick i grunden. Detta skall dock (som jag tänkte skriva om nedan) kunna modifieras.
CL och PSY: Kostanden att kasta besvärjelsen avgörs av hur kraftig man väljer att besvärjelsen skall vara. Väljer man bara att kasta besvärjelsen rakt av så följer den en grundplåt som är beskriven i besvärjelsen varken mer eller mindre. Vill man få ökad effekt såsom bättre räckvidd, längre varaktighet, kraftigare effekt så får man betala antingen med minskad CL eller ökad PSY kostnad.
Ritualer, Normala och Kvicka besvärjelser: Som jag skriver ovan så bör varje besvärjelse ha en grundplåt som beskriver hur den agerar om man inte modifierar den på något sätt. Detta bör kunna modifieras. Om man t.ex. väljer att kasta en Blixt som Ritual så bör man få ökad CL (som man då kan använda för att öka effekten på den utan att det för den skull blir svårare) eller vill man kasta en Frammna Demon som en kvick så får man räkna med att det blir svårare eller kostar en avsevärd mer mängd PSY.
Detta är ganska övergripande och behöver självklart putsas och fejas på en hel del. Men det är skalbart och modifierbart till förbannelse. Samt ganska enkelt att lägga till egna besvärjelser till eller konvertera de som redan finns.
Vad tycks?
C.