Sapient;n231913 said:
Mja, åtminstone en sak bör tilläggas - om SL griper in medan spelarna håller på att diskutera sina val och strösslar info som ska förtydliga vilken stig som är den rätta, så är det åtminstone ett sånt tillfälle när rälsen kommer i dagen rätt uppenbart - även om det inte är direkt tvång.
Alice: "Vi kanske ska dra till staden och hitta nån som kan värdera amuletten?"
SL: "Staden ligger femtielva dagsmarscher bort, ni måste handla rations för 40 000 000 GP först..."
Bob: "Hmm, det har vi ju inte råd med, men fanns det inte en handelsresande på värdshuset? Vi kanske kan kränga amuletten där?"
SL: "Handelsmannen har rest."
...
Mjo, det där exemplet kan ju vara riktigt illa. Men om premissen är att staden ligger just femtioelva dagsmarcher bort, att det krävs rations för 40 000 000 GP och att det redan tidigare har etablerats att handelsmannen har gett sig av – då vore det väl snarare ett orimligt SL-ingripande att säga "Jaja, ni hittar tillräckligt med rations i en grop."
Vi hade en liknande situation i en kampanj jag spelledde nyligen. Spelgruppen hade precis erövrat en utpost, där de fått nos om att fiendens högsäte låg långt uppe bland bergen i norr.
"Vi börjar traska mot bergen" sa spelarna. Då kände jag att min uppgift som SL var att förtydliga omständigheterna lite. "Ni är medvetna om att ni redan vandrat någon månad, är trötta, hungriga och slitna, vintern är på väg, ni har ingen mat, inga varma kläder och att vandringen i bästa fall tar omkring en månad?"
Bedömt hade de resonerat annorlunda om spelarna själva upplevt någon månad av hunger, hård vandring och köld – då gör man knappast ytterligare en monsterstrapats med en axelryckning. Å ena sidan kan det ju kännas som att jag kliver in och hindrar dem. Å andra sidan är det mitt jobb som SL att få spelarna att förstå omständigheterna och omgivningen.
Här borde jag ju givetvis planerat bättre – spelarna borde aldrig ha känt sig manade att omedelbart traska norrut. Men att låta deras genomarbetade karaktärer gå under bara på grund av en otydligt förmedlad världsbild är väl långt värre än att tydligare upplysa dem om läget?
Hade de svultit och fryst ihjäl på vägen, alternativt kommit fram och blivit ihjälslagna av den då övermäktiga fienden, hade de garanterat blivit ännu surare än djur.