Förvisso, men när man väl vant sig vid det så passar det helt enkelt så bra.Krille said:"Fisktank" är också ett lökigt namn.
Jag tänkte på orientering också, men det är faktiskt rälsning för man måste stämpla i rätt ordning. Om man stämplar 7:an på 6:ans plats på kortet så blir man diskad. Annars skulle det passat skitbra. Jag har också för mig att man inte får stämpla 7:an före 6:an, springa baklänges (banan alltså) eller liknande...Krille said:Men "shoppingtur" är en ypperligt beskrivande term, så jag köper den. En annan möjlig term skulle kunna vara "orientering" - du kan kuta runt i skogen hur du vill och i vilken ordning du vill, så länge du stämplar dina stationer. Fast det brukar finnas en snabbast väg i orientering, så det kanske inte håller.
Men det där är en ganska intressant distinktion egentligen. Jag skulle säga att Masks på en övergripande nivå är ganska hårt Rälsat just då det inte är särdeles väsentligt vad man gör när man snokar runt på de olika platserna utan bara att man tar steget till nästa geografiska plats.Krille said:En liknande (men inte snarlika) term som jag har hört är "biljettfantasy", fast den är lite mer åt rälsningshållet till och för hårt knuten till just fantasygenren. Det är lite lösare än den hårda rälsning som "rälsning" antyder - man måste fortfarande besöka ett antal stationer och i rätt ordning, men man har i alla fall ingen räls som man inte kan avvika från, utan kan göra lite vad man vill mellan stationerna.
Äventyret "Masks of Nyarlathothep" är ett skitbra exempel på biljettfantasy, eller snarare biljettpulp: först snokar man i New York tills man figurativt och bokstavligen hittar biljetten till London, sen snokar man i London tills man kommer på att man ska till Kairo, sen snokar man i Kairo tills man kommer på att man ska snoka i Kenya, och sedan Australien och Hong Kong. Varje station har en biljett som skickar en vidare till nästa station. Men när man väl snokar, och mellan de olika stationerna, så kan man göra vad sjutton man vill. "Misslyckande" i det här fallet är att inte hitta biljetten till nästa steg.
Hade man kunnat flumma runt mellan de olika stationerna som man ville, och genom dem samla ihop biljetterna som krävs till Hong Kong, den sista stationen, så hade vi talat shoppingtur. Men nu har Masks of Nylle en inbördes ordning på biljetterna, så det är biljettpulp istället.
Men på en annan nivå så är det definitivt en Shoppingtur (eller biljettpulp) om man ser varje del som ett scenario i kampanjen och biljetterna som ett "klimax", ett slut.
Meckigt detta...
Edit: Desto mer jag kollar på det desto mer gillar jag begreppet biljettfantasy eller biljettäventyr. Det lilla scenariot som jag snickrade ihop för att övertyga Han om att scenarion kunde vara rälsade är klockren biljettfantasy. Min tolking är att biljetten är den punkt då man byter scen, georgrafiskt eller storymässigt.