Varulv [R2] Utkante - en liten by bland drakar och demoner

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Jag hör hur du tänker, Anthrox. Men några frågor:

Ärvs nattmordet till nästa runda? Det funkar inte så att förmågan direkt vandrar vidare samma natt?

Med tanke på upplägget kan både Häger och Impetigo vara röda, men vara i olika lag, så grejen med att totalt nullifiera två nattmord med "först Imp, sen Häger"-principen håller inte. Eller?
Ärvs är väl när spelaren med förmågan inte längre är i spel. Rimligtvis borde det ske kommande runda då Basse presenterat vilka som är ute ur spel.

Impetigo

Ärkebiskop
Vi skulle ju rösta ut dig för att säkerställa att du är grön och jobbar fram nåt som är bra för byn!
Att du direkt frångår din plan ger mig som inte riktigt hänger med i svängarna problem med trovärdigheten i din plan.
Vi måste ju rösta ut scum när vi ser dem. Visst kan Andersson ljuga men i så fall ryker han ju själv nästa runda.

Min plan bygger ju på att scum inte kan nattmörda iom att de då exponeras, Hägerstrand är ju redan exponerad så det gäller inte honom. Han måste ut.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Ja, men det innebär ju också att vi får ett extra nattmord på oss. Ett som vi inte får om vi röstar ut Impe nu. Jag tror att de båda är röda, och om någon av de inte är det så visar det färg på Andersson med. Därför tycker jag att vi ska safea in Andersson i ett fripax, så han får göra sin grej, rösta ut Impe för att undvika nattmord och sen rösta ut Häger för att nolla nattmordet som ärvts. Är Häger grön är Andersson röd.
Vad är mest värt, att hindra ett nattmord eller att undvika att rösta ut en osannolik grön Impe?
Förutom det uteblivna nattmorden som kan förklaras på annat sätt än att det måste vara Impetigo för han står ensam och röstkaozet i slutet av R1?

Brynolf

Dum fan
Visst kan vi hänga Häger, det ger färg på Andersson och säger en del om Impe också.

Andersson har claimat siare förr, och vet att man kan vinna en och annan runda på det. I det här spelet lär det dock bara finnas en faktionssiare, så svårare att ljuga utan att åka dit. Så länge ingen counter-claimar så får vi väl tro honom.

Det jag inte alls gillar är att byns siare skulle ägna sig åt "självmordsröster".

@Andersson, vad var det som gjorde att du plötsligt kände att AH var mycket rödare än Octa? Tyckte du att Vimes och Fjodor verkade göra nåt slags snajp där i slutet, och att det vat suspekt nog att motivera en snajp tillbaka?

Impetigo

Ärkebiskop
Nej, det gör jag inte. Hela den planen hänger på att siaren är en bybo, och det finns inga indikationer på att så är fallet. Speciellt inte med tanke på att "vår" siare har gjort ett par VÄLDIGT suspekta saker.
åter igen: Hur tnker du att byn skulle kunna vinna mot två scumfraktioner utan att ha power?

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Jag hör hur du tänker, Anthrox. Men några frågor:

Ärvs nattmordet till nästa runda? Det funkar inte så att förmågan direkt vandrar vidare samma natt?

Med tanke på upplägget kan både Häger och Impetigo vara röda, men vara i olika lag, så grejen med att totalt nullifiera två nattmord med "först Imp, sen Häger"-principen håller inte. Eller?
Det vet jag inte, jag är inte på Marknaden och vet inte hur det är formulerat. Jag baserar mina tankar på vad som faktiskt har sagts och fyller i luckor själv där informationen saknas, och då tänker jag ju att förmågan ärvs till nästa runda.
Men jag tycker oavsett att @Andersson behöver besvara mina frågor jag ställde innan, för jag är ännu inte direkt välvilligt inställd på att ta hans sianden för att vara någon form av sanning. Att göra en snajpröst i slutet på rundan och sen claima siare (och claima en spelare röd) klingar inte bra utan förklaring.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
åter igen: Hur tnker du att byn skulle kunna vinna mot två scumfraktioner utan att ha power?
nattmorden är ju ett jävla brännmärke, väldigt stor risk att man byter en spelare mot en annan så det är ju en nerf av morden. Väktaren är väl en powerroll?

Anthrox

Byn har en väktare och är premierat med upplägget att nattmord är lokala och vi kan sprida ut oss på olika platser. När det är fyra spelare kvar kommer inga nattmord mer att kunna ske om inget förändras i spelupplägget. Byn har kraft så det räcker.

Anthrox

vafan halva meddeksnet kom inte med.
@Anthrox har du mer gräv på Impetigo än det jag skrev i #143
Inte just nu, jag höll Impe som sagt som mest grön av alla fram till att han var med och dödade drevet på Andersson, försökte starta igång ett nytt drev mindre än en timma kvar på rundan och nu står ensam på sin plats utan nattmord utförda för rundan. Sen går det ju att diskutera den här Anthrox-planen som Impe kläcker här, och hans benhårda tro på att siaren är grön trots att det står i reglerna att den inte behöver vara det.

Jag tror att Impe såg sin chans att rädda sitt skinn när Andersson outade siare (men jag fattar verkligen inte varför Andersson outade så tidigt, om det inte var för att försöka rädda Impe och det känns jätteskevt spel om de båda är gröna) och pushar hårt för att vi ska ta ut Häger istället. Jag tycker vi ska ta ut båda, och jag tycker Impe ska ut först för att jag tror att han har ett nattmord.

Impetigo

Ärkebiskop
Nej, Impe behöver ju åka ut den här rundan. Om Impe och Häger är i lag så är det ju Impe som mest sannolikt har nattmordet. Alltså mejkar det ju mer sense om vi tar ut Impe denna rundan och Häger nästa, eftersom vi då nollar det nattmordet helt. Gör vi tvärtom så ger vi Impe en till chans till nattmord.
Det är klart att vi måste ta ut de som är siade röda innan vi tar ut såna vi misstänker kan vara röda.

Impetigo

Ärkebiskop
Nej, jag håller inte med, för det involverar att ett nattmord inte utfördes for the luls och då börjar vi ge oss in i det här 4D-schack-territoriet som jag brukar dribbla bort mig själv i. Rakkniven lyser ju illrött på att Impe är ensam och inga nattmord utfördes, och samma rakkniv säger ju i så fall att det är bättre att ta ut dem i ordningen Impe först och Häger sen. Det är väl du som mest av alla brukar propagera för att hålla sig till Occam, men nu vill du alltså frångå det?
Beskriv gärna hur du föreställer dig att nattmordet fungerar i din värld. Du får det att låta som att det är lätt och självklart för alla fraktioner att få till nattmord.

Impetigo

Ärkebiskop
Byn har en väktare och är premierat med upplägget att nattmord är lokala och vi kan sprida ut oss på olika platser. När det är fyra spelare kvar kommer inga nattmord mer att kunna ske om inget förändras i spelupplägget. Byn har kraft så det räcker.
Så ingen möjlighet för byn att få färg på någon spelare och man ska vinna mot två scumffaktioner.

Please…

Impetigo

Ärkebiskop
nattmorden är ju ett jävla brännmärke, väldigt stor risk att man byter en spelare mot en annan så det är ju en nerf av morden. Väktaren är väl en powerroll?
väktaren försvårar nattmord men gör ingenting för att få färg på spelare bortsett från att väktaren kan claima väktare.

Tror du att Basse designat soelet så att byn står med enbart en väktare och ingen siare mot två scumfraktioner?

Anthrox

Kom på en kompromiss som kanske kan funka för båda sidor här:
Vi tar ut Häger denna rundan. Det ger färg på Andersson.
Andersson får ett fripax och tar med sig en annan spelare att sia, ingen annan går till samma plats.
Impe går ensam till en plats som inte är Smedjan eller Tempelklippan.

Då tar vi ut den spelaren som är "bekräftat röd", undviker nattmord från Impe, behåller vår siare och kan fortsätta reda ut den här härvan i nästa runda.

Sounds?

Impetigo

Ärkebiskop
Sen är det ett teoretiskt resonemang till viss del om huruvida siaren är definitivt bybo eller inte.

Även en ulvsiare kan hitta en demon. Hägerstrand ska ut.

Men jag ser inte hur spelet skule gå ihop om byn inte har siare som sagt.

Impetigo

Ärkebiskop
Kom på en kompromiss som kanske kan funka för båda sidor här:
Vi tar ut Häger denna rundan. Det ger färg på Andersson.
Andersson får ett fripax och tar med sig en annan spelare att sia, ingen annan går till samma plats.
Impe går ensam till en plats som inte är Smedjan eller Tempelklippan.

Då tar vi ut den spelaren som är "bekräftat röd", undviker nattmord från Impe, behåller vår siare och kan fortsätta reda ut den här härvan i nästa runda.

Sounds?
Min plan är bättre.

VI VINNER MED MIN PLAN!

Ditt förslag är bara en undermålig variant på koordinerade förflyttningar som lämnar massa frihet för scum att flytta fritt och nattmörda.

Impetigo

Ärkebiskop
Låt mig bara nattmörda om du tror att jag är mördare, @Anthrox

då tar ni ut mig nästa runda. Det är ju fundamentet som min plan vilar på: Nattmord går inte att göra utan att åka dit för det.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
väktaren försvårar nattmord men gör ingenting för att få färg på spelare bortsett från att väktaren kan claima väktare.

Tror du att Basse designat soelet så att byn står med enbart en väktare och ingen siare mot två scumfraktioner?
tror du att Bsse hade skrivit att siaren inte nödvändigt är byns men egentligen menat att vi ska veta att det klart siaren tillhör byn. Beror väl lite på balansen mellan fraktionerna om det per automatik är byns siare.

Du skrev hur ska byn vinna utan powerroller, jag skrev att byn har väktaren så vi vet att du hade fel om du sen menade något annat så kan man inte gärna gissa sig till det.
Du är ju liksom surrad vid grönasiaremasten så att du argumenterar för Anderssons byboighet kan ju läsas som en partsinlaga

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Sen är det ett teoretiskt resonemang till viss del om huruvida siaren är definitivt bybo eller inte.

Även en ulvsiare kan hitta en demon. Hägerstrand ska ut.

Men jag ser inte hur spelet skule gå ihop om byn inte har siare som sagt.
Bra sammanfattat