Nekromanti Rangordna hand-to-hand strid?

Cad

Veteran
Håller på och pula (=grejja)lite med ett skadesystem till mitt rollspel...och tänkte höra med er lite angående rangordning på närstrid...vilket som ger mest skador..och vilka attacker är är snabba-långsamma..etc
Själv vet jag inte för jag är snäll o slåss aldrig :gremlaugh:

Snälla, tyck till...vill få det hyffsat realistiskt..

mest skada:
sparkar, slag, knä, armbåge, kast, svep, skallning

snabbast:
skallning, armbåge, slag, knä, svep, spark, kast

Självklart finns det olika typer av sparkar osv. som gör olika mycket skada, men jag tänkte generellt..(för det kan man väl..?)
Tja, som sagt, tyck gärna till!

/Cad -dagens sjätte kaffemugg mot sitt slut-

Sk1D

Veteran
Hej Där.

Jo självklart går det att rangordna skada respektive hastighet på ett anfall i närstrid, men allt är ju också relativt(attackerarens reflexer, styrka, stridsvana, träffområdet etc...).

Men om man skulle ta en "vanlig kille" utan någon specifik träning eller skicklighet så skulle jag vilja rangordna attackerna på följande vis:

SKADA
Armbåge, Knä, Spark, Slag, Skallning, Kast.

Hastighet
Skallning, Slag, Armbåge, Knä, Spark, Kast.

Men, som du själv funderar på, och som jag tycker, så är det lite svårt att generalisera slagsmål såhär, kanske om man ska tillämpa det till vanligt, otränat gatuslagsmål.

P.s Jag är trött nu så jag har ingen som helst aning vad du menar med "svep" :gremblush:

Lycka till!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag är också snäll och slåss aldrig, men efter vad jag tycker låter logiskt (observera: ingen praktisk erfarenhet) så rangordnar jag det så här:

Mest skada:
Spark, armbåge, knä, skallning, slag, kast.

Snabbast:
Slag, armbåge, skallning, spark, knä, kast.

Men vad är svep? :gremconfused:

Vindhand

Myrmidon
SKADA
Armbåge, Knä, Spark, Slag, Skallning, Kast.

Ehm, jag är kanske naiv eller slåss för renhårigt men hur använder man en armbåge så att den gör mer skada än en spark?

Snow

Swashbuckler
Röstning?

Vi kanske ska rösta fram hur det ska vara? :gremsmile:

Inte _speciellt_ erfaren men här kommer min åsikt:

mes skada:
spark (både låg spark
kast (kan ju göra väldigt olika skada, tappa någon på huvudet så är det rejält farligt)
armbåge
slag
knä (är väl egentligen ganska svårt att få någon vidare hastighet på ett knä?)
skallning
svep (antar att du menar att man sveper undan någons fötter o får honom att trilla, vilket ioförsig kan bli farligt, se kast)

Snabbast
slag (utan tvekan, om man har händerna uppe i en gard)
armbåge
låg spark
skallning
knä
svep
hög spark (om man vill generaliser kan man väl ta bort denna, inträffar ganska sällan ändå)
kast (fast å andra sidan har man antagligen sin motståndare greppad så det spelar ingen roll om det tar lite extra tid?)

Troberg

Sinister eater
Ehm, jag är kanske naiv eller slåss för renhårigt men hur använder man en armbåge så att den gör mer skada än en spark?
Armbågen sitter i en lämpligare höjd för att träffa sårbara områden?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det här kanske är en dum idé men du skulle ju kunna kolla på ett fightingspel till Playstation eller liknande. Tekken 4, Virtua Fighter 4 är rätt okej spel där man sparkar och slår rätt snabbt. :gremwink:

Cad

Veteran
Hej...

Med svep menar jag att man på ett eller annat sätt sparkar undan motståndarens fot eller fötter så Han/hon förhoppningsvis flyger i backen (Som snow sa)..

Kanske inte är nån dum idé att dela upp sparkar i höga och låga med tanke på hastigheten skiljer sig där...

Tänkte applicera en grundskada tillsammans med sb och ett snabbhets/init system..därför vill jag ha "generella" skador...

Oj..är klockan så mycket..

Tack för alla svar :gremlaugh:

/Cad -skyndar sig att dricka upp kaffet och springer till bilen-

Vindhand

Myrmidon
Kan du inte bara låta närstrid ha en slumpad skada och beskriva höga skador som att man fått in en saftig spark/skallinging eller vad som nu passar i situationen. Om du prompt vill ha med snabbhet kan du ju göra så att man får prioritera mellan snabbhet och skada utan att närmare specificera exakt teknik.

Det är både enkelt och realistiskt :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
De flesta kan väl sparka upp till skrevhöjd i.a.f? Sårbarare än så får man leta efter
Om du läst mina tidigare inlägg så vet du att jag inte är främmande för den tekniken... :gremshocked: :gremgrin:

Det träffområdet är dock mer för att göra motståndaren hjälplös än för att egentligen skada honom. Risken att man skadar någon allvarligt med en spark mot skrevet är ganska liten jämfört med exempelvis slag mot huvudet.

Vindhand

Myrmidon
Det träffområdet är dock mer för att göra motståndaren hjälplös än för att egentligen skada honom. Risken att man skadar någon allvarligt med en spark mot skrevet är ganska liten jämfört med exempelvis slag mot huvudet.

Japp... men om du fick välja, vill du hellre ha en armbåge i huvet eller en spark i skrevet? :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Japp... men om du fick välja, vill du hellre ha en armbåge i huvet eller en spark i skrevet?
Armbåge i huvudet, men det är ju inte på grund av skaderisken...

Blippe

Warrior
Re: Röstning?

knä (är väl egentligen ganska svårt att få någon vidare hastighet på ett knä?)

tja, ta tag i hårbotten på den lede och dra till neråt, om ditt knä är på väg åt motsatt håll gör det ganska ont!

Cad

Veteran
jo, men..

Håller med om att det skulle vara enkelt..men tror jag förlorar lite av den tänkta aspekten i det hela..att olika attacker gör olika i skada...(tanken är att närstrid ska ha en ganska betydande roll...)

Skulle vara lite som att det spelar ingen roll vilket vapen du använder..en dolk eller 2h-svärd..slå o se om det ger en dödande skada...visst väldigt smidigt och snabbt,men..

Däremot tycker jag relationen snabbhet/skada är intressant..

/Cad -nu är lunchrasten slutt-

Troberg

Sinister eater
Jag tycker det är svårt att rangordna snabbheten på detta sätt. Visst, en skalle kanske är snabbare än en näve, men det förutsätter att man redan lyckats ta sig till en position där en skallning är möjlig.

Ska du ta hänsyn till snabbhet på detta sätt måste du också ta hänsyn till parternas position, vem som greppar vem och sånt. Man måste dessutom tänka på att motparten aktivt motsätter sig att bli träffad.

Jag misstänker att det ganska fort blir för komplext. Mitt förslag om du vill ha olika attacker är att slå ett färdighetsslag och låta hur bra det lyckades avgöra hur effektiv attack man fick möjlighet att använda/träffa med.

Zadrith

Hero
När jag gjorde mitt spelsystem funderade jag en hel del kring det här med skada och kom fram till att man, om man skall göra det realistiskt borde skilja på själva skadan och på kraften i anfallet. Jag bestämde mig dock för att sedan rationalisera bort denna skillnad tills vidare.
Vad jag menar är att en armbåge är hård och ytterst otrevlig att få i bröstkorgen. Risken för ett knäckt revben borde enligt mig vara ungefär lika stor som från en spark. Sparken lär däremot, till skillnad från armbågen, lätt knuffa bak den träffade en meter eller två.
Min slutsats är att skadan bör delas upp på flera värden med olika typ av effekt om man vill göra det realistiskt. Om man däremot slår samman alla dessa värden tror jag att merparten av alla obeväpnade attacker är ungefär lika effektiva.

Troberg

Sinister eater
Håller med

Det är nog enklast att paketera det i slumpfaktorer. Strid är aldrig kliniskt ren och förutsägbar.

Man slipper dessutom risken att någon attack blir överbra och folk går omkring och alltid skallar motståndaren i skrevet eller något liknande.

Vindhand

Myrmidon
Re: jo, men..

Skulle vara lite som att det spelar ingen roll vilket vapen du använder..en dolk eller 2h-svärd..slå o se om det ger en dödande skada...visst väldigt smidigt och snabbt,men..

Mjo, skillnaden är kanske att man när man strider med ett vapen använder huvudsakligen det vapnet. I närstrid gör man det av spark, slag, bett, knuff o.s.v. som man har möjlighet till just då.

Däremot tycker jag relationen snabbhet/skada är intressant..

Vill du ha ytterligare ett lager av komplexitet kan du låta folk göra attacker som inte gör notervärd skada i sig men förbereder för en allvarligare attack. T.ex: Ta tag i personen för att sedan försöka bryta något (en arm?), finta för att följa upp med en riktig attack, slå undan en blockering och följa upp med ett svårstoppat slag o.s.v.

Helt enkelt, en klass av attacker som istället för skada ger bonus på en efterkommande attack (eller avdrag på försvaret mot den).

Snow

Swashbuckler
Re: Röstning?

ont ja, men skada?
den manövern kräver ju dessutom hår att dra i.

(varför har inte olika frisyrer i n2 olika svårigheter för att bli greppade, snaggade Ob6T6, kortklippt Ob5T6... till midjan/långt helskägg Ob2T6.) :gremsmile: