Krille
Super Moderator
Re: [Motrant] Drumlar kan ni vara själva :)
Ingen av dem är Gevär.
Det förutsätter också att man har ett färdighetssystem som har så många färdigheter att det faktiskt finns massa smala färdigheter som Pedagogik, Vetenskapsteori, Vetenskapsfilosofi, Kontaktnät: Akademiker, Matematik, Statistik, Kvantfysik, Kosmologi etc. (Och gud nåde om professorn skulle glömma Matematik - utan den skulle han inte kunna utöva kvantfysik och kosmologi och därmed bli en klant.)
Om systemet har, säg, ca 25 färdigheter, och det räcker med tre eller fyra för att få ihop en rollpersons kompetensområde, så är det dessa som rollpersonen har motsvarande 70% i, och kanske bara någon av dem som är på motsvarande 90%. Och återigen behöver ingen av dem vara Gevär om Gevär inte ligger i rollpersonens kompetensområde.
Så tyvärr är det lite mycket halmgubbe över den tolkningen.
Med tanke på att Fantasy! är det närmaste old school som jag har provat (förutom old school old school när det var new school, för trettioplus år sedan) och jag över huvud taget inte deltar i OSR/OSG-trådar (utom något undantag med noob-frågor, typ "jag gillar inte levlar, finns det något OSR-spel som jag kan spela som inte har levlar?"), så borde man kunna lista ut att jag INTE menar DnD/OSR.
Så det är lite väl mycket halmgubbe över den tolkningen också.
Jag vill ha en o-clownig rollperson som är någorlunda kompetent inom vad den förväntas vara kompetent på. Om du tycker att det är roligare om man inte är det, fine by me. Du får gärna förklara varför du tycker att det är roligare. Du får gärna lägga fram argument för varför jag borde prova på det eller hur jag gör fel eller hur man kommer runt det.
Vad jag har lite problem med är när du inte håller med halmgubben, när du medvetet eller omedvetet skapar ståndpunkter som jag skulle stå för, och argumenterar mot dem. Eller, tja, mig rör det ju inte, eftersom jag inte har åsikterna som du inte håller med om. Men det gör diskussionen rätt fånig.
Det beror på. Om dessa 15-16 skills motsvarar professorns kompetensområde så är det helt OK. Det skulle innebära en massa skills typ Pedagogik, Vetenskapsteori, Vetenskapsfilosofi, Kontaktnät: Akademiker, Matematik, Statistik etc på ca 70% och kanske ett par spjutspetsfärdigheter som Kvantfysik och Kosmologi på 90%.anth said:Lägger man ihop detta får man att ni tycker att det är helt OK med 15-16 skills på 70-75 % från början och ett par av dessa uppåt 90 %.
Ingen av dem är Gevär.
Det förutsätter också att man har ett färdighetssystem som har så många färdigheter att det faktiskt finns massa smala färdigheter som Pedagogik, Vetenskapsteori, Vetenskapsfilosofi, Kontaktnät: Akademiker, Matematik, Statistik, Kvantfysik, Kosmologi etc. (Och gud nåde om professorn skulle glömma Matematik - utan den skulle han inte kunna utöva kvantfysik och kosmologi och därmed bli en klant.)
Om systemet har, säg, ca 25 färdigheter, och det räcker med tre eller fyra för att få ihop en rollpersons kompetensområde, så är det dessa som rollpersonen har motsvarande 70% i, och kanske bara någon av dem som är på motsvarande 90%. Och återigen behöver ingen av dem vara Gevär om Gevär inte ligger i rollpersonens kompetensområde.
Så tyvärr är det lite mycket halmgubbe över den tolkningen.
Eller så tänker man på "nybörjarrollpersoner", för det finns få saker som säger nybörjarrollpersoner så bra som level 1. Vilket var den avsedda tolkningen.anth said:Eftersom Krille döpte tråden till "Level 1 Drummel" och talar om XP i startinlägget kommer man osökt att tänka på DnD/OSR.
Med tanke på att Fantasy! är det närmaste old school som jag har provat (förutom old school old school när det var new school, för trettioplus år sedan) och jag över huvud taget inte deltar i OSR/OSG-trådar (utom något undantag med noob-frågor, typ "jag gillar inte levlar, finns det något OSR-spel som jag kan spela som inte har levlar?"), så borde man kunna lista ut att jag INTE menar DnD/OSR.
Så det är lite väl mycket halmgubbe över den tolkningen också.
Asså, jag har inget problem med att du inte håller med mig. Basenanji höll exempelvis inte med mig och argumenterade rätt väl för sin åsikt.anth said:Den stora frågan är: var den här tråden bara till för de som höll med Krille?
Jag vill ha en o-clownig rollperson som är någorlunda kompetent inom vad den förväntas vara kompetent på. Om du tycker att det är roligare om man inte är det, fine by me. Du får gärna förklara varför du tycker att det är roligare. Du får gärna lägga fram argument för varför jag borde prova på det eller hur jag gör fel eller hur man kommer runt det.
Vad jag har lite problem med är när du inte håller med halmgubben, när du medvetet eller omedvetet skapar ståndpunkter som jag skulle stå för, och argumenterar mot dem. Eller, tja, mig rör det ju inte, eftersom jag inte har åsikterna som du inte håller med om. Men det gör diskussionen rätt fånig.