Nekromanti [Rant] Level 1 Drummel

anth

Vetefan
Re: [Motrant] Drumlar kan ni vara själva :)

Svarte faraonen said:
Jag tror visserligen att en del spelledare trycker för hårt på "komplikation"-biten. Som spelet är skrivet är det ju faktiskt så att 7-9 innebär att man lyckas, bara med lite färre balla effekter än på 10+.
Du kan ha rätt.

Men de gånger jag spelat har 7-9 inte känts som man lyckats. Eftersom jag inte får känslan av att ha lyckats så känns det som min rollperson är en clown - enligt de kriterier som Krille och krank ställt upp i tråden.

Eller så är min känsla av att misslyckas på 7-9 i AW på samma nivå som när krank tycker att en skill på 75 % känns som den lyckas var annan gång. :gremsmile:
Men i sånt fall har jag lika rätt att tycka att AW är felkonstruerat som när krank och Krille tycker att spel där man inte får börja med 75 % i sina färdigheter är felkonstruerade.

RasmusL

Champion

Du kan ha rätt.

Men de gånger jag spelat har 7-9 inte känts som man lyckats. Eftersom jag inte får känslan av att ha lyckats så känns det som min rollperson är en clown - enligt de kriterier som Krille och krank ställt upp i tråden.

Eller så är min känsla av att misslyckas på 7-9 i AW på samma nivå som när krank tycker att en skill på 75 % känns som den lyckas var annan gång. :gremsmile:
Men i sånt fall
har jag lika rätt att tycka att AW är felkonstruerat som när krank och Krille tycker att spel där man inte får börja med 75 % i sina färdigheter är felkonstruerade.
[/quote]

Ja :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell

RasmusL said:
"Mörk humor" och "sluta sina dagar i ett dike med en rostig kniv i ryggen" är lite känslan jag fått av världen, helt utan att ha spelat spelet, är det någorlunda nära sanningen?
Jag tror att det går att spela episka kampanjer med svarta svärd och orchhorder också, men som du beskriver det är som jag har spelat WH.

RasmusL

Champion

Grymt.

Kan vi kanske säga att det i allmänhet är så att "drumlandet" är ett designval som bör telegraferas i spelets framtoning. Designvalet i sig är inte dåligt, det faller bara inte alla i smaken, men falsk marknadsföring är faktiskt något dåligt.

Fienden

Hero

RasmusL said:
Kan vi kanske säga att det i allmänhet är så att "drumlandet" är ett designval som bör telegraferas i spelets framtoning. Designvalet i sig är inte dåligt, det faller bara inte alla i smaken, men falsk marknadsföring är faktiskt något dåligt.
/thread

Seriöst, blir inte bättre än så. Bra sammanfattning.

anth

Vetefan

RasmusL said:
Grymt.

Jag håller med dig, men du har missat en liten sak:
Den här tråden har tydligt visat att vad som är drumlande är högst subjektivt.

Jag har inte rätt att ta ifrån er känslan av att man spelar drummel i ett specifikt rollspel, lika lite som ni har rätt att göra det mot mig.

Tänk nu om en rollspelskonstruktör inte upplever att man är en drummel i sitt rollspel, men att vissa spelare upplever det så.
Hur kan det vara falsk marknadsföring från speldesignern om denne subjektivt inte upplever spelet som "drumligt"?

RasmusL

Champion

anth said:
RasmusL said:
Grymt.

Jag håller med dig, men du har missat en liten sak:
Den här tråden har tydligt visat att vad som är drumlande är högst subjektivt.

Jag har inte rätt att ta ifrån er känslan av att man spelar drummel i ett specifikt rollspel, lika lite som ni har rätt att göra det mot mig.

Tänk nu om en rollspelskonstruktör inte upplever att man är en drummel i sitt rollspel, men att vissa spelare upplever det så.
Hur kan det vara falsk marknadsföring från speldesignern om denne subjektivt inte upplever spelet som "drumligt"?
Helt rätt. Det kan kanske vara tänkvärt för den som designar en framsida på ett spel. "Kan spelarna sätta sig ner vid bordet och göra det där enligt spelets regler och struktur?", om 'nej' så kanske framsidan inte är helt optimal.

Krille

Super Moderator

RasmusL said:
Jomenvisst.

Med en liten passus att drumlar-designvalet är till stor del rådande paradigm, vilket innebär att det finns en övervikt av drummelspel, varav en hel del är falskt marknadsförda som episka spel.

Edit: Och jag undrar ibland om regler ofta slentriandesignas, så att effekten blir att inte ens speldesigners är medvetna om problemet. De gör som de brukar göra och ignorerar sina egna regler när de spelar dem, och skapar en mental bild av sina egna spel som jävelepiska när de i praktiken är drummelspel.

RasmusL

Champion

Krille said:
Edit: Och jag undrar ibland om regler ofta slentriandesignas, så att effekten blir att inte ens speldesigners är medvetna om problemet. De gör som de brukar göra och ignorerar sina egna regler när de spelar dem, och skapar en mental bild av sina egna spel som jävelepiska när de i praktiken är drummelspel.
+1

Oldtimer

Slava Ukraini!
Svarte faraonen said:
I senare spel, framför allt D&D 4e, märks inte detta av lika tydligt. Allting bygger på glidande svårighetsskalor, så att den level 1-rollperson som har +5 i sina värden ska slå över 15 och den level 20-rollperson som har +25 ska slå över 35. Simulering av spelvärld spelar mindre roll, utan motståndet tycks stegras närmast av sig själv. Äventyr och regelstruktur är byggda för att ge en spelmässigt balanserad utmaning.
Jag skulle hävda att du har missförstått D&D4e här. Inte bara att den "glidande svårighetsskalan" är baserat på grad och inte vilket plus du har. Utan också vilket som är oxen och vilket som är kärran.

Den är tänkt till att ge SL ett snabbt sätt att översätta från "enkelt/utmanande/svårt för en rollfigur av grad X" till en numerisk svårighetsgrad utan att behöva gå runt och kolla på varenda spelares papper. Det är fortfarande meningen att svårigheter i spelvärlden kan fastställas utan hänsyn till spelarfigurerna. Om det är svårt för en episk rackare att dyrka upp dörren till kassavalvet, är det bara att kolla på tabellen och se var svårighetsgraden bör ligga. Om sedan rackaren i spelargruppen visar sig ha +250 (eller är en drummel på +2) på Tjuveri spelar ingen roll.

Sedan är ju D&D4e inget OSG-spel, så man förväntas ju som spelledare att ge spelarna rimliga utmaningar. Så att de inte känner sig som drummlar. :gremsmile:

Robban

Hero

anth said:
Eftersom Krille döpte tråden till "Level 1 Drummel" och talar om XP i startinlägget kommer man osökt att tänka på DnD/OSR.
Eller så tänker man på "nybörjarrollpersoner", för det finns få saker som säger nybörjarrollpersoner så bra som level 1. Vilket var den avsedda tolkningen.[/quote]
Fast då misslyckades du rätt totalt. Ser jag "level 1 drummel" tänker jag på D&D & Co, inte GURPS eller Eon.

Med tanke på att Fantasy! är det närmaste old school som jag har provat (förutom old school old school när det var new school, för trettioplus år sedan) och jag över huvud taget inte deltar i OSR/OSG-trådar (utom något undantag med noob-frågor, typ "jag gillar inte levlar, finns det något OSR-spel som jag kan spela som inte har levlar?"), så borde man kunna lista ut att jag INTE menar DnD/OSR.

Så det är lite väl mycket halmgubbe över den tolkningen också.
Fast ska vi verkligen kunna en persons spelhistoria eller forumhistoria för att kunna se om du menar OSR eller "andra spel"? Jag vet ju att du spelar/testar på Fantasy!, och det kan ju vara så att inlägget bara är en reaktion på något som kommit upp i just Fantasy!. Jag tycker inte det är några halmgubbar alls här. Specifikt är det inte en halmgubbe för jag ser inte att anth förvanskar dina argument, han tolkar dem bara ur ett OSR-perspektiv.

Men om du nu argumenterar *utanför* OSR-spel så kan jag väl hålla med, då är "level 1 drummel" (jag är inte medveten om så många spel utanför just OSR och relaterade spel (ie, D&D->D&D4 etc) som faktiskt har levlar dock?) kanske inte så roligt. Jag tycker fortfarande att Sensible Barbarians eller Risus fixar såna grejer rätt så bra dock. Men du kanske vill ha färdighetsvärden istället för en "ok, om du har det här yrket borde du kunna det här också"?