Rapporter från fronten

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,174
Location
Umeå
Jag och @entomophobiac började spela Napoleon at Waterloo igår, eller vi spelade en omgång och gör oss redo för en vända till nu. Jag fick en idé om att faktiskt spela en uppsjö av dessa gamla krigsspel se hur de känns idag och vad som ger något eller ej och varför inte rapportera något här också, lite korta reflektioner och tankar. Det är inte rollspel, men som jag talat om förr finns det mycket kring äldre och nyare konfliktspel som är intressant, framförallt utifrån att spela för att se vad som sker, hur saker utvecklar sig, osv.

Jag har ingen rapport just nu, men återkommer med en senare. I väntan på det så ett screenshot från gårdagens sammandrabbning där Wellingtons styrkor fick se sig krossade och Napoleon gick segrande från fältet. Inte längre slaget vid Waterloo, utan som Napoleon önskade det skulle heta, slaget vid La Belle Alliance.

Waterloo.png
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,067
Location
Uppsala
Får mig att tänka på att varje liten ruta mycket väl skulle kunna vara ett kort rollspelscenario i sig fast i ett större sammanhang.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
När jag spelar Waterloo-spel brukar jag titta på möjligheten att vinna på den franska vänsterflygeln (där britterna har allierade skittrupper).

Storma över mitten av fältet lär gå som det gjorde historiskt…

Skirmish och screen gentemot preussarna, de kommer så sent ändå.

Ah, jag ser på kartan att fransmännen har Hougomont! Det är en väldigt bra början!

När man spelar de 100 dagarna som kampanj är allt så förtvivlat. Man har tre kluster av motståndare (österrikare, britter/preussare, ryssar) som alla är lika stora som man själv och måste besegras i detalj i snabb följd. Att mosa britterna är en absolut förutsättning, men man måste sedan upprepa den nivån av segrar tre gånger till för att alls vara på banan, och sedan blir man besegrad med utnötning ändå eftersom inget i universum kan hindra dem från att samla ihop sina arméer.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,174
Location
Umeå
Detta är ju ett väldigt tidigt och otroligt basic spel som användes av SPI som en gratisgrej på konvent och via S&T, så inte mycket mer än positionering och endel rätt intressant asymmetri. Men däremot går ju mycket av det du nämner att uträtta ändå, även fast jag själv nog kan tycka det nästan blir mer ett abstrakt spel än det blir något som är lite mer tematiskt fast i hullet. Ex. Finns inte så mycket terräng att ta hänsyn till här, jag skulle vilja sett både höjdskillnader och hur vägar var en viktigare aspekt. Men här är endast skog omöjlig att ta sig in i, förutom skog med vägar som tillsammans med hexar med byggnader ger dubbelt defensivt värde. Den lilla enkla asymmetrin skapas genom att britterna har förstärkning som kommer, tyvärr är det en fast tidpunkt och skulle nästan själv vilja lägga in en tärning för att öka chansen för varje runda att de dyker upp. Det fast med deras ankomst gör det lite mer schack än krigsspeligt. Frankrike å sin sida, eller, Napoleon ska man väl säga, behöver ta sju tokens från kartan i kartans norra del, högst upp till vänster. Lyckas man med det och ger England 40 i moraliskt bakslag (sammanlagd eliminerad styrka) så vinner man, lyckas britterna ge Napoleon och hans hantlangare 40 i moraliskt bakslag så vinner de.

Men varför en rapport här på ett rollspelsforum? För att jag tycker det är så belysande kring fiktion, system och hur de samverkar. Krigsspel är någonstans vad vi spelar än idag, även om det rör helt andra saker, på individuell basis mer än strategiskt författning av trupper osv. Tar vi Napoleon at Waterloo har vi vissa saker som är fasta för bägge sidor, ex:

- Vilka trupper de har
- Var dessa är placerade
- Hela kartans utseende

Vi har endel krom som krigsspelare talar om det, ytterst lite så det knappt kan kallas krom, det är helt enkelt specialregler för att trycka på något historiskt, ex. att preussarna anländer kl 3pm, när klockan slår 3 har England tillgång till alla de enheterna. Annan sådan regel är ju tex. om du står i skog så har du dubbelt försvar, om du står i bebyggelse, så dubbelt försvar. Det är väl knappt så det kan kallas som krom, men vi kallar det det för att göra en poäng nu (oftast kan det ju mer vara saker som: om Tyskland befinner sig på hex 3413 och 3414 hösten 1943 så.... eller något annat som ska återskapa något historiskt).

Vidare har vi system för att lösa konflikter. När två enheter befinner sig inom varandras zon of controll (dvs angränsande) måste de slåss. Det här pusslandet är en stor del av vad man sysslar med i det här spelet. Hur flyttar jag mina enheter för att maximera en attack och sen kunna följa upp med att avancera in i hexen som förhoppningsvis oskadliggjordes.

Sen har vi ju den historiska kontexten, vilka trupper som är här, varför, vad heter de, vad har de för uppväxt? Osv. Sådant som inte alls påverkar spelet i sig, men ju mer man vet, desto roligare är spelet. Att ex. ha läst Face of Battles kapitel om Waterloo gör att jag aldrig kommer spela ett Waterloo-spel med samma känslor som innan jag läst kapitlet (rekommenderad läsning för alla!).

Vidare har vi positionering, en enhets plats på hexkartan, men, den är ju inte bara singulär utan är ju en placering av många, så hela den sammanfogade totalen kan kanske kallas något snitsigt, låt oss säga total placering på grund av dålig fantasi. Den här totala placeringen påverkar ju ALLT vad man kan göra framåt, en av de viktigaste reglerna i de flesta krigsspel är Zone of Control, i de flesta spelen innebär det att en enhet kontrollerar alla hexar runt hexen de står i, om en fiende går in i någon av dessa ZOCs så måste de stanna direkt. Detta gör att hur man placerar sig påverkar hur andra kan röra sig, och på detta sätt kan man med relativt få enheter skapa en lite svårforcerad linje. Min strategi i första omgången var att anfalla på flankerna för att @entomophobiac skulle lösgöra enheter från mitten och skapa luckor stora nog för mig att passera genom, och sen locka tillbaks honom så flankerna öppnade upp sig igen. Jag hade tur med endel slag och lyckades! Denna omgång ser det inte lika lätt ut.

Men, rollspel då? Jag tänker att vi kan tänka oss rollspel på samma sätt.

Den totala placeringen, alla enheters placering på kartan, är hela fiktionen sammantagen som den är just nu. Den styr ju allt vad vi kan säga, har vi satt oss ner för att äta? Befinner vi oss i en skog? Om så vilken skog? Är vi vänner eller fiender med banditdrottningen? Osv. Det är inte hexar som fylls med enheter, men det är tillstånd som påverkas av andra tillstånd och som tillsammans utgör en fond som allt vad vi gör måste ta avstamp från. Ibland kanske det är totalt tomrum någonstans och vi genom att agera eller göra saker eller för att det är vår uppgift, så skapas och fylls tomrummet med något. En rollspels totala placering är otroligt komplex och vad som helst som vi introducerar eller tar hänsyn till finns här.

Även i rollspel har vi ju en kontext, en backstory, en historisk eller fiktiv grund vi tar avstamp från. Inget konstigt med det.

Vi har alltid ett system för att avgöra hur något går från osäkerhet till säkerhet, om det så är att den med störst cred vid spelbordet får säga sin sak, eller att vi har ett otroligt komplext system med tärningar och stats och tabeller. Det är samma sak med krigsspel, ibland är det bara ett enda slag, ibland är det mycket mer komplicerat. Men oavsett, vi har system som identifierar när någon osäkerhet finns (i detta så enkelt att två enheter befinner sig inom varandras zone of control) och vi har sätt att gå till en säkerhet (i detta fall ett slag med 1t6 på en tabell som berättar vem som retirerar, elimineras osv).

Vidare så har vi massa krom också, specialregler, backstorygrejer som kanske bara en SL känner till? Helt enkelt massa saker som villkorar allt annat, ta ex. AWs hot och klockor och hotdrag, "om någon rör sig i sotskogens utkanter, slå +weird" är ju inte annorlunda än "om Tyskland befinner sig på hex 3413 och 3414 hösten 1943", i bägge fallen måste vi bestämma om någon rör sig i sotskogen eller om Tyskland befinner sig i någon av dessa hexar...

Och sist men inte minst har vi enheter och trupper, deras inledande placering osv, för ett rollspel är det ju våra karaktärer, om de så bara har ett namn och inget mer, så är det något, de är med hjälp av dem vi gör något och ändrar om saker i den där totala positioneringen. Vi ändrar om att vi inte längre befinner oss i en skog, att vi ätit klart, att vi precis varit otrogna mot banditdrottningen som inte alls är speciellt glada på oss längre.

Det intressanta med rollspel tycker jag är att det den där totala placeringen är så otroligt komplext, det är lite som att jämföra en dator och dess kopplingar med en mänsklig hjärna som både är mer komplex med mer kopplingar men som också skapar nya kopplingar och äldre dör av allt eftersom tiden går.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,174
Location
Umeå
Sen, något som jag älskar så djupt med krigsspel är att de alla är hundra procent fokus på att interagera vid spelbordet och se hur den där totala positioneringen förändras och vad det kommer innebära, det är rakt av play to find out med fokus på att experimentera, testa och uppleva hur dessa saker påverkar utfallet. Ingen skulle vara ok med att strunta i ett resultat på en CRT för att "vi vill ju inte att Tyskland ska invadera England på riktigt... det var ju bara för att det skulle kännas lite spännande!" utan är det vad man vill åt bör ju reglerna var sådana att Tyskland inte KAN åstadkomma det, men att hota England har andra viktiga aspekter för att spelandet och fokus på vad som kommer ske kring spelbordet. Sen kan vissa spel vara mer fokuserade på att vissa specifika lösningar är rätt, oftast vill man ju att historiska korrekta skeenden ska vara trovärdiga och möjliga, men som sagt, man måste spela för att se om så blir fallet.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,174
Location
Umeå
Spelar ni med Vassal eller något liknande?
japp vassal. Utbudet av moduler, möjlighet att skapa egna samt inspelning av loggar för asynkront och även livespel gör Vassal till överlägset allt fortfarande. Inklusive BGA och annat.

Men för det här projektet, att dyka ner i lite olika spel och spela av den här typen, så är det bara Vassal och TTS som skulle kunna fungera. Eller finns väl när Cyberboard också? Men känner inte till det alls..
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,174
Location
Umeå
Vi har kört en vända till här där Frankrike blev krossade, bra avskärmning stoppade Napoleon att avancera norrut och blev efter 5 rundor erkänna sig besegrad och kapitulerade.

Kort kommentar om Napoleon at Waterloo då:

Otroligt enkelt spel, alla brickor har värde för strid och förflyttning. Speciella regler för artilleri. Men annars inget mer öht. Skog med väg genom samt byggnader dubblar försvar, skog blockar helt, men annars finns det inga regler för terräng eller förflyttning, vägar hjälper inget, vattendrag spelar ingen roll, osv. Trots detta ett rätt intressant litet spel som jag blir sugen på att styra upp att ha bara för att introducera nya till krigspelandet, att det fungerar öht beror helt och fullt på de asymmetriska delarna. En sida måste nå 40 oskadliggjorda stridspoäng + avancera ut från kartan med sju enheter, den andra sidan bara nå 40 stridspoäng med får å andra sidan förstärkning av Preussen efter tre drag.

Är fler intresserade av att spela över vassal eller vill få en intro så skrik till så ordnar vi det, vi styrde upp en liten discordserver för att dela loggar och save-filer för Vassal när vi kör detta, så är vi några st kan den ju nyttjas av fler, skrik till om så så kastar jag ut en inbjudan.

Ännu inte bestämt vad vi fortsätter med men återkommer när vi bestämt och kommenterar lite om detta. Jag är lite peppad att gå vidare till samma slag men i Napoleon's last Battles quad-packet, här är reglerna lite mer, vi har terräng och annat. För, trots att jag tycker Napoleon at Waterloo är intressant och fungerar så saknar jag att ex. inte vägar spelar roll, att inte höjd, vattendrag osv ger effekter, det blir lite abstrakt förflyttande mer än att man känner att man har en geografi att förhålla sig till. Men, som introduktion, makalöst bra! GMT borde styra upp något liknande att dumpa ut för en femtiolapp.
 
Top