Nekromanti Rapporttråd för julutmaningen

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Här tänkte jag att man kan posta rapporter från de spel man läst i julutmaningen. Gör rapporterna som svar på den här posten och sätt det lästa spelets namn som subject så det blir lätt att hitta för de som är trädläsare, och försök att hålla kommentarer och frågor som svar på respektive rapport.

wilper

Hero's Banner - The fury of free will

Det första spelet jag läst i jul är Hero's Banner - The fury of free will av Tim C Koppang (HB fom nu), spelet är köpt från Lulu.

HB är ett litet häfte på 83 sidor med en hyffsat inspirerande omslagsbild föreställande en angstig krigare i en brinnande skog. Inlagan är svartvit och sparsamt illustrerad.

Spelet är ett "indie-spel", det är oerhört fokuserat i sitt upplägg. Man har en spelledare men det finns starka element av samberättande i mekanismerna. Varje spelare spelar en blivande hjälte som slits mellan tre olika (och ömsesidigt uteslutande) mål/ideal. Spelet för sedan varje hjälte oundvikligen mot ett av dessa mål och när rollpersonen så småningom uppnår ett så dör han eller hon. Hela poängen är att gestalta vägen dit, och hur rollpersonen slits mellan motstridiga intressen.

Det är oerhört fokuserat på detta och alla spelets få regler leder obönhörligen rollpersonen mot hans död, så det "intressanta" i spelet blir varför och hur rollpersonen valde det slutet.

Att läsa spelet
Det var katten inget nöje att läsa HB. Språket är iofs korrekt, men det är fullt av passiva meningar och bisatser av den sort jag själv gärna slänger mig med, men det var tungt att ta sig igenom. Dessutom är innehållet minst sagt en aning förvirrande upplagt, det var först när jag hade kommit 75% genom boken som jag fattade vad det hela handlade om. Jag var på vippen att kasta boken ifrån mig i avsky några gånger, men tvingade mig vidare för att kunna rapportera om den här.

Kommer det att spelas?
Spelet är snävt. Precis som 1001 Nights är gjort för att berätta historier liknande de i Tusen och en Natt-sagorna, eller Bläck är gjort för att berätta Sword & Sorcery-berättelser så är HB skrivet för att berätta angstiga hjältars väg mot sin död.

Men det verkar rätt skoj faktiskt, spelets mekanismer kommer nog att leda till en del Awesome om alla spelarna är på rätt humör, och resan kan mycket väl sluta i Awesomeland. Jag tror att spelet kommer att dyka upp på spelbordet någon kväll, om jag lyckas samla rätt spelare som kan underkasta sig spelets grundpremiss.

wilper

Burning Wheel - Fantasy Roleplaying System

Burning Wheel - Fantasy Roleplaying System (BW fom nu) är den en av de två grundböckerna i Burning Wheel, och innehåller allt utom rollpersonsmakande (Som behandlas i den andra grundboken), spelvärld (Som spelskrivaren menar att spelgrupperna själva skall hitta på.) och kritter att slå ihjäl (Som behandlas i den första expansionen till spelet.).

BW är en liten bok på sådär 300 sidor som innehåller ett litet trevligt regelsystem där man slår sitt FV antal t6, och skall få 4+ för framgång, och slå fler framgångar än svårighetsgraden. I grunden. För hade det varit så enkelt så hade man inte behövt 300 sidor, det hade räckt med en mening som jag demonstrerade ovan. För att få det att ta sådan plats så börjar man med att kalla saker vid nya namn, som måste förklaras ingående, tex så kallas färdighetsvärdena Exponent. Och så behöver man ju specialregler för allt möjligt. Jo! Det finns regler för lite allt möjligt, ett ganska pilligt erfarenhetssystem där man får Erf för att göra saker som ligger i sin rollpersons natur (och ett fint Robinsonmoment där spelarna röstar om vem som skall få Erf). Men spelskaparen själv menar att man skall strypa utdelningen hårt, så iaf i min grupp så skulle spelarna inte få någon större glädje av det systemet, som för övrigt verkar rätt bra, men pilligt.

Pilligheten beror också på att man behöver föra bok över en hel massa parametrar under själva spelet, och på undantagen. För med en så enkel och fiffig grundmekanik så behövs det ju specialfall, som det i övrigt utmärkta systemet för abstrakt ekonomi.

Minns ni grundmekaniken 4+ på en t6? Tja, det finns ju specialfall då man skall slå 3+ eller 2+ istället, så det är ju inte helt säkert att det är 4+. Jag trodde först att det var något så sällsynt att man kunde ignorera den möjligheten, eftersom man först får erfarenhet att boosta en färdighet så långt efter sådär tre normalstora kampanjer, men stort sett alla exempel så dyker det upp någon person som har höjt sin färdighet så att det blir 3+ eller 2´+-slag istället.

Det är många specialfall, strid är ett sådant, man kan ju använda det vanliga 4+ på exponenten antal t6 (eller möjligen 3+, eller 2+) i motståndsslag, och bara läsa av differensen i skadetabellen. Men då missar man en av spelets specialiter, den skriptade striden. Man skall nämligen i förväg välja vad man vill göra de närmaste tre stridsrundorna (under vilka man gör tre, eller möjligen ett annat antal handlingar), sedan spelar man upp striden, innan man väljer tre (eller ett annat antal) nya handlingar. Som en sorts utdraget taktikkortsystem som faktiskt verkar rätt skoj, lite som RoboRally, fast med bonusen att rollpersonen förmodligen stryker med om man gissar fel.

Faktum är att jag inte skärskådade alla specialfall och regelfördjupningar. Jag läste grundreglerna och gjorde sedan några neddykningar i den följande regelmassan. Det finns regler för krutvapen, men på ett nästan NeoSpelsmässigt vis så är fummel med pipsprängning något som 60% av alla skyttar varit med om efter sitt tionde skott.

Att läsa spelet
Att läsa BW var faktiskt inte så illa som jag hade trott. Språket är riktigt trevligt och det finns lite illustrationer och tabeller som bryter upp texten. Spelledartips (pekningar med stora handen om det rätta sättet att spela rollspel) dyker upp här och var och lättar även de upp läsandet. Regelkärnan är samlad på ett ställe så det var rätt smidigt att läsa in, de "speciella" termerna till trots, fördjupningarna är välstrukturerade men rätt många. Det pratas dock rätt ofta om regler eller begrepp som ännu inte blivit introducerade, jag tror att jag hade lite försprång från att ha bläddrat lite i Burning Empires tidigare.

Kommer det att spelas?
Nepp, jag har Reign, som fyller samma nisch, men gör det utan miljoner specialfall (utan typ tio stycken). Det har dessutom finare bilder.

Balderk

Swashbuckler
Re: Hero's Banner - The fury of free will

Jag har nu inte läst spelet, men väl spelat det. Jag hade en mycket trevlig kväll när vi spelade introduktionsäventyret. Men jag tror egentligen att det passar bäst för lite längre spel än bara en kväll. 2-3 spelmöten kanske? Vad jag har förstått finns det även regler för att spela tidigare karaktärers ättlingar eller förfäder osv. Och någon sorts spelledarrotation. Men det var underhållande att spela, trots att vi egentligen gäcktade igenom det och försökte maxa passion* så vi skulle hinna färdigt.

Vill även klargöra att ja, när man gjort sitt val så är spelet över. Men på din beskrivning låter det som att karaktären dör ögonblicket efter att valet är gjort. Som jag uppfattat det så får varje spelare en epilog där man ska beskriva karaktärens död. Men detta kan vara att karaktären t ex dör årtionden senare av naturliga orsaker.

/Jonas, diggar även förkortningen av spelet.

*Passion är den mekanik som styr valet. Det finns ju tre mål (ideals) och summan av dessa är alltid hundra. Man börjar alltid på passion 1. vilket betyder att passions är fördelade såhär 33 33 34. I och med att passion öker, vilket det gör genom att man förlorar konfliker, så blir differensen mellan de olika målen större. Men man får sprida ut hur de ligger själv, och byta fritt vilken passion som har det högsta värdet varje gång passion ökar. När passion når 100 har man gjort sitt val, har spelat sin sista scen och har endast sin epilog kvar

wilper

Du har rätt i allt!

Planen är att man egentligen skall spela flera "Episoder", och att de skall vara sammanlänkade i det att ens rollpersoner har föregående episods hjältar som förebilder (och möjligen släktingar).

Då alla rollpersoner gått igenom en episod så föreslås man rotera spelledandet inför nästa vända, och den avgående spelledaren fortsätter då på den tillträdande spelledarens hjältelinje. (Jag tror att det skulle gå utmärkt att köra samma rotation som i 1001 Nights om man vill byta oftare, och då kan ju alla spela en hjälte.)

Jo, jag var kanske lite otydlig, man får tid att tänka ut sin epilog. Men jag uppfattade det att den var som... bara ord. Själva spelet slutade när man gjort det slutgiltiga valet. Men jag har ju inte sett hur det funkar i faktiskt spel än.

thark

Hero

Hero's Banner kommer—om vi inte hinner vela och ändra oss igen innan det väl blir av med första speltillfället, vi har varit sega med att faktiskt komma till bordet på senare tid—att bli nästa spel i mitt gäng (överflyttat till unga samurajer i en pseudo-japan-miljö, men samma grundpremisser i övrigt).

Balderk

Swashbuckler

Men jag uppfattade det att den var som... bara ord. Själva spelet slutade när man gjort det slutgiltiga valet.
Det är ju ett sätt att se på saken. I epilogen finns det ju inga regler, du har ju redan gjort ditt val och det är allt systemet är till för. Så ja, själva spelandet är väl egentligen slut innan epilogen, bortsett från det faktum att reglerna säger att det SKA finnas en epilog.
Jag anser att epilogen är ett viktigt element, det är i epilogen som rollpersonens berättelse knyts samman, den måste ju dessutom lägga grunden för efterföljande episoder. Den kändes helt enkelt viktig när vi spelade, om inte annat som stämningsmoment.

/Jonas, vill veta vad ens val leder till.

wilper

Spaceship Zero: The sci-fi serial roleplaying game

Spaceship Zero från Green Ronin Publishing är som namnet antyder ett Science Fiction-lir på 192 sidor. Det försöker återskapa känslan i 1950-talets radio följetänger och senare års TV serier. Främst radio teater. Det finns tom bland spelledartipsen rådet att man ibland skall spela "live" och bara göra saker in-character och sköta spelmekaniken med teckenspråk, som om man hade åhörare.

Reglerna är ett småtweakat %BRP med en påklistrad ödespoängsmekanism, och man återfår poäng när man slår en nolla på en av tärningarna när man slår för och lyckas med någon av sina speciella zero-färdigheter (de som man anser är rollpersonens specialområde).

Centralt i spelvärlden är just Spaceship Zero, ett rymdskepp med prototypen till världens första Better-Than-Light motor. Problemet är att när motorn aktiveras på jungfruresan så förintar den universum... Dessutom så finns det grodmonster, strålpistoler och slavflickor (som spelbart yrke tom).

Att läsa spelet
Efter att ha tagit mig igenom Burning Wheel och Hero's Banner så var Spaceship Zero riktigt trevligt, gott om bilder (även om flera av dem återanvänds runt om i spelet), luftig text. Ett trevligt språk gör det ännu roligare.

Kommer det att spelas?
Njeee... den skruvade spelvärlden till trots så faller inte bitarna riktigt på plats för mig, det finns några lösa trådar om motståndskamp mot grodmonstren att nysta i för den som vill ha ett rädda-världen-tema. Men ett omkringresande världsupptäckande i StarTrek-anda och möten med surrealistiska kulturer får man skriva ihop själv.

Några av BRP-tweakningarna kanske kan komma i spel någon gång i nått annat spel, tex om det blir att spela Cold Space längre fram.

Dimfrost

Special Circumstances
Shock:

Vi har en vinnare i kategorin ”namn med meningslösa skiljetecken”. Jag trodde att ”Shock: Social Science Fiction” var den vanliga typen av undertitel, typ Vampire eller Magic, men tydligen heter spelet Shock:. :gremsuck:

Jag har läst version 1.1 som nyss släpptes. Det ska vara en version som är lättare att förstå sig på än den tidigare, och om det är sant vill jag i alla fall aldrig se den. Det här var nämligen ett ytterst opedagogiskt skrivet spel. I början riskerar man att drunkna i en mängd svårbegripliga specialtermer. Eftersom spelet inte direkt påminner om så många andra rollspel är det aldrig uppenbart vad en viss term betyder, utan det är något man måste förstå efter hand.

Reglerna är dock inte egentligen särskilt komplicerade. De lider lite av en brist jag har sett hos många Forgespel, nämligen att det finns bitar som egentligen bara är färg och inte används, trots att de ser ut att ha en regelmässig inverkan. I detta fall kan det dock vara så att jag bara inte har fattat allt riktigt; jag har bara läst igenom boken en gång. I övrigt verkar reglerna vara vettiga. Man har ingen spelledare, utan Polaris-aktigt spelar man antagonisten till protagonisten vars spelare man sitter till vänster om. Man har ett antal poäng att spendera på att orsaka svårigheter för den protagonisten, och när de börjar ta slut ska också spelet närma sig sitt slut. Risken för att det blir en separat historia för varje protagonist är nog rätt stor, men det lär gå att lösa. Konfliktmekanismen verkar hyfsat vettig, förutom att den kräver uppåt 7 T4:or (samt lika många T10:or, men det är ju mer naturligt att man har). Sådant känns enbart efterblivet.

Men jag är sugen på att testa, och det är ju ett gott betyg. Shock: tycks leva upp till föresatsen att vara det enda egentliga hård SF-rollspelet som finns, eftersom äventyren skapas kring samspelet mellan sociala problem (i mycket vid bemärkelse) och något som skiljer spelvärlden från vår värld. Det spelledarlösa verkar fungera bra, liksom att man inte har några förberedelser och skapar värld och äventyr tillsammans när man ska spela, samt att spelet lämpar sig utmärkt för oneshots. Det är sådant jag brukar gilla, så jag hoppas kunna testa det någon gång i framtiden.

Och framsidan är fortfarande en av de snyggaste någonsin, även om inlagan är typograferad av samma klåpare som var på The Mountain Witch och därmed hopplöst skadad på alla möjliga sätt. (Det är snubben som har skrivit Shock: som ligger bakom design och typografi av båda, alltså.) Han borde inte få göra något annat än storskalig design, eller enbart omslag.

/Dimfrost

wilper

Re: Shock:

Jag såg några som spelade det här på GothCon iår, och nu efter dina kommentarer så blir det nog att jaga ner ett exemplar. Det verkar rätt käckt.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Shock:

"Jag såg några som spelade det här på GothCon iår"

Jag hade i alla fall skitkul. I och för sig behövde jag aldrig tampas med rollspelets innehåll, utan det fick Arvidos stå för. Jag skördade hans frukter, kan man säga. Min antagonist hade ett av de bästa namnen någonsin, Philip de la Freud - han gjorde sig känd för sina machiavellianska intriger och sitt bruk av en dvärgeskader (som för övrigt inte uppskattades såsom den borde).