Burning Wheel - Fantasy Roleplaying System
Burning Wheel - Fantasy Roleplaying System (BW fom nu) är den en av de två grundböckerna i Burning Wheel, och innehåller allt utom rollpersonsmakande (Som behandlas i den andra grundboken), spelvärld (Som spelskrivaren menar att spelgrupperna själva skall hitta på.) och kritter att slå ihjäl (Som behandlas i den första expansionen till spelet.).
BW är en liten bok på sådär 300 sidor som innehåller ett litet trevligt regelsystem där man slår sitt FV antal t6, och skall få 4+ för framgång, och slå fler framgångar än svårighetsgraden. I grunden. För hade det varit så enkelt så hade man inte behövt 300 sidor, det hade räckt med en mening som jag demonstrerade ovan. För att få det att ta sådan plats så börjar man med att kalla saker vid nya namn, som måste förklaras ingående, tex så kallas färdighetsvärdena Exponent. Och så behöver man ju specialregler för allt möjligt. Jo! Det finns regler för lite allt möjligt, ett ganska pilligt erfarenhetssystem där man får Erf för att göra saker som ligger i sin rollpersons natur (och ett fint Robinsonmoment där spelarna röstar om vem som skall få Erf). Men spelskaparen själv menar att man skall strypa utdelningen hårt, så iaf i min grupp så skulle spelarna inte få någon större glädje av det systemet, som för övrigt verkar rätt bra, men pilligt.
Pilligheten beror också på att man behöver föra bok över en hel massa parametrar under själva spelet, och på undantagen. För med en så enkel och fiffig grundmekanik så behövs det ju specialfall, som det i övrigt utmärkta systemet för abstrakt ekonomi.
Minns ni grundmekaniken 4+ på en t6? Tja, det finns ju specialfall då man skall slå 3+ eller 2+ istället, så det är ju inte helt säkert att det är 4+. Jag trodde först att det var något så sällsynt att man kunde ignorera den möjligheten, eftersom man först får erfarenhet att boosta en färdighet så långt efter sådär tre normalstora kampanjer, men stort sett alla exempel så dyker det upp någon person som har höjt sin färdighet så att det blir 3+ eller 2´+-slag istället.
Det är många specialfall, strid är ett sådant, man kan ju använda det vanliga 4+ på exponenten antal t6 (eller möjligen 3+, eller 2+) i motståndsslag, och bara läsa av differensen i skadetabellen. Men då missar man en av spelets specialiter, den skriptade striden. Man skall nämligen i förväg välja vad man vill göra de närmaste tre stridsrundorna (under vilka man gör tre, eller möjligen ett annat antal handlingar), sedan spelar man upp striden, innan man väljer tre (eller ett annat antal) nya handlingar. Som en sorts utdraget taktikkortsystem som faktiskt verkar rätt skoj, lite som RoboRally, fast med bonusen att rollpersonen förmodligen stryker med om man gissar fel.
Faktum är att jag inte skärskådade alla specialfall och regelfördjupningar. Jag läste grundreglerna och gjorde sedan några neddykningar i den följande regelmassan. Det finns regler för krutvapen, men på ett nästan NeoSpelsmässigt vis så är fummel med pipsprängning något som 60% av alla skyttar varit med om efter sitt tionde skott.
Att läsa spelet
Att läsa BW var faktiskt inte så illa som jag hade trott. Språket är riktigt trevligt och det finns lite illustrationer och tabeller som bryter upp texten. Spelledartips (pekningar med stora handen om det rätta sättet att spela rollspel) dyker upp här och var och lättar även de upp läsandet. Regelkärnan är samlad på ett ställe så det var rätt smidigt att läsa in, de "speciella" termerna till trots, fördjupningarna är välstrukturerade men rätt många. Det pratas dock rätt ofta om regler eller begrepp som ännu inte blivit introducerade, jag tror att jag hade lite försprång från att ha bläddrat lite i Burning Empires tidigare.
Kommer det att spelas?
Nepp, jag har Reign, som fyller samma nisch, men gör det utan miljoner specialfall (utan typ tio stycken). Det har dessutom finare bilder.