Nekromanti Raritetsrollspel i din hylla ?

Hunk

Hero
Min spelsamling är inte direkt gigantisk, men jag har ändå en del kul grejer, bl.a:

- Tomtar och Troll (anno86?, signerad av Carl-Johan Ström)
- First Fantasy Campaign (anno 76/77, det första kampanjsupplementet till rollspel, med kartan signerad av David Arneson)
- Wilderlands of High Fantasy (anno 77, den första publicerade kampanjvärlden till D&D, komplett med kartor, men utan den fyrfärgsfrontsida som ingick när den såldes)
- Drakar och Demoner (anno 82?, första upplagans regelbok i riktigt risigt skick, utan box)
- Wraith Overlord - Terror Beneath the City State (anno 81, dungeonsupplement till City State of the Invincible Overlord - världens första publicerade rollspelsstad, Mint in Original Shrink Wrap, däremot är mitt ex av CSIO en reprint från 1999)
- Adventures in Blackmoor (anno 86, Near Mint Condition, definitivt ingen raritet i ordets rätta bemärkelse, men ett D&D-supplement som jag är oerhört glad att jag äger)
- Glory Hole Dwarven Mine (anno 81, definitivt ingen raritet, men ett äventyr med ett så coolt namn har en given plats på listan)

kängtrollson

Veteran
Får väll Skryta lite osså då.
Jag har följande spel som kan räknas som rariteter.

Drakar och Demoner, alla utgåvor utom den reviderade andra upplagan ifrån 85 som bara är en rättad version av den ifrån 84. fast det bör påpekas att mitt ex av det första inte är intakt på något sett, original regelbok saknas (Fått det med kopierad regelbok) och locket saknas. Jag har även DoD Ivanhoe och ett urgammalt äventyr som Titan games släppte till Drakar och Demoner.

D&D 83 år utgåva, på något mystiskt sett har jag 3 ex av den, men jag minns bara att jag köp ett. Svenska D&D grundbox + expertregler och några äventyr.
D&D Exper, Players Companion och Master Rules.

Alla utgåvor av mutant samt mutant 2 och efter ragnarök och kompatibla Combat Cars. Några fina äventyr har jag osså.

Hol (Världen sjukaste storrytelling game) och tillbehöret Butteryholsomeness.

Elfquest & Runequest (Utgåvor ifrån 80-talet).

Teenage mutant ninja turtles & Other strangenes
After the bomb och the Palladium book of contemporary weapons.

Star Wars på svenska.

Svarta Korpen.

Wastelands (kanske ingen raritet, vad vet ja?)

Sedan skall vi inte nämna alla konstiga spel man har köpt som lagliga pdf er. Men de är ju inte original så de räknas inte.

kängtrollson

Veteran
Re: Raritetsrollspel i din hylla ? Jag glömde.

Hade glömt att jag har första utgåvan av
EON
&
Vägen
Ett Soloäventyr som jag tror heter "Möte med en Ninja" och som är licensierat ifrån D&D.
Har även ett
Ett Tryckt GURPS Lite.
Och några udda spel som dock inte är rariteter.
Hellboy
BESM.

Har även Tekumel 2 ed.

Boboliwsy

Warrior
Jag har inte mycket att skryta med jag inte. Det rare'aste jag har är nog Babylon Project, grundboken. I övrigt är det mest ganska lättåtkomliga rollspel jag äger... :gremfrown:

//Boboliwsy - in i duschen, fort som en skållad tomte.

thark

Hero
Planescape-grundboxen gick att köpa ny från amazon.com (!!!) så sent som 2001, så den är fanken ingen raritet. :)

Johan K

Gammal & dryg
Naeee...

Pensamt nog, elelr hur nu man ska säga så innehar jag inte Viking..
Tror int enns at jag har spelat detta spel. :gremblush:

/ Johan K, som udrara vart på pinsamhetsskalan detta ligger... :gremtongue:

ironman

Veteran
Hmm, lite skryt då...
Jag är mkt nöjd över att jag har några kompletta samlingar, bl a allt till Chock, Mutant (skandinavien, big Ä), SRR, samt det mesta till Drakar och Demoner vers 2 till vers 4. Men det riktigt koola är fortfarande min kompletta samling soloäventyr från Äventyrsspel.
Ett par favoriter är Nattens Fasor till Chock, och Monsterboken I till Drakar och Demoner 2. :gremlaugh:
/G

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Allvarligt?

Dallas the RPG... Finns det mer information om det?

En tjej jag känner vägrar se det härliga i rollspel, men hon är Dallas-fanatiker så det här verkar ju som en tuff hook att dra in henne i hela härligheten. :gremcool: Nu är det iofs en raritet, men... Mer information om det finns, tack?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En anekdot om ren skär skräck

En av mina nya kollegor är gammal rollspelare.

Vi är lika gamla, men han kom igång lite tidigare än mig. Han hade hört talas om D&D, och lyckades ta sig till Tradition när det låg i Gamla Stan (?), vilket var länge, länge sedan!

Där föll han för frestelsen, och lyckades snatta en låda med ett rollspel: Call of Cthulhu Första Upplagan.

När han kom hem och kompisarna och han kollade på vad de fått tag på, fattade de ingenting, och tyckte spelet var lökigt.

Så ...

... de ...

ELDADE UPP KARTONGEN OCH SPELET!

Arrgh. Jag får tårar i ögonen när jag skriver det.

Det enda jag har komplett är en samling böcker som alla skrivits eller har bidrag av mig i. Och så Wheel of Time, förstås (kom bara två böcker).

Det raritetisgaste är nog Drakar och Demoner Första Upplagan.

Eller kanske egentligen ursprungstexterna till MC, och en massa skisser som Target gjorde till spelet. Typ. Med mina stridsregler som inte kom med i det som sedan trycktes!

/M

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Monsterboken

Ett par favoriter är Nattens Fasor till Chock, och Monsterboken I till Drakar och Demoner 2.
Har du ett HELT exemplar av Monsterboken, för det skulle vara en verklig raritet. Mitt är så sönderfallet att jag varit tvungen att tejpa fast tejpen som håller ihop det.

/tobias

Storuggla

Champion
Re: En anekdot om ren skär skräck

Så ...

... de ...

ELDADE UPP KARTONGEN OCH SPELET!
Snälla säg att det där är en äckelgubbevits som berättas med äckelgubberösten! Det får inte vara sanning! :gremshocked:

Storuggla, koftan kolerar

Storuggla

Champion
Re: Allvarligt?

Om jag int emissminner mig så var det ett helt vanligt spel. Typ, dyrka lås och döda gobbos. Blott namnet Dallas skvallrade om vad det var. Så som lockbete för nya spelare... nä. Men jag kan ha fel, jag hade det 1992 så det är väl dags nu igen.

Storuggla, komendantsamtal

dream

Hero
Nåja, som många andra här så har jag en i princip komplett samling av Äventyrsspels drakar och demoner. Jag tappade intresset strax före Chronopia.

Det jag använder mest av mina gamla prylar är dock förstaeditionen av adnd samt äventyrsspels SRR med tillhörande utgångna MERP-moduler (t.ex. Bree, Mirkwood, Grey Mountains etc).

Feuflux

omjonasson.se
Vad har du för rollspel som är lite av rariterter för dig, som ligger glänser i hyllan ??

Jag har ju inga brutalt ovanliga prylar från 1983 som ingen jävel hört talas om utan jag är stolt (nåja) över lite mer vanliga grejer.

Mina fem boxar är jävligt charmiga. DoD4-, Magi-, Krillion-, Monster- och Nidlandboxen. Sen har jag Ereb Altor-boken och en klase handböcker, men just de där fem boxarna staplade ovanpå varandra i bokhyllan, mmm. Jag gillar att se dom där helt enkelt.

Dimfrost

Special Circumstances
MC-strid [OT]

ursprungstexterna till MC, och en massa skisser som Target gjorde till spelet. Typ. Med mina stridsregler som inte kom med i det som sedan trycktes!
Det här måste du utveckla. Var det mer traditionell BRP-strid, typ som i Mutant -89, eller?

/Dimfrost

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ska kolla

Som jag minns det var det mer a la BRP, med olika saker som skulle göra det snabbar att beräkna räckvidder och modifikationer.

Men jag minns inte, det fick inte så bra mottagande av Target. :gremlaugh:

/M

MrG

Swashbuckler
Tradition?

Vi är lika gamla, men han kom igång lite tidigare än mig. Han hade hört talas om D&D, och lyckades ta sig till Tradition när det låg i Gamla Stan (?), vilket var länge, länge sedan!
Tradition har väll inte legat i gamla stan, första var väll den lilla skrubben bortanför kyrkan på östermalm, men den var lite projekt att ta sig till. Den andra sf-bokhandeln lokalen låg på lilla nygatan i gamla stan, men det var inte så länge sedan (i något relation på länge) den tidiga där låg på någon bakgård vid st eriksplan...

MrG

Swashbuckler
*räcker upp handen*

Andra ovanliga rollspel är... ...Over the Edge... ...Jag har inte träffat någon som har spelat dessa i Sverige, utom de stackars satar som jag själv har lurat in i fördärvet.
Är det inte fler här som talat väl om just OtE? Fast kanske du som fått alla dem att spela det, men i mitt fall var det en Peter som satte det systemet i händerna på mig. Tyvärr dök det aldrig upp i min bokhylla, men har schyssta spelminnen av det!