Nekromanti Raser i biblioteksvärlden

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Re: Raser och egenskaper

Egenskaperna är sedan tänkta att fungera lite åt Key-hållet till, fast för andra spelare. Har du egenskapen Nyfiken så är det inte du som får XP för att du spelar nyfiken, utan Kalle för att han bollar upp situationen så att du kan trigga på att du är Nyfiken. Däremot kan du få ett omslag per egenskap och spelmöte om du kan komma på varför egenskapen ger dig en fördel i den givna situationen. Jag har inte beslutat mig om man ska kunna köpa loss egenskaper, men det lutar att åtminstone icke-rasegenskaper ska kunna köpas loss.
Det här låter ju jättebra! Kan du inte berätta lite mer om hur du tänker dig reglerna?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Jag tycker att det verkar vara rätt många små, pälsiga och smidiga furries. Jag skulle vilja se en motsats. Säg en norshörnings-furry, två meter lång, fredliga, kanske orange i hudfärgen och med glasögon, bärandes tweed-kostym. Typ.

Och jag tycker absolut att en av raserna bör vara plain människa - det är alltid bra för att locka old-fashioned-snubbar som exvis jag att spela men som inte vill spela en dr Moreau-skapelse. ,-)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Raser och egenskaper

Det är bara någon insikt som Rising gav mig någon gång i en Chronopia-tråd, att riktigt coola raser är sådana som man skulle vilja ha sex med.
Jag är också helt inne på det resonemanget. Only att, då går ju allt som överhuvudtaget kan liknas vid furries fetbort liksom. Och då har biblioteksvärlden ett problem :gremsmirk:

- Ymir, påpekar
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Ett spel där alla intelligenta raser var utdöd megafauna (använt i den felaktiga meningen "stora däggdjur som levde i typ Sydamerika för miljoner år sedan") furry-style skulle rocka. :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ett spel där alla intelligenta raser var utdöd megafauna (använt i den felaktiga meningen "stora däggdjur som levde i typ Sydamerika för miljoner år sedan") furry-style skulle rocka.
Fast inte i det här spelet. :gremgrin:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Nej, inte i det här spelet. Det håller jag villigt med om. Det enda du behöver är mer apor. Och fiskar. Någon av raserna bör dessutom ha fyra armar (men antagligen inte pandorna).


/Dimfrost
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,462
Location
Stockholm
Men … vem vill dejta en fisk? [ANT]

Inte en käft, that’s who. ”Prove me wrong, kids! Prove me wrong!”

Fyra armar är däremot en bra idé. Pandor också.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Krille skriver:

* Kitsune (rävfolk)
* Mekanoid (urverksrobotar)
* Människor
* Nekojin (kattfolk)
* Okami (vargfolk)


Mitt forslag:

Bruk utterfolk som den sjette rasen. Dom er sexyyy!

Bruk morfer som navn på "menneskene". Morf er et kult ord, og det passer liksom inn i greien. Alle de andre rasene er faktisk en "morf" (blanding) av menneske og dyr, så ved å kalle dem som ikke er det for morfer, skaper du kanskje et spennende paradox i spillet ...

:tekopp:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Om regelsystemet

Regelsystemet blir i stort sett T10 version 2.2 med handlingspölar, det vill säga attribut (-4 till +4) plus färdighet (0 till 8) plus tiosidig tärning, över eller lika med svårighet. Stryk får man genom att man räknar fram en skadepotential och slår stryktålighetsslag mot det. Lyckas slaget blir man lätt skadad, misslyckas man blir man allvarligt skadad. Handlingspölar är poäng man har för en hel konflikt, där varje handling kostar en poäng. Man kan även spendera poäng på att hända först, försvara sig, eller toppa slag (dvs slå om). Tar pölen slut har man förlorat utan att nödvändigtvis ha blivit skadad - man har fått slut på ork, energi, gard, zonk eller vad man nu vill kalla det, och är helt utlämnad åt fiendens nåd.

Det finns några saker som skiljer den från nuvarande 2.1, och det är dels regeln om att aktivera andras egenskaper och få erfarenhet för det, och dels att man kan få bonuspölar och begränsningspölar från exempelvis prylar eller andra effekter. Huvudsakligen är det med bonus- och begränsingspölar som exempelvis vapen får olika särskiljaktigheter, utöver skada, försvar och omtöckning.

En bonuspöl är en liten kluns extra handlingspoäng som får användas i en viss given situation. Ett gevär skulle kunna ha Precision +2, och det är då en liten handlingspöl om två poäng som får användas för handlingar när man använder geväret och man ligger och siktar.

En begränsningspöl är nästan samma sak, men poängen i den tas från huvudpölen som då sjunker. Den begränsar ens handlingsfrihet, och är alltså en slags nackdel. Ett gevär med begränsningspölen Lång räckvidd ->2 tar två poäng från huvudpölen och lägger det i en pöl som bara får användas vid skytte på långt håll.

Regeln att aktivera andras egenskaper kallas internt för Debbies regel, efter DeBracy som lyfte fram den för mig. Den regeln gör inget annat än att belöna interaktion med andra spelare genom att få spelare att dra igång andra spelares egenskaper.

Rollpersoner skapas genom att man väljer färdighetsval. Man spenderar inte poäng, utan väljer en färdighet som ska vara +6, tre som ska vara +4 och sex som ska vara +2. Attributen börjar på 0 och sedan kan man flytta poäng från ett attribut till ett annat, så länge de håller sig inom -4 till +4. Lite bonuspoäng gör att man kan skaffa fler färdigheter, öka på attribut, eller höja färdigheter. Egenskaper får man från rasen, och kan plocka i övrigt.

Förbättring sker genom mål. Man sätter upp ett mål, och beroende på hur lång tid det borde ta att klara av det, hur farligt det är och hur många andra rollpersoner det involverar så är målet värt olika mängder XP. Att aktivera andras egenskaper är ett permanent mål, värt 1 XP per speltillfälle och egenskap.

---

Det är väl regelkärnan. Den är rätt standard och skiljer sig inte så mycket från T10 2.1 och inte alls från T10 2.2 (utöver till exempel de andra ordningssystemen som finns med i T10 2 men som inte kommer finnas med i biblioteket). Utöver det kommer lite saker som etereologi och mekanurgi, och det verkar äntligen kunna lossna för mig nu. De har varit en stor bromskloss väldigt länge. Åtminstone etereologi (motsv magi) kommer fungera ungefär som Kraften i Star Wars d6: det finns fem färdigheter som används för lite vad som helst, en för materiell påverkan, en för spirituell påverkan, en för uppfattning etc. Det finns inga besvärjelser som man behöver lära sig, utan bara några förslag på svårigheter.

Ett viktigt delsystem är biblioteksrutter, som i nuläget ser ut så här: resor i biblioteket genereras i princip alltid, såvida det inte är längs med väl kartlagda rutter till kända mål. I princip funkar det så att en resa är värd ett antal ruttpoäng. Lång resa = fler ruttpoäng. Den mängden kan minskas genom förberedelser. Resten av rutten fylls sedan med händelser, där varje händelse är värd ett antal ruttpoäng. Händelserna kan slumpas eller väljas.

Sedan har varje samhälle ett arkiv som beskriver en massa omgivning, motsvarande ett antal ruttpoäng. Fram till den mängden ruttpoäng så är chansen ganska stor att man kan hitta information om saker på vägen, dvs de händelser som spelledaren plockar fram. Efter den mängden så är chansen bra mycket mindre.

Som ett exempel, antag att en resa är värd 1000 ruttpoäng. Genom förberedelser kan detta minskas till 900 poäng. Sedan plockar spelledaren fram 900 poäng händelser. Samhällets arkiv har ett värde på 500 poäng, så händelserna fram till dess kan spelarna lätt känna till. De sista 400 poängen är mycket svårare att känna till.

Skulle man inte klara av en händelse så får man gå runt den, och då blir det hårigt. Då får man försöka fylla upp ruttpoängen med andra slumpvist valda händelser, som dessutom bara är värt hälften så många ruttpäng. När man sedan kommit runt problemet och hittat in på den rätta stigen igen så fortsätter man från så många ruttpoäng man har samlat in. Risken finns ju förstås att man går vilse också...

---

Så ungefär. Inget stort och revolutionärt, med andra ord, men förhoppningsvis fräscht nog. Andra saker jag funderar på är lite inflytande hos de olika gillena och liknande.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Egentligen tycker jag att apmän och pandor är ballast, men...

Jakmän?

Men ska det vara djurfolk eller människor med djurattribut? För jag tro att en människa med pandaattribut skulle se råtöntig ut.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Efter att ha läst igenom alla förslagen nedan så tycker jag pandor är det bästa förslaget. De skulle passa bra in i ditt japanska/asiatiska tema. Dessutom ger de en bra kontrast mot dina andra raser, stora lugna och stabila. Vad gäller sexigheten skulle det nog kunna funka, på samma sätt som endel kvinnor gillar stora trygga män med hår på bröstet (fast de kanske inte är den arketypiska målgruppen för ett rollspel?). Annars gillar jag förslaget med att göra människorna mer apliknade, även om det kanske inte funkar så bra med ditt "utseende" kriterium.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ja alltså, jag insåg ju det efter att jag föreslagit pandorna, att han egentligen var ute efter olika sorters öron och svansar att peta på människor, men jag menade i alla fall humanoida pandor själv. Kroppsform som Big the Cat och en fallenhet för mekanik: can you fail? No! You can only win.
Jag håller förstås med om att en människa med pandabitar skulle se ut som ett totalt ägg, men jag tycker egentligen inte att det vore ett problem att ha ett mer djuriskt folkslag bland alla cosplayare, för att bryta upp skrynkelpannetrenden.

Fan, egentligen vill jag bara spela en panda med flygarmössa och goggles. Det är vad det här handlar om.



/Feliath — No! You can only win
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Tack för det utförliga svaret!

Det fanns flera saker här som jag gillar.

Biblioteksrutterna låter spännande! Du skriver att
Resten av rutten fylls sedan med händelser, där varje händelse är värd ett antal ruttpoäng. Händelserna kan slumpas eller väljas.
Innebär det att det i spelet kommer att finnas en massa färdiga frön till händelser som spelledaren kan köpa för ruttpoängen? Eller är det snarare så att vissa kategorier av händelser kostar olika mycket?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Om händelser på rutten.

Innebär det att det i spelet kommer att finnas en massa färdiga frön till händelser som spelledaren kan köpa för ruttpoängen? Eller är det snarare så att vissa kategorier av händelser kostar olika mycket?
Det förra.

Här är ett gammalt inlägg om hur en sådan händelse skulle kunna se ut. Den är inte nödvändigtvis aktuell längre - det jag vet ska tilläggas är svårigheten för libriologer att hitta händelsen i sina arkiv (dvs att spelarna känner till den när rutten planeras) och ett offentlighetsvärde. Det finns fyra offentlighetsvärden, som vi kan kalla A, B, C och D för diskussionens skull.

Om händelsen inträffar när ruttpoängen understiger arkivvärdet (exempelvis, ruttpoängen innan händelsen är 350, hela rutten är värd 900 poäng, arkivvärdet är 500 poäng) så gäller att A och B känner man alltid till, C känner man kanske till och D känner man inte till alls. Om händelsen inträffar när ruttpoängen överstiger arkivvärdet (dvs ruttpoängen är 650 istället) så gäller att A känner man alltid till, B känner man kanske till, och C och D känner man garanterat inte till alls.

För att ta några liknelser, A skulle kunna vara saker som Globen (landmärken som alla känner till), B saker som Katarinahissen (landmärken som kräver lite allmänbildning), C saker som Skövde Arena (landmärken som kräver lite lokalkännedom) och D saker som brouppsättningen på Nolhagavägen (landmärken som kräver att man är där).

Och skulle jag (eller någon annan) komma på ett oerhört tokballt annat system för rutter och expeditioner så är jag inte främmande för att överge det jag har.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
"Och jag prioriterar hellre halvfurry-raser framför standardfantasy-raser."

Varför inte en kombination? Dvärgar! :gremgrin:

Nåväl, det finns ju ett gäng djur som skulle fungera, jag tänker bara rabbla upp dem så får ni använda er fantasi till resten.

Tapir, näbbdjur, bäver, sjöko, valross, watusi, uggla, kråka, känguru, kamel, skorpion, spindel, fjäril, kanin, sköldpadda, flodhäst, noshörning, sengångare, dinosaurie, tvättbjörn, björn, insektssvärm, bokmal, läslus, vandöd, råtta, lemur, säl, zebra, groda, pingvin, skunk, kräfta, get, snigel, fladdermus, järv.

Där är några att börja med.
 
Top