Krille
Super Moderator
När man gör rollpersoner i biblioteksvärlden så kommer man i vanlig ordning välja ras och yrke ("gille" heter det här). Det ska finnas sex av varje i grunden, på grund av det upplägg jag har valt. I avsnittet där raser och gillen presenteras så presenteras en ras och ett gille på en sida med en rollperson. Det vill säga, på sidan 22 (eller vilken sida det nu blir) så får man se bilden på tösen med rävsvans, tillsammans med en beskrivning av rollpersonen, en beskrivning av etereologgillet och en beskrivning av kitsune.
Själva beskrivningen blir inte så omfattande, utan mest vad de gör, och i fallet med gillet även hur deras hattsystem ser ut. Dessutom tillkommer det lite speldata: för gillet vilka gillesfärdigheter man kan plocka, och för rasen vilka egenskaper man får.
Jag har följande gillen:
<ul type="square">[*]Beskyddare
[*]Etereolog
[*]Helare
[*]Kommersiolog
[*]Libriolog
[*]Mekanurg[/list]
...och än så länge har jag följande raser:
<ul type="square">[*]Kitsune (rävfolk)
[*]Mekanoid (urverksrobotar)
[*]Människor
[*]Nekojin (kattfolk)
[*]Okami (vargfolk)[/list]
---
Och nu till dagens två frågor.
1) Som ni ser så har jag bara fem raser än så länge. Jag behöver en sjätte. Huvudkriteriet på vilka raser som funkar är att man åtminstone skulle kunna tänka sig att dejta en sexuellt kompatibel person från den rasen, så motbjudande raser är rent right out. Motbjudande raser blir per definition monster.
Ett absolut krav är att det ska gå att teckna i mangastil. Och jag prioriterar hellre halvfurry-raser framför standardfantasy-raser.
2) Namnet "människor" är lite tråkigt. Jag skulle gärna se ett annat namn. Det ger dessutom fördelen att man får "människor" över som samlingsterm på alla sex raserna (när de nu blir sex). Någon som har ett bättre förslag på ett annat namn?
Själva beskrivningen blir inte så omfattande, utan mest vad de gör, och i fallet med gillet även hur deras hattsystem ser ut. Dessutom tillkommer det lite speldata: för gillet vilka gillesfärdigheter man kan plocka, och för rasen vilka egenskaper man får.
Jag har följande gillen:
<ul type="square">[*]Beskyddare
[*]Etereolog
[*]Helare
[*]Kommersiolog
[*]Libriolog
[*]Mekanurg[/list]
...och än så länge har jag följande raser:
<ul type="square">[*]Kitsune (rävfolk)
[*]Mekanoid (urverksrobotar)
[*]Människor
[*]Nekojin (kattfolk)
[*]Okami (vargfolk)[/list]
---
Och nu till dagens två frågor.
1) Som ni ser så har jag bara fem raser än så länge. Jag behöver en sjätte. Huvudkriteriet på vilka raser som funkar är att man åtminstone skulle kunna tänka sig att dejta en sexuellt kompatibel person från den rasen, så motbjudande raser är rent right out. Motbjudande raser blir per definition monster.
Ett absolut krav är att det ska gå att teckna i mangastil. Och jag prioriterar hellre halvfurry-raser framför standardfantasy-raser.
2) Namnet "människor" är lite tråkigt. Jag skulle gärna se ett annat namn. Det ger dessutom fördelen att man får "människor" över som samlingsterm på alla sex raserna (när de nu blir sex). Någon som har ett bättre förslag på ett annat namn?