Nekromanti Raser

King Kromm

Hero
Då och då pillar jag med mitt lilla rpg projekt, fantasy i medeltiden, de gamla raserna har en given plats i vissa delar av världen, men hur mycket kan manexprimentera med nya raser inan folk i största allmänhet tycker att man har gått till överdrift, jag menar, Ankan hur seriös käns den? och vad skulle du tycka om du under ett spelmöte helt plötsligt får syn på en svart giraf med vita ränder som går på bakbenen och har feting klor istället för framben, en hajhuvud och värst vampyr tänderna kommer fram i skogen och frågar i fall du har något att äta på dig, t ex svamp?
Skulle inte det kännas en anning löjligt?

/King Kromm, som håller på att exprimentera med nya raser, dvs leker gud...

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Kanske någon variant av kentaurer?
I AD&D finns en varelse som är hälften lejon och hälften människa, överdelen är en människokropp alltså. Kommer inte på vad en dylik varelse heter dock.
Om jag inte minns fel så finns det också en varelse som är hälften skorpion och hälften människa(!).
Nu har jag aldrig spelat AD&D, utan bara bläddrat som hastigast i det - men det borde gå att inpireras av de varelser och monster som finns där.

King Kromm

Hero
Det var inte riktigt så jag menade, vill skapa egna raser, inte mantikora eller kentaur, men hur mycket kan man mixrta me d fntasin inan folk tycker att man gått för långt?
SJälv tycker jag ju att både matikora och kentaur käns lite löjliga... likaså ankan ur dod 91...

/King Kromm

EventHorizon

Warrior
Den där gamla ankan är en av mina absoluta hatvarelser. Dom svarta ankorna var blodsugna pirater. MY ASS! När jag var SL för Drakar och Demoner sollade jag bort så mycket monster som möjligt och först av alla raser försvann ankorna. Det känns helt enkelt inte seriöst att stöta på Kalle Anka i full stridsmundering.

Över lag tycker jag att det kan blir för mycket varelser i rollspel. Dungeons and Dragons är väl ett praktexempel på, i mitt tycke, helt meningslösa varelser. Vandrande geometriska figurer och annat skit. Då tycker jag att det är bättre att begränsa antalet varelser och koncentrera sig i beskrivningen av dem. Säg ett max på fyra-fem andra intelligenta raser där man går inpå djupet och beskriver deras historia, kultur etc. Samma sak gäller monster, fan det finns ju en massa sköna djur som man kan använda sig av. Släpp in en uppretad grizzlybjörn istället för något annat muterat offer.

Generellt tycker jag att man gått över gränsen när man börjar göra konstiga hopkok av varelser, exempelvis den skorpion/människa som beskrevs tidigare. Då är det bättre att komma på helt nya varelser. Mästerförfattaren David Brin är helt outstanding på att beskriva och komma på främmande varelser utan att träda över gränsen till det löjliga. Kolla in hans Uplift böcker! Han lyckas få de allra skummaste saker att te sig logiska och rentav charmiga.

Fly me to the moon and let me play among the stars

Krigeus

Veteran
Jotack, jag har själv upplevt problemet med att skapa raser, eftersom jag själv håller mig med ca 16 stycken i grund och 14 av dem är helt nya och unika...de två kvarvarande är människor och de somkan kallas för alver.
Men det kan vara svårt att komma på nya raser, det har tagit mig ca 3 månader att komma på hur de skall se ut och vad de ska vara bra på.
tack och lov så är ca 60% av dem humanoida, resten är en bunt missfoster, när jag orkat scanna in bilder så kan jag publicera dem.

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare

Johan K

Gammal & dryg
Jag får fö min del sägaatt ankan känns mer seriös än det där andra saken som du nämde.
Ankan är klart mer fantasy !

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Krille

Super Moderator
"men hur mycket kan manexprimentera med nya raser inan folk i största allmänhet tycker att man har gått till överdrift,"

Inte särskilt mycket, IMHO. De flesta raser i fantasyspel brukar ofta vara en människa med lätt modifierat utseende och o-västerländsk kultur (om ens det). Ta bort de modifierade utseendet och du har en människa, punkt. Om man upptäcker att ens "utomjordingar" faktiskt inte är mer än en typisk Star Trek "Alien of the Week" (dvs människa med konstig näsrot/spetsiga öron/fläckar på huden och en icke-västerländsk kultur) så anser i alla fall jag att det inte är värt mödan.

Såvida man inte gör en parodi på Star Trek eller allmänfantasy, förstås - då kan man ha hejdlöst skoj åt alla klichéer...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Johan K

Gammal & dryg
Ankor är mer fantasy än muterade giraffer är iaf. Det går ju inte att förneka, eller hur.

Johan K

Gammal & dryg
Som jag sa i nedstående medelande. Ankor är klar mer fantasy än de där mutantgirafferna som du nämde. De passar isåfall mer in i Mutant eller nått.

King Kromm

Hero
Den nämde jag bara för hur fel det skulle kunna bli om man har för livlig fantasi... har aldrig ens funderat på att ha med något liknande!!

/King Kromm

Johan K

Gammal & dryg
Ok, visst !!
Fanatsy är ju egentligen vad man själv tycker. Vissa hatar ankor och vissa gillar dem..... Jag gillar dem otroligt mycket och du gillar dem tydligen inte så mycket..../images/icons/wink.gif

EventHorizon

Warrior
Re: David Brin (OT)

Dom borde finnas på ett normalt biliotek antar jag eftersom Brin är en av de större SF-författarna (han är en av de tre som fått lov att skriva vidare på Isaac Asimovs stiftelseböcker).

Annars går det bra att köpa böckerna på sf-bokhandeln (www.sfbok.se). De böcker som ingår i Uplift serien är: Sundiver, Startide Rising, The Uplift War, Brightness Reef, Infinity's Shore och Heaven's Reach.

David Brin är även författaren till Boken The Postman som filmatiserats av och med Kevin Costner (dock en helt upfuckad filmatisering som knappt har något med boken att göra).

Fly me to the moon and let me play among the stars

E. Svartfoût

Veteran
En Ankas försvarstal

Blir mäkta indignerad då jag läser detta nedslående och ytterst ogenomtänkta inlägg. Ankan är Drakar och Demoners finaste och mest framstående skapelse. Må vara att människan är fysiskt överlägsen och att ankor inte ter sig som de mest perfekta stridsmaskinerna så har de vad den den genomsnittliga RP:n tyvärr inte har, nämligen KARAKTÄR!
Dessutom äter inte ankor svamp.
/RFSL (RiksFörbundet för Svartankors Likaberättigande)

Sodivra

Champion
Ankor äger.

Jag drar mitt gamla vanliga försvarstal:

*Man kan spela ankor hur man vill.
*Ankor är inte mer fel än t. ex alver.
*Om man nu spelar ankor som dom beskrivs i DoD, så är dom
faktiskt, IMO, den mest spelbara rasen efter människor.

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Klon

Hero
Ankor...

Änkor är tuffa.
Ankor har en egen stil.
Ankor är minst lika verkliga som Alver, troll eller halvlängdsmän.
Ankor kan flyga./images/icons/smile.gif
Ankor är underbart söta.
Ankor regerar!!!

Så det så!