Få se (jag kommer att använda lowlight vision som standard):
Humans:
+: extra feat, fler skill points, valfri fav class
-: ingen speciell syn
Jag tycker människor regerar. Extra feat är B R A.
Elves:
+: dex, +2 i listen/search/spot, bonus vs enchantment, sleep immune, vapenfärdigheter
-: con
Typisk munchkinras. Dock gör - i con ont för alla, och bonusarna är ganska små förutom dex.
Half-elves:
+: sleep immune, bonus vs enchantment, +1 i listen/search/spot, räknas som alv, valfri fav class
-: inget
Inga bra munchkingrejer här, inga tunga bonusar, ingen extra feat eller skills. Uck.
Dwarves:
+: con, darkvision, stonecunning, + mot gift/magi, +1 mot vissa raser, +4 dodge mot jättar, +2 appraise/craft.
-: cha, 20 foot speed
Rätt hyfsat ändå, även om människo- och halvorkfighters börjar bättre. Mycket av deras bonusar är inte stridsgrejer, eller för specifika.
Gnomes:
+: con, + mot illusioner, + mot vissa raser, +4 dodge mot jättar, +2 listen/alchemy, speak with burrowing animals, fria cantrips
-: str, small, 20 foot speed
Återigen, specifikt eller oviktigt i strid. - str är DÅLIGT, liksom att vara liten. Bonusarna du får är patetiska om du räknar in speed och vapenstorlekar.
Halflings:
+: dex, +2 climb/jump/move silently/listen, + mot fear, +1 all saves, +1 med thrown weapons
-: str, small, 20 foot speed
Rätt bra munchkins. MYCKET bonusar, allmänt användbara grejer. small gör riktigt ont tillsammans med -2 str, dock. Blir knappast bra fighters jfrt med andra raser.
Half-orcs:
+: str, darkvision, räknas som ork.
-: int, cha.
Inte mycket att säga om. Bra fighters, dåliga som wizards. Dock utmärkta präster.
Totalt sett: beror mycket på klass du tänker ta. De med mest munchkinpotential är enligt mig alver, människor och halflings, för lite olika klasser. Sist hamnar nog half-elves, tycker jag, kanske de konkurrerar mest mot gnomes.
Är jag ute och cyklar?