Nekromanti Raserna i PHB...

Storuggla

Champion
Är det någon där ute som har glott på raserna i PHB och gjort en jämförelse mellan dem? I den menigna tt de sett efter om någon av dem är überbäst statsmässigt eller vilken den ultimata koboldrasen är? Tanken slog mig nämligen att mpnga avskyr gnomerna, vilket jag finner udda då jag anser dem roligast att spela. Någon som har tänkt på saken?

Storuggla, gnome-power

chrull

Stockholm Kartell
beror väl på vilken väg man ska kobolda sig fram i...
Men halvorchen får väl mest plus i bra stridis-grejjer.

chrull

Storuggla

Champion
Jag menade hurvida det finns en ras som är koboldad redan från starten, så att om man tar... säg en halfling och en human, så är halflingen bättre statsmässigt. Om det är någon som får för mycket från början av attribut eller abilities och guvetalltvaddetheter?

Storuggla, äter en ko

Staffan

Myrmidon
Nja, det man kan säga är väl att halv-orcen är lite sämre än de andra - visst, den har +2 Strength och Darkvision, men den har å andra sidan minus på två stats och inte så mycket annat att komma med.
Halflings är allmänt rätt bra, plus på Dex (som är ett bra stat för alla) med minus på Str (som är jätteviktigt för några), bonusar på 5-6 färdigheter eller nåt (om man räknar +4 bonusen på Hide de får för att vara små), bonus på alla saves, och lite annat skoj.

Snurgla

Veteran
Få se (jag kommer att använda lowlight vision som standard):
Humans:
+: extra feat, fler skill points, valfri fav class
-: ingen speciell syn
Jag tycker människor regerar. Extra feat är B R A.

Elves:
+: dex, +2 i listen/search/spot, bonus vs enchantment, sleep immune, vapenfärdigheter
-: con
Typisk munchkinras. Dock gör - i con ont för alla, och bonusarna är ganska små förutom dex.

Half-elves:
+: sleep immune, bonus vs enchantment, +1 i listen/search/spot, räknas som alv, valfri fav class
-: inget
Inga bra munchkingrejer här, inga tunga bonusar, ingen extra feat eller skills. Uck.

Dwarves:
+: con, darkvision, stonecunning, + mot gift/magi, +1 mot vissa raser, +4 dodge mot jättar, +2 appraise/craft.
-: cha, 20 foot speed
Rätt hyfsat ändå, även om människo- och halvorkfighters börjar bättre. Mycket av deras bonusar är inte stridsgrejer, eller för specifika.

Gnomes:
+: con, + mot illusioner, + mot vissa raser, +4 dodge mot jättar, +2 listen/alchemy, speak with burrowing animals, fria cantrips
-: str, small, 20 foot speed
Återigen, specifikt eller oviktigt i strid. - str är DÅLIGT, liksom att vara liten. Bonusarna du får är patetiska om du räknar in speed och vapenstorlekar.

Halflings:
+: dex, +2 climb/jump/move silently/listen, + mot fear, +1 all saves, +1 med thrown weapons
-: str, small, 20 foot speed
Rätt bra munchkins. MYCKET bonusar, allmänt användbara grejer. small gör riktigt ont tillsammans med -2 str, dock. Blir knappast bra fighters jfrt med andra raser.

Half-orcs:
+: str, darkvision, räknas som ork.
-: int, cha.
Inte mycket att säga om. Bra fighters, dåliga som wizards. Dock utmärkta präster.

Totalt sett: beror mycket på klass du tänker ta. De med mest munchkinpotential är enligt mig alver, människor och halflings, för lite olika klasser. Sist hamnar nog half-elves, tycker jag, kanske de konkurrerar mest mot gnomes.

Är jag ute och cyklar?

Shaggy

Swordsman
Jag skulle sagt detsamma. Det är väl som i många datorspel, att om man har klassen klart för sig brukar det gå att optimera rasen rätt bra. Fast att generellt svara på vilken ras som är bäst är som att försöka svara på vilken klass som är bäst.

Nåja. Jag ska kanske även lägga in en stor brasklapp om att jag aldrig spelat D&D. Däremot har jag tittat en del i Player's Handbook på senare tid. :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
- str är DÅLIGT, liksom att vara liten
Att vara liten är inte alls så dåligt. Visst, kanske inte så bra om man ska vara tank, men för andra typer är det mest bra. Glöm inte att man får +1 på AC och +1 på att träffa (vilket iofs negeras av Str-avdraget). Visst, man får leva med sunkvapen men när man blir lite tuff så är vapnets grundskada en ganska liten del av det hela ändå. Och om man hade tänkt vara magiker är det nästan bara fördelar med att vara liten.

Gnöm

Veteran
Tror personligen att Människorna är bäst, den där extra featen är guld. Eller det känns iallafall så när man sitter och skapar gubben. Plus att man inte får minus i någon ability score. Visserligen får man inte plus heller men tycker alltid att det där minuset svider mer än det plusset ger. :gremlaugh:

Sen har jag också noterat att folk har något imot gnomer. I min spelgrupp kallas de gnömer (nedsättande term). Det har gått så långt att jag själv (som älskar att spela gnöm.. nej gnom menar jag) själv använder ordet gnöm utan att tänka på det.

Balderk

Swashbuckler
Och så heter du det till och med... Hur som helst, i vår grupp är det bara prestige att spela gnom. Om man kan spela den bra är det lätt den härligaste rasen. Och en i vår grupp är mästare på att spela gnomer :gremwink:

Men å andra sidan så tänker vi inte så mycket på vad som är bra, eller i alla fall inte vi som spelar nu. Förut var det lite anorlunda med några riktiga maxare. Jag har vid upprepade tillfällen spelar Ranger, som juh är sämst. Och därtill vid ett tillfälle en half-elf Ranger. :gremsmile: Men Ranger är lätt, enligt mig, den skönaste klassen att spela. Då helst som Alv.

/Balderk, tänkte börja skriva här igen nu

chrull

Stockholm Kartell
minuset känns mer i normala fall. men när man gör en halfling rouge och får in en 18 och trycker dit den på dex och alltså hamnar på 20... tja. då känns det bättre än den där 12 du placerar på str för att hamna på 10 :gremsmile:

människornas en extra feat, och extra skillpoints är ruskigt bra. om man sedan spelar i FR och lägger till en background feat så kommer man igång riktigt ordentligt på lvl1. och är man dessutom fighter...

Fast å andra sidan, att hålla reda på alla feats börjar bli gräsligt jobbigt.

chrull

Nightowl

Champion
Och om man hade tänkt vara magiker är det nästan bara fördelar med att vara liten.
Exakt. När jag satt och labbade mig med monster-raser kom jag på hur juckiig en kobold-sorcerer är: inga nackdelar mot en mänsklig sorcerer, samma förflyttning, +3 AC från början (liten, natural armor, Dex 13+), skjuter antagligen fölk med light crossbow som de flesta ANDRA sorcerers, men har +2 på att träffa. Detta med genomsnittliga stats.

Erik, gillar de små.

chrull

Stockholm Kartell
sen tar han prestige klassen Dragon Disciple, och snart är han mer drake än kobold, med lite tweaks har han vingar (varför kan bara LARGE DDs ha vingar? fattar inte alls.) är medium size och tuggar upp dig till frukost.

smaskigt!

Quan'talis

Swashbuckler
Om man får räkna med alla humanoida varelser som inte har för hög challenge rating för att man ska få börja på samma level som PH-raserna så torde hobgoblins vara bäst (ehh... invecklad mening... :gremcrazy: ).

+ på två stats (dex och con), darkvision (tror jag i alla fall), eventuellt någon bonus till som jag har glömt, och inga nackdelar. Men man hör sällan talas om dem som bra. Det kan ju förstås bero på att nästan ingen använder "monster" som spelbara raser, att hobgoblins är fula och luktar illa, eller att de är light-orcher, men ändå...

Samma sak tror jag gäller för raserna i Player's Handbook. De flesta bryr sig inte så mycket om att få en "bra" rollperson att de börjar jämföra dem statsmässigt, utan väljer en ras som passar det rollpersonskoncept de tänkt sig eller en ras som de trivs med i stället. I min saligt avsomnade spelgrupp spelade till exempel alla människor, inte för att människor får en extra feat på level ett, utan för att deras rollpersoner var människor, helt enkelt...

JPS

Staffan

Myrmidon
Hobgoblins är mycket riktigt för bra för att vara sanna som en Level Adjustment +0-ras. Därför räknas de som LA +1 - och +2 på två stats är inte nog för att väga upp förlusten av en level.

Staffan

Myrmidon
Tror personligen att Människorna är bäst, den där extra featen är guld.
Extra feat är bra, om man inte har något annat relativt specifikt i tankarna. Fast om man ska vara paladin ska man se till att vara liten, för då kan man rida på en ridhund och vara beriden även i dungeons :gremsmile:

Storuggla

Champion
Frågan vaknar men somnar om igen

"...varför Goblin inte är Common Tongue?"

Tjaaa, i vissa fall så är det .

Storuggla, ska skaffa större näsa

Storuggla

Champion
Har aldrig förstått vad folk har emot gnomerna. Om jag någonsin spelar D&D3E så ska jag banne mig göra en gnom. På pin kiv.

Storuggla, gnomer på en flotte