Minimoni
Homelander
Krille: Vi kanske har olika åsikter om när en moderering eller en bannad användare "behövs", men nog om det. Jag tycker moderatorerna gör ett bra jobb och vill verkligen inte byts plats med er så även ni förtjänar en eloge.
Ja om man inte är beredd att testa och omvärdera sina egna värderingar är det ingen ide att ens diskutera. även om jag ibland inte alls håller med en person på något som helst sätt kan hans argument ändå hjälpa mig att se saker från ett perspektiv jag inte reflekterat över själv.svumpyn;n55319 said:Ja alltså ibland möter vi helt enkelt argument vi känner igen sedan tidigare som får oss att reagera starkt. Det var lite samma från min sida i några av dina argument så jag reagerade kanske starkare än vad som var nödvändigt. Men så länge man är bered att testa sina värderingar och ta del av den andres värderingar så brukar man upptäcka att man i somliga avseenden står varandra ganska nära även om man inte håller med fullt ut. Tack för givande diskussion om inte annat, du gav mig en del att tänka på och även möjligheten att omformulera vad jag egentligen ville få fram.
Och som du säger kan vi nog enas i att rasism generellt sätt är ett mindre problem mot somliga etniciteter än andra även om rasism i sig kan drabba vilken etnicitet som helst.
Hur hårt håller du den här definitionen -- måste ordet "ras" användas, till exempel, om man ändå menar ungefär samma sak?Iskaral;n55384 said:Rasism innebär för det första att man delar in människor i olika raser som har olika inneboende egenskaper och för det andra att man rangordnar raserna så att en ras är bättre än en annan.
Känslan av att ha blivit kränkt kan förstås inte ifrågasättas, men att någon blir kränkt av ett uttalande är inte ett bevis på att uttalandet är kränkande i betydelsen elakt, nedrigt eller rasistiskt. Man kan inte lägga hela avgörandet i händerna på en person. Tänk på att när en person säger att den blir kränkt innebär det också en anklagelse mot den andra. "Du har kränkt mig" Och det kan i sin tur upplevas kränkande. Försiktighetsprincipen håller jag med om och när det gäller rasism borde det inte vara så svårt att lista ut vad man kan säga och inte. Om man känner sig frestad att inleda med orden "jag är inte rasist, men" är det till exempel bäst att hålla tyst.RasmusL;n55406 said:Det är tydligt att vi menar olika saker med ordet "rasism", vilka handlingar som vi upplever vara rasistiska och på vilket sätt man kan uttrycka sig utan att uppfattas som en rasist. Någon skrev något om att man inte kan prata om vissa saker av rädsla för att bli kallad rasist och här är min reflektion över det: Om någon kallas rasist till följd av ett uttalande så är det med största sannolikhet på grund av att innehållet i själva uttalandet uppfattades som stötande och/eller kränkande av mottagaren. Här, som alltid när vi talar om kränkningar, upplever jag att försök att objektivt stipulera vilken grad av kränkthet som är maxtaket till följd av ett visst uttalande är helt befängt och att kränkningen bara kan värderas av den skadelidande. _Du_ kanske inte upplever att du sagt eller skrivit något kränkande men om någon faktiskt blir kränkt av det så hade du _uppenbarligen fel_. Varje gång du känner att du kanske kommer att bli kallad rasist till följd av något du planerar att säga så tycker jag att du ska hålla käft och nej, det är inte dig det är synd om.
Jag håller inte med dig, har man gjort någon illa så har man gjort fel.Iskaral;n55417 said:Känslan av att ha blivit kränkt kan förstås inte ifrågasättas, men att någon blir kränkt av ett uttalande är inte ett bevis på att uttalandet är kränkande i betydelsen elakt, nedrigt eller rasistiskt. Man kan inte lägga hela avgörandet i händerna på en person. Tänk på att när en person säger att den blir kränkt innebär det också en anklagelse mot den andra. "Du har kränkt mig" Och det kan i sin tur upplevas kränkande.
Jag håller med digIskaral said:Försiktighetsprincipen håller jag med om och när det gäller rasism borde det inte vara så svårt att lista ut vad man kan säga och inte. Om man känner sig frestad att inleda med orden "jag är inte rasist, men" är det till exempel bäst att hålla tyst.
RasmusL;n55406 said:Det är tydligt att vi menar olika saker med ordet "rasism", vilka handlingar som vi upplever vara rasistiska och på vilket sätt man kan uttrycka sig utan att uppfattas som en rasist. Någon skrev något om att man inte kan prata om vissa saker av rädsla för att bli kallad rasist och här är min reflektion över det: Om någon kallas rasist till följd av ett uttalande så är det med största sannolikhet på grund av att innehållet i själva uttalandet uppfattades som stötande och/eller kränkande av mottagaren. Här, som alltid när vi talar om kränkningar, upplever jag att försök att objektivt stipulera vilken grad av kränkthet som är maxtaket till följd av ett visst uttalande är helt befängt och att kränkningen bara kan värderas av den skadelidande. _Du_ kanske inte upplever att du sagt eller skrivit något kränkande men om någon faktiskt blir kränkt av det så hade du _uppenbarligen fel_. Varje gång du känner att du kanske kommer att bli kallad rasist till följd av något du planerar att säga så tycker jag att du ska hålla käft och nej, det är inte dig det är synd om.
Grejen är den att folk generellt alldeles uppenbart inte är kapabla att se huruvida de i given situation förtjänat det eller ej. Få med rasistiska vanföreställningar ser ju de åsikterna som rasistiska vanföreställningar. Jag säger inte att varje användning av ordet "rasist" är motiverad, men jag säger att den som blir kallad rasist generellt inte är rätt person att avgöra om det ligger någon sanning i det.Reddokk Fheg;n55473 said:Att bli kallad rasist behöver inte betyda att man helt uppenbart kränkt någon eller att det man sagt på något vettigt sätt kan tolkas som rasistiskt.
Jag har haft den här diskussionen med så förtvivlat många människor (både SD-politiker och "vanligt" folk), på Facebook, Avpixlat, bloggar och gud vet var. En enda gång (på Avpixlat faktiskt) har jag lyckats få rasisten att inse att det som sagts faktiskt är rasistiskt. Vet ni vad hen svarade?krank;n55494 said:Grejen är den att folk generellt alldeles uppenbart inte är kapabla att se huruvida de i given situation förtjänat det eller ej. Få med rasistiska vanföreställningar ser ju de åsikterna som rasistiska vanföreställningar. Jag säger inte att varje användning av ordet "rasist" är motiverad, men jag säger att den som blir kallad rasist generellt inte är rätt person att avgöra om det ligger någon sanning i det.
krank;n55494 said:Grejen är den att folk generellt alldeles uppenbart inte är kapabla att se huruvida de i given situation förtjänat det eller ej. Få med rasistiska vanföreställningar ser ju de åsikterna som rasistiska vanföreställningar. Jag säger inte att varje användning av ordet "rasist" är motiverad, men jag säger att den som blir kallad rasist generellt inte är rätt person att avgöra om det ligger någon sanning i det.
Jag menar, Björn Söder säger att "zigenare" är tjuvaktiga till exempel. Jag tror inte att han ser det rasistiska ordet zigenare som rasistiskt och jag tror inte att han tycker att det är rasistiskt att säga att de är tjuvaktiga. Jag håller definitivt inte med honom, kan vi väl lugnt säga. Men det illustrerar lite problemet: det är skitjobbigt att se sin egen rasism och försöka arbeta med sina egna rasistiska föreställningar och ryggradsreaktioner.
Jag blev till exempel utsatt för ett våldtäktsförsök och rån under knivhot för ett par år sedan, av en rasifierad gärningsman. Det har gjort att jag har skitjobbiga reaktioner mot rasifierade i vissa situationer -- det är skitjobbigt att märka att man fått ryggradsreaktioner och reflexer som är rasistiska. Som med alla rasistiska reflexer så är det knappast något jag "rår för", jag bär definitivt inte på någon skuld i sammanhanget, men det är fortfarande upp till mig att uppmärksamma mina egna reaktioner och bearbeta dem med målet att först och främst inte låta dem gå ut över folk och i längden få bort dem helt. Och det är hårt arbete.
Som jag tror att de flesta som blir kallade rasister med god anledning inte är villiga att göra.
Satt i tunnelbannan när en suput-karl kom och satte sig tvärsöver gången från mig. Stank alkohol och betedde sig jävligt tråkigt. När konduktören kom förbi bad han den här fullgubben ta ner fötterna från sätet. Gubben började direkt gnälla och kalla konduktören för rasist. Även vita svenskar kan dra "rasist-kortet" tydligen. Ville bara nämna det för att jag upplevde din kommentar som lite missvisande.Reddokk Fheg;n55555 said:Och detta gäller både invandrare och "svenskar" en del invandrare drar rasist kortet så att säga så fort de blir tillsagda eller att någon ställer krav på dem även om det inte finns något rasistiskt bakom detta.
ja oftast så är det så. Det håller jag med om. men det finns ju även personer som känner sig kränkta och sårade av nästan vad som helst det är då problem uppstår.RasmusL;n55453 said:Jag håller inte med dig, har man gjort någon illa så har man gjort fel.
Jag menar ju att rasist nästan alltid används rätt. Men det är antagligen så att en hel del av de användningar du tycker är fel, tycker jag är rätt. Jag tror att vi redan konstaterat att du är lite mer obenägen att kalla saker rasistiska än vad jag är.Reddokk Fheg;n55555 said:Jag vill inte påstå det är så ännu, men det verkar som att det är på väg åt detta håll. eftersom ordet rasist används så mycket vid fel och helt irrelevanta sammanhang. och ja ord förändras betydelsen kan skifta med tiden. men om detta händer med ordet rasist så kommer vi till sist att behöva ett nytt ord för just rasist. För om det får en dubbel betydelse och inte alltid betyder att en person är just rasist när det används så tappar det ju som sin mening.
Jag vet inte om jag kan precisera det. Sådant är alltid svårt. Jag tror att det avgörande är att man anser att olika grupper av människor har nedärvda egenskaper som är av sådan betydelse att man kan avgöra att en del är sämre och andra bättre samt kanske att man utifrån grupptillhörigheten kan sluta sig till vilka (dåliga) egenskaper en enskild individ ur gruppen har.krank;n55408 said:Hur hårt håller du den här definitionen -- måste ordet "ras" användas, till exempel, om man ändå menar ungefär samma sak?
Och vad är då det där "samma sak" som man ska mena för att det ska räknas?
Reddokk Fheg;n55254 said:Så minoriteter kan inte begå rasistiska hatbrott? eller missförstod jag jag dig.
tex som att en minoritets grupp här i sverige. Tex afrikaner kan begå brott som att misshandla en Vit svensk på grund av att de ogillar vita. utan att det är ett rasistiskt hatbrott? det är ett brott mot lagen och ger konsekvenser därefter men klassificeras inte som rasistiskt hatbrott eftersom de är en minoritet och offret tillhör majoriteten?
Så enligt den logiken om jag skulle flytta till afrika tex eritrea. Där är jag som vit en minoritet. så då skulle jag om jag ogillade svarta kunna misshandla och förnedra svarta utan att det skulle räknas som ett rasistiskt hatbrott?
Det är exakt samma logik
jensofsweden;n55676 said:Kanske borde använt andra ord, då minoritet inte reflekterar mitt argument på bästa vis eftersom det beror på vart i världen du är. Som vit finns det väldigt få platser i världen som du kan uppleva rasism då vita generellt är priviligerade och har en sociologisk maktposition. De bästa exemplen på platser där vita kan uppleva faktisk rasism är i delar av Asien där vi inte tillhör majoriteten eller en priviligerad grupp då även länder i Afrika där vita är i minoritet fortfarande är priviligerade.