Reddokk Fheg
Hero
Så minoriteter kan inte begå rasistiska hatbrott? eller missförstod jag jag dig.jensofsweden;n55215 said:Ett problem jag upptäckt är att det finns personer som klumpar ihop islamofobi och xenofobi inom rasism. Många gånger kan alla tre begreppen vara "rätt" att använda då de ofta hänger ihop, dock är det problematiskt att använda fel begrepp i vissa fall. jag skulle tex argumentera att SD är mer xenofobiska och islamofobiska än just rasistiska. Visst är det en hel del rasism inom partiet också då det ofta går hand i hand med de andra begreppen, men i grunden är deras politik xenofobisk och islamofobisk, vilket är en helt annan sak.
Ett annat problem är även att många hänvisar till ordboksdefinitionen av rasism när de pratar om det, ofta för att ge ett försvar till begrepp som 'reverse racism', vilket också är problematiskt då denna definition definitivt behöver uppdateras. Om du är vit och blir kallad cracker/svennejävel eller blir nedslagen av en person av en annan "ras" är detta inte rasism. För rasism (likt sexism och diskrimineringar mot sexuella minoriteter och identiteter) är inte bara en handling som diskriminerar/hotar/sårar/skadar någon baserat på deras hudfärg utan kräver också kombinationen prejudice+power från den som utför handlingen.
Betyder detta att minoritetsgrupper kan bete sig hur de vill, kalla folk smädelser och slå ner folk från de priviligerade grupperna utan att drabbas av konsekvenser eller kunna bli ifrågasatta? Nej, det de gör är inte ok då det bryter mot andra moraliska och juridiska lagar, men det är inte rasistiska hatbrott då de inte är i en position som gör att de kan utföra sådana handlingar.
tex som att en minoritets grupp här i sverige. Tex afrikaner kan begå brott som att misshandla en Vit svensk på grund av att de ogillar vita. utan att det är ett rasistiskt hatbrott? det är ett brott mot lagen och ger konsekvenser därefter men klassificeras inte som rasistiskt hatbrott eftersom de är en minoritet och offret tillhör majoriteten?
Så enligt den logiken om jag skulle flytta till afrika tex eritrea. Där är jag som vit en minoritet. så då skulle jag om jag ogillade svarta kunna misshandla och förnedra svarta utan att det skulle räknas som ett rasistiskt hatbrott?
Det är exakt samma logik