Nekromanti Rasutbredning

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad dvärgar äter

Vad sägs om fisk? Varje dvärgfäste kanske har en underjordisk sjö full av albinofiskar? Fladdermöss, fåglar, ägg, mullvadar? Bergen kanske är hemvist för mängder av häckande fåglar som dvärgarna äter och vars bon de plundrar? Jag vet att dvärgarna i Eon föder upp någon form av stenätande jättemask som de använder både som tunnelgrävare och mat. Kanske har dvärgarna dolda dalar eller klipphyllor där de bedriver högeffektivt jordbruk?

Rickard

Urverk speldesign
Älvfolks sexdrift

"...i gamla Drakar var det till och med så att det fanns ett begränsat antal älvfolk totalt sett, eftersom det bara fanns en viss mängd älvfolkssjälar som reinkarnerades."
Det hade jag glömt bort.. När jag läste den förklaringen fann jag både det ballt att det var annorlunda med älvfolks själar och det rätt löjlig då det var en uppenbar efterkonstruktion och förklaring för varför världen inte är överbefolkad med älvfolk..

MEN, man skulle kunna tänka sig att detta är den bakomliggande förklaring för varför alver inte är lika kåta som människor.. Människomän (en vääldigt stor del i alla fall) drivs ju av en ständig sexlust.. Tänk om det vore annorlunda för alvmän.. Hur påverkar det beteendet och tänkandet? (Jaja, människorkvinnor har nog kanske också en ständig sexlust, men då jag inte är en kvinna så kan jag inte uttala mig en den saken.. Någon kvinna kanske kan tala om det är sant (och även sitt telefonnummer om det är det.. :gremwink:))

Det skulle vara en ball tanke.. Alverna tror att de har perioder när de tycker det är rätt tillfälle att ha barn, men i själva verket så kommer den perioden endast när en från älvfolket dör någon annanstans i världen och någon annan alv känner på sig det.. "Jaha älskling.. Vad säger du om att skaffa ett barn, då?".. Hur skulle en alv reagera när denne får reda på det.. *Får tankar om de odöda från boken Fire Sea, från Margaret Weis och Terry Hickmans Death Gate-serie (Dödens Port). Jag skriver inget om vad som händer i boken för att undvika spoiler.. *

Alternativt så vet alverna om detta.. Hur förbihåller sig då alverna till alvspöken och halvalver? Hur hindrar man då att det tillkommer alvbarn av misstag? Har halvalverna en alvsjäl eller människosjäl? Är älvfolkskvinnor ofruktsamma tills det dör någon? Jag antar visserligen att antalet själar inte ligger precis på gränsen utan att det finns ungefär ett 10 000-tal själar i "överskott" som inte satts till världen än..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som varit mycket för att länka nu senaste tiden

PS. Oj, nu började jag fundera på om detta stämde IRL.. Alltså att det fanns ett begränsat antal själar och att det kan hända att själarna tar slut.. Jag undrar om när det till sist sätts ett barn till världen som inte får någon själ, om då sker ragnarök? DS.

Staffan

Myrmidon
Re: Älvfolks sexdrift

Hur förbihåller sig då alverna till alvspöken och halvalver?
Tja, eftersom det här kommer från Monsterboken 2 så är det lätt löst: på den tiden fanns det inga halvalver i DoD, och älvfolk kunde inte bli odöda.
Hur hindrar man då att det tillkommer alvbarn av misstag?
Alver är helt enkelt inte fruktsamma förrän det finns en lämplig själ att stoppa in i barnet. En själ som varit elak i sitt liv måste dock först "renas" genom en tid som skogsrå eller siren.
Har halvalverna en alvsjäl eller människosjäl?
Jag skulle tro de har en människosjäl. Halvalver i DoD har alltid slagit mig mer som människor med några alvdrag än tvärt om - framför allt p g a brist på odödlighet.
Är älvfolkskvinnor ofruktsamma tills det dör någon?
Jupp. Kom ihåg att alvernas själar handhas av Moder Jord, som även har en del att säga till om rörande befruktning och sånt.

Rising

Vila i frid
Are you a shaggin' faerie?

"Hur hindrar man då att det tillkommer alvbarn av misstag? Har halvalverna en alvsjäl eller människosjäl? Är älvfolkskvinnor ofruktsamma tills det dör någon?"

Jag tycker att det där med reinkarnerade själar låter krångligt, man ska nog inte komplicera det mer än vad hinduerna gör. Enligt dem kan ju själar stanna i devachan (eller vad det nu heter) innan de reinkarneras på nytt, så den senaste befolkningsökningen är lätt att förklara för dem; det är bara så att fler själar lever här på jorden medan färre sitter på väntrummet i devachan.

...men själv låter jag faktiskt mina alver vara betydligt mer biologiska: De har gener, de har biologiska tillkortakommanden, de kan bli kåta, de ammar sina barn, de behöver pissa och skita, osv. Mina féer (och andra, riktiga, älvfolk) har inget av det där, de är helt och hållet genomsyrade av magi och saknar naturliga drifter helt och hållet. De kan visserligen knulla lika mycket som alver och människor, men för dem är det bara ett sätt att leka och för att kunna njuta av varandras lekfullhet, inte ett parningsbeteende som styrs av hormoner och signalsubstanser.

Mina alver (särskilt i Chronopia) står på något sätt med ena foten i älvariket och med den andra i människoriket: De har älvfolkens leklusta, men är samtidigt avskurna från sina släktingars oskuldsfullhet. Det är det som gör ljusalverna så infantila (de vägrar acceptera ansvaret som följer med deras nya roller som biologiska varelser), stadsalverna så liderliga (de sörjer det de har förlorat) och dimalverna så arroganta (de förnekar att de förlorat något och vänder sin bitterhet utåt istället).

När det gäller halvalver så gillar jag texten i regelboken som säger att de verkar ärva båda föräldrarnas sämsta sidor: Allt dåligt som följer av att ha förlorat sina älvadygder, plus allt dåligt som följer av att aldrig ha haft några älvadygder överhuvudtaget.

Alvernas arrogans, liderlighet och infantilism, och samtidigt människornas okunskap, burdusitet och oförmåga att kontrollera sina drifter.

Det är det som gör att jag älskar halvalverna så mycket. Men det är möjligt att en annan tolkning fungerar bättre i tidigare (och den senaste) versionen av DoD.

"Oj, nu började jag fundera på om detta stämde IRL.. Alltså att det fanns ett begränsat antal själar och att det kan hända att själarna tar slut.. Jag undrar om när det till sist sätts ett barn till världen som inte får någon själ, om då sker ragnarök?"

Det var faktiskt en riktigt ashäftig idé.

/Rising

Krille

Super Moderator
"Hur kommer det sig att människorna egentligen är så dominerande i fantasymiljöer?"

För att svara ur metanivå, icke-människor antas vara mystiska. Det kan de inte vara om det dräller av dem. Det är mer eller mindre en förutsättning för fjantasyn.

Detta fenomen bortförklaras sedan i världen med en klase mer eller mindre pseudovetenskapligt och/eller metafysiskt dravel.

Staffan

Myrmidon
Re: Are you a shaggin' faerie?

Enligt dem kan ju själar stanna i devachan (eller vad det nu heter) innan de reinkarneras på nytt, så den senaste befolkningsökningen är lätt att förklara för dem; det är bara så att fler själar lever här på jorden medan färre sitter på väntrummet i devachan.
En enklare förklaring borde vara att en massa själar har avancerat från att vara reinkarnerade i diverse djur till att vara reinkarnerade i människor. Det kan då även kopplas till djurutrotning och sånt skoj.

Evil Peter

Hero
Re: Ej vetenskap, men väl trovärdiga förklaringar

Jag tycker ändå du gjorde rätt i att utgå från de "stora" raserna från början även om du kanske inte helt fick fram det du ville. Det kan vi ju dock försöka täcka nu istället. :gremsmile:

Ankor och hober är nog helt enkelt för få och har tydliga nackdelar som talar emot att de kan breda ut sig som egen självfödande ras. De har kommit i kontakt med människorna vilka inte har några psykiska nackdelar i jämförelse och dessutom har klara fysiska fördelar eftersom de är så mycket större. Människorna anpassar sig lätt så de har kunnat omfamna dessa två raser i sina egna riken vilket båda sidor tjänat på (människorna har väl dessutom inte haft något att vinna på att konkurrera ut dessa då de inte är något hot).

Dessa två raser, och främst hoberna antar jag, har dessutom inte samma framåtanda som människan (det är väl iofs ingen ras som har samma strävan efter förbättring). Människan strävar alltid efter förbättring medan dessa två raser kanske har en större befallenhet att bli nöjda med sin tillvaro. Om detta är något som alltid har funnits eller om det kommit från rasens främst fysiska oförmåga att hävda sig mot mer dominanta raser är väl öppet.

Vad gäller jättarnas trovärdighet måste man nog införa att de behöver väldigt lite energi för att överleva då det är fullkomligt omöjligt att de skulle äta proportionellt lika mycket som en människa. Kanske är de också lata och inte rör sig så mycket precis som drakar (fast något lindrigare) som också blir otrovärdiga om de behöver äta lika mycket som mindre vareler i förhållande till sin storlek.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Are you a shaggin' faerie?

"En enklare förklaring borde vara att en massa själar har avancerat från att vara reinkarnerade i diverse djur till att vara reinkarnerade i människor. Det kan då även kopplas till djurutrotning och sånt skoj."
Om man tänker sig att alverna vet om detta så förklarar det också min tes "Det kan förklara varför alverna inte fortplantar sig så mycket.. De vet att om de breder ut sig för mycket så kan det rubba djurlivet.."..

Dock så är jag inte så förtjust i att anamma hinduismens tänkande (som jag knappt kan något om) att man kan "levla" från liv till liv.. Jag hade i grund tänkt mig ett annat synsätt på reikarnerandet.. Det är lite för stort och så har jag inte skrivit ner något om det för att jag ska säga något om det.. Dock så vill jag gärna att älvfolk ska vara lite mer annorlunda än människor.. På något sätt så måste de ha ett annat syfte än människorna..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som drar och läser igenom inlägget om de andra raserna igen

hraufnir

Swordsman
Are you shaggin' a shaman?

Ni är nu inne på ett område som berörs och anses höra till schamanismen. Där anser man att för att något skall födas måste något dö för att upprätthålla balansen. Därför ökar människorna när djuren dör... därför finns det många människor nu i världen då dvärgar, alver och andra knytt till stor del flytt våran värld och vandrat in i sin egen där de endast är energier och kan frigöra själar...

FfFS... (Föreningen för Färre Själar)

hraufnir

Swordsman
Re: Ej vetenskap, men väl trovärdiga förklaringar

Enkla förklaringar för varför Hober och Ankor inte klarar att breda ut sig som de gör...

Hober: de äter för ofta och för mycket för att mer än en eller kanske två gånger i hela sitt liv lyckas genomföra ett helt samlag. Det finns inte mat nog för att föda en massa hober och sedan blir samlagen ofta avbrutna på grund av ständiga fikapauser...

Den enkla anledningen till att ankor inte kan bli världsdominerande är att alla primitiva raser som inte har teknologi att odla mat måste tillslut ge sig på dessa vandrande tacksägelsemiddagar...

hariman

Veteran
Re: Älvfolks sexdrift

Ah, men då måste alvkvinnans kropp själv veta om det är en människa eller en alv hon befruktas av; Om det är en människa funkar det ju utan ledig själ (eftersom en halvalv har människosjäl), medan det inte finns någon själ ledig för att skapa en ny alv. : )

hariman

Veteran
Re: Vad dvärgar äter

Har funderat över frågan, eftersom jag kör en kampanj där rollpersonerna är dvärgar i en dvärgstad (mest för att jag tyckte att dvärgar så sällan används "på riktigt" i kampanjer).

Problemet, om man tänker sig att dvärgar äter någonting annat än det som de kan frambringa i sina salar, är att dvärgarna blir beroende av omvärlden, antingen genom handel eller genom egna odlingar. Det stämmer dåligt med den klassiska och charmiga bilden av en dvärgstad som blir förbannat på sin omvärld och stänger in sig i ett par hundra år.

För mig var det svamp som blev basfödan, helt enkelt. Dvärgarna handlar sig till annat, men det blir såklart mycket dyrare än den egenproducerade svampen (och mossorna). Jo, de behöver kunna brygga dvärgöl, men gissa vad de gör det på, och gissa varför människor har så svårt att dricka det...

De kör lite enkel boskapsskötsel ovan jord också, men alla former av odlingar ovan jord blir ju problematiska, eftersom det inte blir det charmiga grottlevande folket längre.

Hos alver kan jag inte se att det är några problem. Deras befolkningstäthet är ju antagligen begränsad till ett spetsöra per kvadratmil, och de är säkert mycket skickliga botanister och jägare. det kanske t o m är så att de odlar saker i naturen, men utan att människor märker att saker är odlade?

Hariman Spelledare

Rickard

Urverk speldesign

Oj, tur att jag tittade in på forumet.. Kul med en ny användare som vågar skriva något..

"Problemet, om man tänker sig att dvärgar äter någonting annat än det som de kan frambringa i sina salar, är att dvärgarna blir beroende av omvärlden,"
Saken är den att det kan bli svårt att förklara utifrån vår världs referenser.. Jag skulle kunna tänka mig att det finns en sten i bergens djup som utstrålar ett ljus som kan ersätta solens ljus.. Man måste bara värma upp stenen för att den ska bringa fram ljus, dock.. Ju mer värme, desto mer ljus.. Dvärgarna kan använda stenarna som ljuskällor när de navigerar sig fram i gångarna.. Det räcker med handvärme för att stenen ska lysa med svagt ljus.. Ok, idén är lite snodd från Shannaras men den är god.. Man skulle kunna tänka sig att stenarna är spridda (via byteshandel) till världen utanför grottorna men de sällsynta där.. "Uvsken" eller "Tjuvsten" skulle man kunna kalla stenarna.. Det skulle likvidera att dvärgarna behöver facklor, för varifrån får de träet? Underjordsträd eller liknande växt?

Det är lite konstigt med dvärgarna.. Varför har de värmesyn? De borde ha välutvecklad nattsyn istället till kostnad av deras färgseende..

Jag fortsätter med att växter faktiskt inte behöver solljus utan att det endast behövs ljus, eller frågan är om de ens behöver det.. Det är ju ändå en helt annan värld vi talar om.. Jag tänkte mig magiker som en lösning på odlingsproblemet, fast det känns för mig som krystat.. Dels för att jag tycker det ger en sådan magisk klang över dvärgarna som jag inte håller med om..

Jag undrar lite över hur luften kan bytas ut.. Det är ju ändå någorlunda isolerade dvärgstäder i gångar djupt under jord.. Om man tänker sig att dvärgarna eldar (var de nu skulle få virket ifrån, fast olja kan ju vara en tanke) för att få "uvstenarna" ovan att lysa över deras odlingar, varifrån kommer all luft?

Jag spånade mest.. Detta är inget jag kör med (än?).. Är det några andra konstigheter med dvärgar, förutom de självklara som exempelvis att de föredrar yxa och armborst framför spjut?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tackar Dnalor för "uv"

Foggmock

Myrmidon

Ok, idén är lite snodd från Shannaras men den är god..

Faktiskt.

Det är lite konstigt med dvärgarna.. Varför har de värmesyn? De borde ha välutvecklad nattsyn istället till kostnad av deras färgseende..

För mig kvittar det, bara de ser. Vilken förklaring som helst går hem.

Jag fortsätter med att växter faktiskt inte behöver solljus utan att det endast behövs ljus, eller frågan är om de ens behöver det..

Såvitt jag vet är det väl vissa energier i solljuset man vill åt, eller typ UV-strålarna, jag hängde inte riktigt med på naturkunskapslektionerna i skolan :gremwink:

Fast det hindrar ju inte att just detta ljuset innehåller samma energi, men det enda jag tänkte på när du skrev 'lysande stenar' var radioaktivitet. Kanske inte vad man vill utsätta sina växter för. :gremwink:

Jag undrar lite över hur luften kan bytas ut.. Det är ju ändå någorlunda isolerade dvärgstäder i gångar djupt under jord.. Om man tänker sig att dvärgarna eldar (var de nu skulle få virket ifrån, fast olja kan ju vara en tanke) för att få "uvstenarna" ovan att lysa över deras odlingar, varifrån kommer all luft?

Har du sett Sagan om Ringen? Det lyser ner solljus rakt på Balins grav... Alltså har även de hårda illaluktande dvärgarna ventilationsschakt för att stå ut med varandras stank.

Och dvärgar eldar med kol, såklart!

Jag spånade mest.. Detta är inget jag kör med (än?).. Är det några andra konstigheter med dvärgar, förutom de självklara att de föredrar yxa och armborst framför spjut?

...vilket är lite konstigt eftersom yxan (och hammaren, och delvis svärdet) är ett huggvapen som kräver en del utrymme för att svingas. Alltså inget du vill ha när du står bredvid en dvärgkompis och slåss i en grottgång, även om det är luftigt.

Fram för mer spjutbärande dvärgar, helt enkelt.