Are you a shaggin' faerie?
"Hur hindrar man då att det tillkommer alvbarn av misstag? Har halvalverna en alvsjäl eller människosjäl? Är älvfolkskvinnor ofruktsamma tills det dör någon?"
Jag tycker att det där med reinkarnerade själar låter krångligt, man ska nog inte komplicera det mer än vad hinduerna gör. Enligt dem kan ju själar stanna i devachan (eller vad det nu heter) innan de reinkarneras på nytt, så den senaste befolkningsökningen är lätt att förklara för dem; det är bara så att fler själar lever här på jorden medan färre sitter på väntrummet i devachan.
...men själv låter jag faktiskt mina alver vara betydligt mer biologiska: De har gener, de har biologiska tillkortakommanden, de kan bli kåta, de ammar sina barn, de behöver pissa och skita, osv. Mina féer (och andra, riktiga, älvfolk) har inget av det där, de är helt och hållet genomsyrade av magi och saknar naturliga drifter helt och hållet. De kan visserligen knulla lika mycket som alver och människor, men för dem är det bara ett sätt att leka och för att kunna njuta av varandras lekfullhet, inte ett parningsbeteende som styrs av hormoner och signalsubstanser.
Mina alver (särskilt i Chronopia) står på något sätt med ena foten i älvariket och med den andra i människoriket: De har älvfolkens leklusta, men är samtidigt avskurna från sina släktingars oskuldsfullhet. Det är det som gör ljusalverna så infantila (de vägrar acceptera ansvaret som följer med deras nya roller som biologiska varelser), stadsalverna så liderliga (de sörjer det de har förlorat) och dimalverna så arroganta (de förnekar att de förlorat något och vänder sin bitterhet utåt istället).
När det gäller halvalver så gillar jag texten i regelboken som säger att de verkar ärva båda föräldrarnas sämsta sidor: Allt dåligt som följer av att ha förlorat sina älvadygder, plus allt dåligt som följer av att aldrig ha haft några älvadygder överhuvudtaget.
Alvernas arrogans, liderlighet och infantilism, och samtidigt människornas okunskap, burdusitet och oförmåga att kontrollera sina drifter.
Det är det som gör att jag älskar halvalverna så mycket. Men det är möjligt att en annan tolkning fungerar bättre i tidigare (och den senaste) versionen av DoD.
"Oj, nu började jag fundera på om detta stämde IRL.. Alltså att det fanns ett begränsat antal själar och att det kan hända att själarna tar slut.. Jag undrar om när det till sist sätts ett barn till världen som inte får någon själ, om då sker ragnarök?"
Det var faktiskt en riktigt ashäftig idé.
/Rising