Re: Vampire är skräck
"I CoC, och ofta Kult, er ALLT bettre en dig."
Den som blandar ihop skräck med "hög risk" bör ta en titt längst ner på
detta inlägg. Det enda inlägg som jag har som favorit, för övrigt. (Bästa inlägget på forumet, EMM) Det beror inte på att Krille dissas, utan på att det är Arcana som klurar, och Arcana är en himla smart snubbe.
Superhjälteserier gillar när det står mycket på spel. "Kingdom Come" osv. Jordens undergång. Farliga odjur. I själva verket är det ett rätt infantilt sätt att skapa stämning på. Stora monster. Höga siffervärden. Liten chans att överleva.
Jag kan skrämma mig själv med en brödrost. Brödrostar i sig är dock inte skrämmande. Det krävs alltså en hel del berättarteknik för att verkligen bli rädd av en brödrost.
Prova själva: Om man bara sitter framför en brödrost och väntar tills brödet ploppar upp så blir man inte rädd. Men om man säger "brödet... kommer.. . ploppa... upp... NU! ...nej, inte nu, men NU! nej, NU! Nej, okej, inte ännu... men snart så... snart så... NU! Nej, okej... meeeen NU! NU! NU! Kom igen då, NU! Nej, NU! NU! NU!" och när brödet väl hoppar upp så får man (om man gjort det rätt) en halv hjärtattack. Fy fan vad chockad man blir!
Det är förmodligen en av världens bästa skräckövningar.
Bra skräck handlar först och främst om berättarteknik. Norman Bates själv är mest en tönt, men Psycho är än idag en djäkla grym skräckfilm.
När jag lirar Vampire så använder inte jag ärkemonster för att skrämma spelarna, jag använder gammal vanlig hederlig berättarteknik. Vampyrförmågorna är mest en finess som gör att spelarna kan gestalta och individualisera sina rollpersoner på tydligare sätt än vad som ofta är möjligt med människor. Det gör att "insatsen" ökar tidigt.
Rollpersonerna dör lika ofta i Vampire när jag spelleder som i CoC, så det är egentligen ingen skillnad i fråga om motstånd ändå.
/Riz