Re: Konsten att piska döda hästar...
Striderna är realistiska på så vis att reglerna är bra på att beskriva vad som händer efter att man tagit en smäll. Jag tycker att Eon på realistiskt vis visar vad som skulle kuna hända en vanlig människa om denne slogs.
Jo, det förstår jag. Det är bara obegripligt för mig varför det skulle göra spelet "bättre". Det är ju som sagt Fantasy. Varför skall det behöva vara "vanliga människor" som slåss?
Fråga: I D&D slår man fram värden innan man rollspelar vad som händer eller efter?
Vi brukar då slå färdigt tärningarna innan man bildar sig en uppfattning om vad som händer. Tvärtom verkar konstigt. Det finns ju ändå en stor skillnad på olika resultat. Eon-spelare verkar tro att vi tycker "okej, jag fick 23 poäng skada av trollets jätteyxa. Inga problem, jag slår tillbaka." om allt som händer. Men om min krigare "bara" har 60-70 livspoäng, tänker jag "hjälp, vilken stjärnsmäll, klarar jag verkligen honom?" och ser mig oroligt omkring efter mina kamrater medan jag stapplar bakåt av kraften i slaget. Jag oroade mig inte för att dö av det slaget, men jag kanske börjar inse att jag bitit av mer än jag kan tugga och måste börja göra upp alternativa planer.
Jag tycker att Eons magi system känns realistiskt i eons värd men det kanske D&D också uppfyller.
Sen om monsterna är orealistiska i SPELVÄRLDEN så är det förkrossande.
Här har vi ju själva kärnan. Magi skall
kännas realistiskt i
spelvärlden. Monster skall
kännas realistiska i
spelvärlden. Jag tycker samma gäller strid och skador - det skall
kännas realistiskt i
spelvärlden. Och det uppfyller D&D enligt mig. Varför ställa olika krav på magi, monster och strider?
Kanske Mundana bara är befolkad av "vanliga människor" och då passar det ju bra med grisodlarrealism. D&D:s värld är det dock inte. Åtminstone inte de som befinner sig i spelets fokus.
I D&D så känns det som om strider, så som många påstår, är bara tråkiga beräknanden av värden. Och att det sen är upp till SL att tolka och att det då villar på att han/hon ska göra det realistiskt.
Vi har aldrig problem med detta. Bokföringen är enkel och snabb. Tolkningen (eller visualiseringen) av siffrorna gör var och en själv. Det finns gott om taktiska alternativ, vilket gör att man kan ha inverkan på hur striden förlöper - fast inte den detaljstyrning som Eon erbjuder.
Vad skulle vara problemet med att göra en realistisk visualisering av vad som händer? Det handlar ju inte om att ange hur många centimeter svärdet glider in mellan vilka revben...
Sen att ens förmåga att försvarasig ligger in räknat i HP känns så som min kompis just nu sa "kasst"
Efter som försvar saknas till stor del i D&D...
Förmågan att försvara sig ligger inte inräknat i ens livspoäng. De ökade livspoängen visar på ens ökade (oförklarliga) förmåga att inte bli lika skadad av träffarna.
Försvar finns i D&D, man slår bara inte tärning för det. Man kan göra det, men det ger egentligen inget mer än ytterligare tid som spenderas på varje attack.
(Räkneövning: Enligt variantregel i DMG förändrar man det normala förhållandet 1t20+attackjusteringar >= 10+försvarjusteringar till att bli 1t20+attackjusteringar >= 1t20+försvarsjusteringar. Detta är ekvivalent med 1t20-1t20+attackjusteringar+10 >= 10+försvarjusteringar, vilket i själva verket visar sig vara detsamma som 2t20-11+attackjusteringar >= PK. Man ersätter alltså 1t20 med 2t20-11, vilket inte känns speciellt viktigt för realismen.)
Däremot kan man göra en hel del som påverkar försvaret. Undvika att bli omringad, till exempel. Utnyttja defensiv strid (eller totalt försvar, om man ligger riktigt illa till). Utnyttja knep som Handlag för att öka försvaret på bekostnad av attacken.
Börjar man köra lite D&D3-strid, så märker man att det finns en hel del taktik i den.
Så en lvl 1 krigfare och en lvl 15 krigare bor på olika planeter? Dom mäts iaf inte efter samma måttstock.
Typ, ja. Varför skulle man tvingas ha samma måttstock för bägge? Så länge spelsystemet gör det tydligt
vilken måttstock som skall användas för olika personer. Och det gör det ju.
Att en bra träff är sämmre på en bra persson är dumt.
Men det tycker inte jag. Det stämmer perfekt med hur jag uppfattar matinéhjältar.
Känns realistiskt i
spelvärlden som du minns. Att det inte fungerar så för vanliga människor i vår värld, är ju lika ovidkommande som att magi inte fungerar för vanliga människor i vår värld. (vad jag vet)
Alla dör av en pill i rakt igenom ögat in till hjärnan. (Critt?) Men det verkar tydligen inte gå på bättre personer.
Det är riktigt att man gör. Och det gör även matinéhjältar. Det händer bara mycket mer sällan än för "vanliga" människor. Och, nej, alla
critical innebär inte att pilen trängt in i hjärnan, bara att den träffat så att den gjort mer skada än vanligt.
Skulle vara om man band fast dom och gjorde en nådastöt eller nått.
Japp, på en hjälplös fiende kan du göra en nådastöt. Då ligger man riktigt illa till.
Och nu när jag tänker på det kan en Critt vara en rispa? Och om man sätter flera Critt efter varan kan man då inte få "X antal pilar i ryggen" som faktiskt sitter där?
En
critical kan naturligtvis vara en rispa lika väl som en vanlig träff... bara en djupare rispa. Eller på ett värre ställe. Den sitter inte rakt in i ryggen bara för att det är en
critical. Samma regler gäller fortfarande.
Föresten vad menar du med "exakt samma skott"? Samma sikte och samma riktning på pilen, dom bara tar den olika? Kan man hantera "exakt samma träff " på samma vis?
Exakt. Samma sikte och samma riktning, de bara tar den olika. Grad 1 krigaren får den rakt i bröstet och är nära döden. Grad 15 krigaren vrider sig/har tur och pilen rispar honom i axeln.
"Exakt samma träff", däremot, går ju inte. (Om du med samma träff menar att den träffar i samma kroppsdel och tränger in lika djupt.) Men det är det ju inte frågan om heller.
/Mikael
P.S. Ibland ger sig visualiseringen nästan sig själv. När, i ett äventyr för ett tag sedan, en kobold trollkonstnär (
sorcerer) använde formeln
shocking grasp, attackerade gruppens tvåmetersbarbar (som är iförd endast höftskynke) och får in en
critical som gör honom
disabled, är det svårt att visualisera det på mer än ett sätt...