Re: Vetenskapsteori och religionshistoria
"Om man får tro de utövande ockultister som finns, ja. Annars hade de väl inte sysslat med det."
Där kommer vi in på den obevisbara sidan igen... Det finns inga bevis för guds existens heller men lik väl tror folk på honom. Man kan inte bevisa att något stämmer bara för att folk sysslar med det.
"Ja."
Här tänkte jag fråga "varför inte", men eftersom ingen av oss är riktigt säker på vad/hur/när teorierna gäller så tycker jag vi lämnar den punkten.
"Det är ett (av ganska många, dessutom ett åtminstone veckofärskt som lyckats leta sig upp till den kalla Norden) exempel på en relativt välutbildad person som faktiskt vänder sig till en lokal magisk folktradition för hjälp. Ska jag rabbla upp alla exempel på det så får jag hålla på ett tag."
Att en person är välutbildad betyder ingenting; jag pratar om kulturen i stort. Och det är FORTFARANDE ett mindre utvecklat område. Dessutom, även om så många som 20% av befolkningen är så religiösa att de tar till sådana här lösningar så är det fortfarande mindre än tidigare i historien.
"Nej, byggherren löser problemet istället. Feng shui är en sympatetisk magisk princip - "lika föder lika" - och inte så mycket estetisk. Det spelar knappast någon större roll ur estetisk synvinkel huruvida man bygger huset i den högra änden av berget eller den vänstra - feng shui-utövaren har dock konstaterat att berget liknar en drake med munnen åt vänster. God lycka kommer därför att komma till huset om man bygger det i närheten av munnen, inte i närheten av svansen, och föreslår därför att huset byggs till vänster."
Utövaren baserar sitt val på vad han tycker berget liknar, och det är alltså inte estetiskt..?
"Feng shui-utövaren kan också rekommendera viss utformning av huset, till exempel (återigen från verkligheten) ett hål tvärs igenom huset, eftersom det är byggt mitt i en väg där draken går från havet till bergen. Därmed får byggherren ta hänsyn till detta, och bygger ett hus med ett hål tvärs igenom."
Men knappast om det äventyrar husets stabilitet. Religionen kommer alltså i andra hand.
"Dessutom spelar det väl knappast någon roll om feng shui är en populärreligion. Det utövas och folk tror att det fungerar, trots att de lever i ett modernt sekulärt samhälle."
Vad jag menar är att folk som inte är "feng-shuister" också anlitar feng shui eftersom det är mode just nu... Det finns gott om folk här i sverige tex som nyttjar feng shui, trots att de är av annan religion eller inte är troende över huvud taget.
"När Tokyos nya flygplats på den konstgjorda skulle byggas så krävde parlamentet att det skulle finnas ett shinto-tempel i byggnaden. Tillräckligt många japaner finner sådana saker så betryggande att politiker inte vågar gå emot den väljarkåren genom att inte respektera shinto och inte låta shinto-präster helga diverse saker."
Ja, och själva skulle vi göra uppror om regeringen försökte avskaffa julen, trots att endast en minoritet här i sverige verkligen är aktivt religiösa.
"Nå, det är just sådana "vidskepligheter" som utgör basen för magins utveckling. En fyrklöver är en ovanlig företeelse och ses därför som en lyckosymbol. Återigen är det den sympatetiska principen som slår till."
Det där är en självbevisande teori. Om fyrklöver är ovanliga, har jag tur som hittar en. Du skulle lika gärna kunna ta vilket annat ovanligt fenomen som helst och substituera. Jag skulle kunna gå med på att folk börjat tro på magi på grund av sådana företeelser, men det innebär ju bara att magins bas alltså är ren slump..?
"...som till exempel korsbränning"
Vilket vi inte gör längre, hoppas jag, åtminstonde inte i de CIVILISERADE delarna av världen...
"bombning av federala byggnader"
Avund, människoförakt och hämnd är inte religiöst, vilken täckmantel man än döljer sig bakom... Dessutom talar vi fortfarande om en del av världen som inte kommit lika långt i utvecklingen. *Känner sig tjatig*
"försök att få igenom diverse religiösa i delstatsparlamenten och den federala administrationen"
Jag säger inte att religion inte finns, endast att dess inflytande minskat.
"(en del av dem har till och med lyckats)"
Men majoriteten har det inte... Om prästerna sade något förr i tiden var det lag.
"och de facto religionsbaserad rasdiskriminering?"
Ursäkter, precis som hudfärg och härkomst. Det är bekvämt att ha något att skylla på, även om det inte är sant.
"Om man nu vill hävda att "kasta ut evolutionen" är ett sätt att handskas med uppenbara motsatser mellan evolution och den kristna skapelsemyten, så okej. Själv hävdar jag att kreationismen är ett typexempel på den kristna religionens fasta grepp om det moderna USA."
Jag tycker mer det låter som ett religiöst nödrop. Och som tidigare sagts, nya påfund är alltid populära.
Dessutom vore det naivt att tro att religionen bara skulle lägga sig ned och självdö utan strid. Kreationismen är en av de mindre toppar som tidigare nämnts.
"Ett underbart exempel är ett senatutskottsförhör angående upptäckten av möjlighet till liv på Mars genom stenen ALH-84001, där en senator var oroad över tidsskalorna - "sexton miljoner år, trettontusen år... det är enorma siffror. Hur passar dessa siffror ihop med de siffror som anges i Bibeln?" Observera, den här killen är folkvald! Folket i hans delstat har valt honom att representera dem i Senaten, just på grund av hans åsikter om bland annat religion! Säga vad man vill om denne senator, men han hade inte oroat sig för dessa siffror om han inte oroat sig över sina väljares röster."
Kristdemokraterna är också folkvalda... Jag känner hur religiös övertygelse strömmar emot mig!
Dessutom är den "grå massan" i USA relativt dåligt utbildad... Det finns personer där som tror att solen cirklar kring jorden...
"I vilket fall så är det inte de religiösa överdrifterna som är på tapeten, utan religionens utbredda existens i det moderna sekulariserade samhället."
De religiösa överdrifterna är ett ganska tydligt tecken på religionens inflytande i det moderna samhället, vilket är vad som verkligen är på tapeten. Folk accepterar helt enkelt inte samma religiösa agerande som de gjorde förr i tiden. De förlitar sig inte heller i lika stor grad på högre makter, utan handlar själva och tar eget ansvar.
Med andra ord, de börjar mogna.
Jag tror förresten vi ska avsluta den här diskussionen... Trådarna börjar bli konstiga LoL
Vill du ha sista ordet..?