Ryng Silverkorp
Veteran
Det verkar förekomma en hel del regeldiskutioner här. Vad man tycker om vissa regler färgas av vilken typ av spelstil man föredrar.
Själv föredrar jag att regelsystemet fungerar i kontrast till den stämmning som råder i spelet. Och i tio gånger av tio vinner låt oss säga de mer "action" betonade reglerna, främst vad det gäller momentet strid.
Att överhuvudtaget kalla ett rollspel för realistiskt tycker jag enbart är löjligt, det kan inte finnas en enda chans att göra ett simuleringssystem byggt på tärningar och mattematiska formler som blir verkligt, det vill säga realistiskt - men det är nog mest ett ordmissbruk (missbrukar ord, jag med).
Ett fantasy RPG ska vara som en saga där man kan vara en hjälte om man så önskar. Det ska givetvis finnas risker att bli skadad och att det alltid ska finnas någon som kan vara bättre (rätt realistiskt).
I Sci-Fi RPG ska det vara precis som i riktigt överdrivna actionfilmer där kulorna inte mäts i antal utan i ton, okej nu överdriver jag båda dessa exempel en smula, men det är min uppfattning.
Givetvis tycker jag inte att ett system skall vara så att man slutligen inte tvekar för att ge sig i strid med någon eller något. Det bör alltid finnas en påtaglig känsla av att RP:n kan bli skadad eller dödad.
Rollspel bör väl heller inte främst gå ut på att simulera strid, det är inte så jag spelleder, men det ska finnas lägen där det kan bli strid och inte spelarna är lite förnuftiga och så vidare...
Tyck till gott folk, ingen uppfattning är fel eller rätt. Vi vill bara uppleva olika saker i våra spelvärldar.
Vad är bäst realism eller action?
Själv föredrar jag att regelsystemet fungerar i kontrast till den stämmning som råder i spelet. Och i tio gånger av tio vinner låt oss säga de mer "action" betonade reglerna, främst vad det gäller momentet strid.
Att överhuvudtaget kalla ett rollspel för realistiskt tycker jag enbart är löjligt, det kan inte finnas en enda chans att göra ett simuleringssystem byggt på tärningar och mattematiska formler som blir verkligt, det vill säga realistiskt - men det är nog mest ett ordmissbruk (missbrukar ord, jag med).
Ett fantasy RPG ska vara som en saga där man kan vara en hjälte om man så önskar. Det ska givetvis finnas risker att bli skadad och att det alltid ska finnas någon som kan vara bättre (rätt realistiskt).
I Sci-Fi RPG ska det vara precis som i riktigt överdrivna actionfilmer där kulorna inte mäts i antal utan i ton, okej nu överdriver jag båda dessa exempel en smula, men det är min uppfattning.
Givetvis tycker jag inte att ett system skall vara så att man slutligen inte tvekar för att ge sig i strid med någon eller något. Det bör alltid finnas en påtaglig känsla av att RP:n kan bli skadad eller dödad.
Rollspel bör väl heller inte främst gå ut på att simulera strid, det är inte så jag spelleder, men det ska finnas lägen där det kan bli strid och inte spelarna är lite förnuftiga och så vidare...
Tyck till gott folk, ingen uppfattning är fel eller rätt. Vi vill bara uppleva olika saker i våra spelvärldar.
Vad är bäst realism eller action?