Arfert said:
Jag talar om 2000-talet, och inte 1900-talet. Och den statistiken är dessutom missvisande, eftersom de bara jämför antal avlossade skott med antal stupade. När alla vet att de flesta skott som avlossades inte siktade på någonting.
Dessutom verkar ingen här ha läst mitt inlägg. Jag talade om hur dödliga moderna vapen är idag. Hur trista rollspel skulle vara om man spelade realistiskt. I rollspel får man förmoda att folk siktar.
Vad menar du är skillnaden mellan 1900-talskrigen och 2000-talskrigen? Soldater är människor oavsett födelseår mellan 1890 och 1990 och psykologin bakom att inte vilja åsamka lidande och död bör väl ändå ses i samma ljus. Vapenslagen har förändrats från repetergevär med 5-skottsmagasin till automatkarbiner med 30-skott; förändring, ja, men fortfarande samma funktion. Taktik och doktriner har förändrats, men inte på något sätt så pass fundamentalt.
Det jag vill säga är att jag inte ser den skillnad tycks ha upptäckt mellan hur eldstrid för avsutten trupp såg ut under 2VK och Irak 2003. Vilka är de moderna vapen du talar om?
Att rollspel skulle bli tråkiga om man skulle spela realistiskt kan jag hålla med så länge det inte görs bra. Lyckas man däremot designa schysta regler som tar med tidigare nämnda överblick/målupptäckt, förstapersonssynvinkel, partiell beskrivning, stress och rädsla, OCH som spelare går med på dessas konventioner och inverkan på spelets hastighet, tror jag säkert att det kan bli kul. Spel som Neotech och Phoenix Command har tydligt fokus på nutida eldstrid och löser detta med detaljerade regler, och båda spelen har sin fan-skara trots regeltyngden. Ingen större skillnad mellan detta och att justera fokuset en aning.