Nekromanti Realistiska aliens finns sånt?

Ond bråd död

Swashbuckler
Har blivit lite nyfiken på science-fiction iom att det erbjuder en massa intressanta frågor. Frågor av typen "hur skulle det vara om..." .

Eventuellt kan det leda till nåt kreativt skapande (rollspel, noveller o dyl) men troligen lessnar jag halvvägs...
I vilket fall så har jag fastnat för tanken på "aliens" som skiljer sig från människor på en enda - väldigt betydelsefull - punkt. Exempelvis djur som genom evolution utvecklats till sin planets civiliserade varelse med intelligens på mänsklignivå men som; inte är flockdjur/ är asätare/ är havslevande osv...
Min fråga är, dels om det finns några bra "realistiska aliens" i litteratur eller film, eller om nån har förslag på hur olika avvikelser skulle yttra sig.

Det jag är ute efter tror jag är hur dessa varelser skulle leva, hur deras kultur skulle se ut m.m till följd av avvikelser från människo-mallen.
Själv har jag funderat kring min katt som jag tror är ett bra exempel på en varelse som inte behöver en flock för att trivas. Jag tänker mig att katter som utvecklade superintteligens skulle utvecklas väldigt långsamt teknoligiskt då de inte lär ut nya kunskaper eller delar det med sin stam/stat/whatever. Om de skulle lära ut något skulle det främst vara till sina ungar, och då (jag kan ha fel) katthanar inte bryr sig om att stanna hos honan, skulle den lotten falla på honan. Av hennes ungar skulle sedan kunskap ärvas från honor och honkatter skulle få en maktställning mitt i anarkin. Troligt är nog också att polyteism uteblir och en monoteistisk tro (med en kvinnlig gudinna) blir rådande. Dock är religionen väldigt individuell.
Revirtänkande skulle nog vara viktigt och den starkes rätt skulle råda i det mesta. Städer, stater och liknande skulle inte utvecklas. Möjligtvis kunde revirtänkandet med tiden bli mer abstrakt, ungefär som våran syn på "flocken" förändrats, och vissa yrken kunde bli "revir".

Hoppas nån förstår vad jag snackar om... Ivf skulle det vara trevligt med lite insiktsfulla kommentarer i ämnet...

jk

Ackerfors

Alas, your rapids!
För det första måste jag påpeka att jag tror att ditt inlägg passar bättre in på rollspelskultur-forumet (eller möjligtvis rollspelsmakande), med tanke på att det inte har med rollspel att göra men med litteratur och film.

Min fråga är, dels om det finns några bra "realistiska aliens" i litteratur eller film,

Det finns en film-serie som jag direkt kommer att tänka på och det är Star Wars. Där finns det många, många mer eller mindre utvecklade alienraser och likaså i Star Trek, där de stöter på nya raser i nästan varje avsnitt. Även om inte alla är civiliserade så är det många som är (alla raser har utvecklat rymdskepp...hmm... :gremwink: ).

fusk

Warrior
"Det finns en film-serie som jag direkt kommer att tänka på och det är Star Wars. Där finns det många, många mer eller mindre utvecklade alienraser och likaså i Star Trek, där de stöter på nya raser i nästan varje avsnitt"
kan man hitta sämre exempel på "realistiska aliens? :gremtongue: vad brukar krille kalla det? alien-of-the-week syndromet? människor med en lustig krusedul på örat och med en enda (förvrängd mänsklig) kultur som är allomfattande för hela planeten.
om man vill ha "realistiska aliens" så får man kolla på xenobiologin(och se uppför alla knasbollar)...

Ackerfors

Alas, your rapids!
kan man hitta sämre exempel på "realistiska aliens? :gremtongue:

Hehe, nja, det kan man nog egentligen inte... Men de är ju civiliserade och de är inte människor, så det är ju vad han frågar om... :gremwink:

Sabelkatten

Swordsman
C.J.Cherryh (SF-författare) har med ganska trovärdiga ickemänniskor i flera av sina böcker ("The Hani Saga" framför allt). Larry Nivens "Known Space" (har jag för mig är samlingsnamnet) har en del ganska bra idéer... Gamla Traveller (och även Traveller 2300AD, men det går knappt att få tag på längre) har ett antal genomtänkta raser.

Om du söker lite på forumet lär du kunna hitta flera diskussioner om det här.

/Henrik

Man Mountainman

Storsvagåret
Boktips

Olaf Stapledons "stjärnskaparen" erbjuder en lång rad beskrivningar av intelligenta varelser som lever liv väldigt främmande från våra egna, eller vad sägs om kräftor som lever i biologisk såväl som känslomässig symbios med stora fiskar, varelser som genom evolutionens nycker tagit formen av segelbåtar, eller flockintelligenser bestående av flera organismer som kommunicerar via radiovågor.

Kanske inte riktigt vad du letar efter, men helt klart värt att ta en titt på för alla som är intresserade av unika utomjordingar.

Ulfgeir

Swashbuckler
Vet att jag för något år sedan såg en artikel på nätet där en biolog (eller åtminstone en person med rätt god kunskap inom området) hade roat sig med att beskriva hemplaneten etc för Aliens (alltså de däringa som Ripley muckar med..) utfirån vad man visste om rasen i filmerna.

Var en klart intressant läsning. Kan tyvärr inte hitta den nu. :gremfrown:
Den förklarade mycket varför aliensen var som de var.

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater
Den förklarade mycket varför aliensen var som de var.
Förklarade den var de får all vätska de behöver för att utsöndra sådana kopiösa mängder slem?

Ulfgeir

Swashbuckler
Kommer inte ihåg..
Ok, det fanns kanske en del brister med den men det var en rätt så genomtänkt artikel (tyckte jag då jag läste den i alla fall)

/Ulflgeir

Sabelkatten

Swordsman
För ett antal år sedan så fanns det med en artikel i en Space Gamer (tror jag det var) där genteknik i Traveller togs upp. Slemmupparna från Aliens-filmerna var TL30-35...

Kort så kan man väl säga att det finns inte en möjlighet i H-E att de skulle uppstå naturligt! DRAKAR är mer sannolika (om man hittar en planet med tillräckligt tät atmosfär/låg gravitation).

/Henrik

fusk

Warrior
eller material för att växa ifrån liten vit sak till stor svart sak ^_^ jag menar, den äter ju inget?

tobzombie_UBBT

Veteran
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
först vill jag bara påpeka att inlägget passade upperligt in här till skillnad från vad tydligen andra tykte.. jag ser nämligen att aliensraser kan vara väldigt olika i de flesta rpg ( dvs allt från alien of the week till väl igenomtänkta) dock kan jag nog påstå att de tråkiga är att de flesta inte är något vidare orginella.. de är kort beskrivan och ofta så bygger de på någon civilisation eller just djurart här idag.. exemplet med katten finns om jag inte missminner mig i traveller tillsammans med hundrasen varg och ( ni får förlåta mina bristande kunskaper i traveller) nån kentaur liknande ras som just gillar stora vidder.. att skapa trovärdiga och intressanta aliens kanske är en balansgång med att de samtidigt ska vara spelbara (spelledarbara kanske?) och samtidigt kan det vara problem med att hitta på något nytt och orginellt, dvs det är svårt att föreställa sig något utanför sina referensrammar. Detta kan nog i de flesta fall leda till något tråkiga raser, som tex ur raserna i fading suns eller helt de bizzara ljusvarelserna med kollektivt medvetande i spacemaster, till diverse ganska otroliga raser.. jag tror att om man har en trovärdig ras utan för mycket powergaming så är det ok (skulle vara intressant speciellt efter en kurs eller två i socialantropologi) och bara man undvika typiska fantasymissar, som hur-kom-det-konstiga-monstret-i-dungeonen-hit-och-vad-lever-den-av-förrutom-vilsna-äventyrare.
andra intressanta aspekter av kulturen kan man vidare gå in på.. vilken typ av kommunikation använder de sig av.. hur har språket utvecklats.. hur har ev jordens språk påverkat eller påverkats av rasen, teknologiutbyte, ekonomiska frågor, som tidigare nämn antropologiska.. ja .. det är outtömligt på frågor när man skapar en ny ras.. man skulle kunna läsa en mängd kurser på universitetet för att få massa tipps. eller kolla med dina universitetsvänner.

*tentarpluggar* / tobzombie

Cybot

Mest spelbar
Vilket är varför som i Aliens modulen till Fuzion så är aliens designade biovapen gjorda av de s.k Jockey-aliens(det stora skelettet som man ser i ettan, skeppet som hade alla äggen på sig var en biovapen transport). Det är ganska roligt att mycket i aliens fysiologi passar perfekt in i mallen att aliens är gjorda för att rivalisera mot andra aliens. Till exempel huvudformen och bittungan som är anpassade för att maximera skyddet mot alien larver.

Och jag skulle nog inte säga att det inte finns en chans i H-E att de har utvecklats naturligt. Många mycket mer otroliga former av liv har existerat på våran kära jord under historiens gång.

Sabelkatten

Swordsman
Vilket är varför som i Aliens modulen till Fuzion så är aliens designade biovapen gjorda av de s.k Jockey-aliens(det stora skelettet som man ser i ettan, skeppet som hade alla äggen på sig var en biovapen transport).
Jodå, som designade biovapen är de tänkbara. Men om du kan framställa något så avancerat (och här snackar vi om "Gud var amatör"-avancerat!) så kunde du lika gärna skapat en superbakterie som selektivt dödat alla personer vars förnamn började med "A"... eller närapå åtminstone. En i stort sett ostoppbart sjukdom som dödar 99,99% av alla människor skulle de kunna ta fram utan problem iaf.

Det är ganska roligt att mycket i aliens fysiologi passar perfekt in i mallen att aliens är gjorda för att rivalisera mot andra aliens. Till exempel huvudformen och bittungan som är anpassade för att maximera skyddet mot alien larver.
Så de skapade en ras för att utrota andra raser, och otimerade den samtidigt för att kunna slåss inbördes? För att citera "SpaceHack": "It's not my fault, the Common Sense upgrade was optional!".

Och jag skulle nog inte säga att det inte finns en chans i H-E att de har utvecklats naturligt. Många mycket mer otroliga former av liv har existerat på våran kära jord under historiens gång.
He, inte ens i närheten. Om man bortser från de uppenbara missarna (Aliens behöver inte äta, men växer gör de... huh?) så har du fortfarande små detaljer som att:

1) Deras blod är en syra som är starkare än något jag någonsin hört talas om på jorden (och om de följer samma naturlagar så förstår jag inte hur de skulle kunna ha tillgång till något starkare). Och med tanke på att den verkar kunna fräta sönder allt, hur kommer det sig att Aliens inte fräts sönder av sitt eget blod?

2) De kan kompinera genetiska egenskaper med ett värddjur. Oavsett biokemi. Det kräver en analyskapacitet - i det lilla ägget som inplanteras! - i klass med en stor superdator. Med "stor" menas i det här fallet "mer datakapacitet än som finns tillgängligt på jorden i dag"...

Därav "...inte en chans i H-E att de har utvecklats naturligt"!

/Henrik

Cybot

Mest spelbar
Men om du kan framställa något så avancerat (och här snackar vi om "Gud var amatör"-avancerat!) så kunde du lika gärna skapat en superbakterie som selektivt dödat alla personer vars förnamn började med "A"... eller närapå åtminstone. En i stort sett ostoppbart sjukdom som dödar 99,99% av alla människor skulle de kunna ta fram utan problem iaf.
Jag tror att du överskattar hur svårt det är att göra sk aliens.
Dessutom. En bakterie är så mycket jobbigare att kontrollera än en alien. En alien är ju trots allt något som man kan sätta i en bur(om än något tålig bur), den har dessutom en komplicerad och sårbar livscykel.

Så de skapade en ras för att utrota andra raser, och otimerade den samtidigt för att kunna slåss inbördes? För att citera "SpaceHack": "It's not my fault, the Common Sense upgrade was optional!".
Det är ett utmärkt sätt att förhindra att vapnet löper alldeles amok. Om aliens är predisponerade för att kämpa mot allt, inklusive varandra så förhindrar man att det blir för många. Man måste dock ge aliens försvarsmekanismer för att se till att aliens inte försöker ge sig på varandra förrän alla andra byten är borta. Det betyder att efter ett tag så kommer antalet av aliens gå ner till en nivå där de kan utrotas(i alla fall av skaparna).

He, inte ens i närheten. Om man bortser från de uppenbara missarna (Aliens behöver inte äta, men växer gör de... huh?) så har du fortfarande små detaljer som att:
Träd äter inte, träd växer. Om en alien har tillräckligt mycket energi lagrad så är det möjligt att absorbera alla nödvändiga material från atmosfären.

1) Deras blod är en syra som är starkare än något jag någonsin hört talas om på jorden (och om de följer samma naturlagar så förstår jag inte hur de skulle kunna ha tillgång till något starkare). Och med tanke på att den verkar kunna fräta sönder allt, hur kommer det sig att Aliens inte fräts sönder av sitt eget blod?
Och varför skulle blodet vara en syra inuti varelsen?
Det är mycket möjligt att blodet inte blir frätande förrän det kommer i kontakt med atmosfären. Finns gott om exempel på det. Koagulering är en kemisk reaktion som aktiveras av reagens med atmosfären. Visserligen, får en alien luftbubblor i blodet så skulle effekten vara ganska saftig. Å andra sidan så tycks aliens explodera lite hur som helst i filmen när de blir skjutna, så visserligen.

2) De kan kompinera genetiska egenskaper med ett värddjur. Oavsett biokemi. Det kräver en analyskapacitet - i det lilla ägget som inplanteras! - i klass med en stor superdator. Med "stor" menas i det här fallet "mer datakapacitet än som finns tillgängligt på jorden i dag"...
Och bevis för det är? Vi har i filmerna, spelen och Dark Horse serierna endast sett infektering av Predators, Jockeys och diverse jordliv. Inte så mycket. Ett virus kan nästan göra samma jobb. Och en strypare existerar endast för att infektera. En genetisk fabrik på ett par miljarder celler.

Sabelkatten

Swordsman
Jag tror att du överskattar hur svårt det är att göra sk aliens.
Dessutom. En bakterie är så mycket jobbigare att kontrollera än en alien. En alien är ju trots allt något som man kan sätta i en bur(om än något tålig bur), den har dessutom en komplicerad och sårbar livscykel.
Ju simplare varelse, desto enklare att skapa. Enklast är ju förstås ett virus, men det är känsligare för mutationer än en väldesignad bakterie och inte kapabel till lika häftiga grejor (en avancerad bakterie kan ta sig förbi luftfilter, t.ex.). Dessutom kan du ju, om du är nervös, skapa ett virus som tar kål på bakterien. Det är mycket jobbigare åt andra hållet.

Det är ett utmärkt sätt att förhindra att vapnet löper alldeles amok. Om aliens är predisponerade för att kämpa mot allt, inklusive varandra så förhindrar man att det blir för många. Man måste dock ge aliens försvarsmekanismer för att se till att aliens inte försöker ge sig på varandra förrän alla andra byten är borta. Det betyder att efter ett tag så kommer antalet av aliens gå ner till en nivå där de kan utrotas(i alla fall av skaparna).
Varför bombar du inte bara planeten till skrot på en gång om du ändå tänkar utrota alla djur... Den ekologiska katastrofen kommer vara på samma nivå!

Träd äter inte, träd växer. Om en alien har tillräckligt mycket energi lagrad så är det möjligt att absorbera alla nödvändiga material från atmosfären.
Träd äter. Det är det som de har rötterna till. Och du kommer få det bra jobbigt om du försöker bygga upp en solid struktur av syre och kväve!

Och hur hade du tänkt att lagra energin? Vi snackar om mycket energi här! En av anledningarna till att det gick på TL35 i Traveller var att vid den nivån så kunde man klämma in en fusionsreaktor och omvandla grundämnen...

Och varför skulle blodet vara en syra inuti varelsen?
Det är mycket möjligt att blodet inte blir frätande förrän det kommer i kontakt med atmosfären. Finns gott om exempel på det. Koagulering är en kemisk reaktion som aktiveras av reagens med atmosfären. Visserligen, får en alien luftbubblor i blodet så skulle effekten vara ganska saftig. Å andra sidan så tycks aliens explodera lite hur som helst i filmen när de blir skjutna, så visserligen.
Funkar inte syran i vakuum också? Jag har för mig det händer i någon av filmerna (fast jag kanske blandar ihop det med något annat). För övrigt så var det faktiskt den konstruktionen jag använde, på sätt och vis.

Någon syra kunde jag inte finna, men det finns ju ämnen som brinner bra i luft. Så Alienblod fick helt enkelt brinna i kontakt med det mesta - det ger ungefär samma effekt som syra.

Det gör ju Aliensamhällen ganska lustiga - man sätter inte plåster på sår, man ringer brandkåren... :gremgrin:

Och bevis för det är? Vi har i filmerna, spelen och Dark Horse serierna endast sett infektering av Predators, Jockeys och diverse jordliv. Inte så mycket. Ett virus kan nästan göra samma jobb. Och en strypare existerar endast för att infektera. En genetisk fabrik på ett par miljarder celler.
Du underskattar vad som krävs. Vi snackar om någonting motsvarande att du får en datakod (binärkod), utan dator, utan läsanvisningar, utan att ens veta var du skall börja läsa! och sedan klurar du ut vad programmet gör. Good luck. Och det ska styparen klara av innan den lägger ägget, så den har hur många sekunder...?

Ett virus är redan designat för en viss genetisk kod, det är därför det är så väldigt få virus som kan infektera olika sorters djur. Om Aliens hade en biokemi som var nästan identisk med jordiskt liv och bara använde olika djur som värddjur (som ett antal parasitiska insekter) då skulle jag kunna köpa det, men...

/Henrik

Krille

Super Moderator
"Ett virus är redan designat för en viss genetisk kod, det är därför det är så väldigt få virus som kan infektera olika sorters djur."

...tills de muterar. Virus har korta livscykler, det görs mängder av dem i varje livscykel, de är känsliga för mutationer, och de utsätts för rätt hårt urval. Det är därför vi har en ny flunsa vartannat år. Och det är naturligtvis virusets avsikt (om man nu kan ha en avsikt om man är ett virus). Det bästa viruset - ur virusets synvinkel - är det som smittar alla, inte dödar någon och då och då förändrar sig så att den föränderliga livsmiljön inte kan ha ihjäl det. Då är virusets överlevnad garanterad.

Antag att du gör ett designervirus som dödar svarta. I ditt virus nuvarande form så är det ett rätt dåligt virus, eftersom det förstör sin egen livsmiljö och inte kan sprida sig till nya livsmiljöer. Evolutionen kommer förmodligen att göra sig av med det, antingen genom att det muterar till en "bättre" form eller genom att dess livsrum (de svarta) försvinner. Eftersom det senare innebär att viruset dör ut så är det ur virusets synvinkel en dålig lösning.

Det innebär att för virusartens överlevnad så är det bättre om det muterar till antingen en form som smittar alla människor, eller blir mindre dödlig så att de infekterade inte dör av den, eller ännu hellre båda. I och med att viruset har korta livscykler och hög mutationsbenägenhet så är det med stor sannolikhet precis det som kommer att hända.

Troberg

Sinister eater
Antag att du gör ett designervirus som dödar svarta. I ditt virus nuvarande form så är det ett rätt dåligt virus, eftersom det förstör sin egen livsmiljö och inte kan sprida sig till nya livsmiljöer. Evolutionen kommer förmodligen att göra sig av med det, antingen genom att det muterar till en "bättre" form eller genom att dess livsrum (de svarta) försvinner. Eftersom det senare innebär att viruset dör ut så är det ur virusets synvinkel en dålig lösning.
Å andra sidan så kan man antagligen bygga in begränsande faktorer som känslighet för andra virus eller instabilitet som dödar det efter ett visst antal generationer. Ju bättre man är på att göra virus desto bättre är man på att ta kål på dem.

Ulfgeir

Swashbuckler
Man skulle ju kunna tro det, och åtminstone i laboratorie-miljö så har man ju koll på vad som finns i virusets omgivning och då följaktligen hur det muterar. Tyvärr så blir det ju lite mer komplext när det kommer ut i det fria och kan interragera med andra virus. Riktigt illa går det ju när ett virus får för sig att den skall byta levnadsmiljö. Typ ett influensavirus hos djur som tycker att det det skall utveckla sig för att drabba människor.

OK, dessa mutationer är ju inte direkt medvetna, men de händer... Exempel: Spanska sjukan som var aktuell under första världskriget tog ju kål på ett antal miljoner offer, och det var "bara" ett influensavirus... De hade ju panik i asien förra eller förrförra året då det verkade som ett virus som normalt bara drabbade fåglar plötsligt spred sig till människor..

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater
Man skulle ju kunna tro det, och åtminstone i laboratorie-miljö så har man ju koll på vad som finns i virusets omgivning och då följaktligen hur det muterar. Tyvärr så blir det ju lite mer komplext när det kommer ut i det fria och kan interragera med andra virus. Riktigt illa går det ju när ett virus får för sig att den skall byta levnadsmiljö. Typ ett influensavirus hos djur som tycker att det det skall utveckla sig för att drabba människor.
Visst, men ju mer man vet om virus och desto mer man kan bygga dem desto bättre kan man hantera när sådant händer.