Nekromanti Realistiska aliens finns sånt?

Krille

Super Moderator
"Visst, men ju mer man vet om virus och desto mer man kan bygga dem desto bättre kan man hantera när sådant händer. "

Problemet med virus är att man inte vet något om dem när de muterar. Det ingår liksom i begreppet. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Annars hade det ju inte varit någon sport! [NT]

NT=Nydanande Tuberkulos

Ulfgeir

Swashbuckler
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Man skulle ju kunna tro det, och åtminstone i laboratorie-miljö så har man ju koll på vad som finns i virusets omgivning och då följaktligen hur det muterar. Tyvärr så blir det ju lite mer komplext när det kommer ut i det fria och kan interragera med andra virus. Riktigt illa går det ju när ett virus får för sig att den skall byta levnadsmiljö. Typ ett influensavirus hos djur som tycker att det det skall utveckla sig för att drabba människor.

--------------------------------------------------------------------------------

Visst, men ju mer man vet om virus och desto mer man kan bygga dem desto bättre kan man hantera när sådant händer.
Du menar du kör på iden: "Do not summon up that which you cannot banish!". En bra ide, men tyvär brukar det ju alltid finnas diverse maktgalna individer som struntar i detta när de vill nå sitt mål. =^_^=

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater
Du menar du kör på iden: "Do not summon up that which you cannot banish!".
Tvärtom. Jag summonar allt jag kan, och så småningom så lär jag mig nog att hantera det.

Hur vet man vad man klarar om man inte testar?

Nightowl

Champion
Det bästa viruset - ur virusets synvinkel - är det som smittar alla, inte dödar någon och då och då förändrar sig så att den föränderliga livsmiljön inte kan ha ihjäl det. Då är virusets överlevnad garanterad.
Ungefär som samlarkortspel, då. :gremgrin:

Erik

Cybot

Mest spelbar
Ett träd absorberar nästan bara mineraler och liknande från jorden, de gräver ju knappast någon grop! Det mesta absorberas från luften. Där ibland koldioxid.
Kol, syre och kväve. Lägg till väte och en handful av mineraler och du har råmaterialet till en människa....eller en alien.

Om en alien har en avancerad biologi så är det möjligt att absorbera kol från flera olika typer av atmosfärer(möjligtvis en del av processen mellan strypare och värddjur).

Och när det gäller en alien. Du utrotar alla djur som är större än en katt. Det lämnar infrastruktur och mikrobiologi närmast intakt. Det gör inte bomber.
Och krille svarade på varför man inte använder bakterier eller virus. Det är så enkelt att något går snett. Ett ägg och stora varelser är ju trots allt hyggligt lätt att hantera om man vet hur. I Dark Horse så använder man sig av feromoner för att verka ofarlig till exempel.

Och hur man lagrar energin? De ämnen som kan bli syror har ofta en väldigt hög energinivå. En aliens "blod" kan mycket väl innehålla extremt mycket energi.

Och när det gäller om det blir en syra pågrund av kontakt med luft. Det kan mycket väl vara så att den reagerar med kontakt vid kol, syre eller kväve. Allihopa är ingredienser i organiska syror.

Sabelkatten

Swordsman
...tills de muterar. Virus har korta livscykler, det görs mängder av dem i varje livscykel, de är känsliga för mutationer, och de utsätts för rätt hårt urval. Det är därför vi har en ny flunsa vartannat år. Och det är naturligtvis virusets avsikt (om man nu kan ha en avsikt om man är ett virus). Det bästa viruset - ur virusets synvinkel - är det som smittar alla, inte dödar någon och då och då förändrar sig så att den föränderliga livsmiljön inte kan ha ihjäl det. Då är virusets överlevnad garanterad.
Jo, det var därför jag skrev att bakterier är bättre... Mindre känsliga för mutationer.

/Henrik

Krille

Super Moderator
"Jo, det var därför jag skrev att bakterier är bättre... Mindre känsliga för mutationer."

Beror på virus- och bakterietyp. Kärnlösa bakterier, till exempel e.choli, muterar rätt fort och kan vara nog så dödliga, och multiresistenta bakterier är en bieffekt av tungt användande av antibiotika vilket rensar ut de bakterier som inte har mutationen som ger resistens. Dessutom har bakterier inte särskilt långa generationscykler heller, och de överlever oftare utan närvaron av värdceller, något som virus inte klarar av. Visst, det kanske tar 50 år för en riktigt farlig bakteriesjukdom att uppträda istället för 5 år för en bakteriesjukdom, men jämför det med de 500 000 till 5 000 000 år som krävs för en ny riktigt farlig högre varelse. Vad är en tiopotens jämfört med sex?

Sabelkatten

Swordsman
Ett träd absorberar nästan bara mineraler och liknande från jorden, de gräver ju knappast någon grop! Det mesta absorberas från luften. Där ibland koldioxid.
Kol, syre och kväve. Lägg till väte och en handful av mineraler och du har råmaterialet till en människa....eller en alien.
Jo, du har rätt. Jag får väl ursäkta mig med att jag var för trött när jag skrev... :gremtongue:

Träd tar naturligtvis kol från luften. Men det förklarar fortfarande inte varifrån Aliens för sagda mineraler ifrån...

Och när det gäller en alien. Du utrotar alla djur som är större än en katt. Det lämnar infrastruktur och mikrobiologi närmast intakt. Det gör inte bomber.
Jag undrar hur mycket av mikrobiologin de kommer lämna intakt... mikroorganismer är ju ett uppenbart sätt att slå mot Aliens, så även om du inte anfaller med B-stridsmedel så kommer de nog att användas iaf...

Och om Aliens ska kunna döda folk som låser in sig så lär de inte lämna mycket till byggnader kvar heller!

Och hur man lagrar energin? De ämnen som kan bli syror har ofta en väldigt hög energinivå. En aliens "blod" kan mycket väl innehålla extremt mycket energi.
Fett har också ett väldigt högt energiinnehåll. Hur länge klarar sig småbarn utan mat? Tänk på att Aliens inte äter när de växer heller...

Och när det gäller om det blir en syra pågrund av kontakt med luft. Det kan mycket väl vara så att den reagerar med kontakt vid kol, syre eller kväve. Allihopa är ingredienser i organiska syror.
Syre <=> Luft. Eller var det något annat du tänkte på? Om det inte var syre, tänk på att metaller innehåller ganska dåligt med organiska ämnen (utom stål då, men det ska mycket till för att reagera med det!).

/Henrik

Och krille svarade på varför man inte använder bakterier eller virus. Det är så enkelt att något går snett. Ett ägg och stora varelser är ju trots allt hyggligt lätt att hantera om man vet hur. I Dark Horse så använder man sig av feromoner för att verka ofarlig till exempel.
Ganska segt om de man använder dem mot upptäcker något ämne som gör så att Aliens inte anfaller...

Men har jag inte bevisat min poäng vid det här laget, nämligen att Definitivt inte kan vara naturliga, utan en jätte-hightech designervarelse?

/Henrik

Bjorn

Hero
Men har jag inte bevisat min poäng vid det här laget, nämligen att Definitivt inte kan vara naturliga, utan en jätte-hightech designervarelse?
De kan ju ha någon form av övernaturligt ursprung också. Typ som en farsot eller ett straff utsänt från gud(arna).

Om man nu tror på sånt... Det lustiga är att för oss vanliga låg-tech mortals så är det i praktiken omöjligt att avgöra via experiment/observation om de är designervarelser skapade av nån super-duperras, ett straf från "gud" eller naturligt utvecklade någon annan stanns i universum i en livsmiljö där utvecklingen inte alls följer samma principer som hos oss.

/Bjorn

fusk

Warrior
"Ett träd absorberar nästan bara mineraler och liknande från jorden, de gräver ju knappast någon grop! "
:gremsmile: faktum är att det inte är ovanligt med att det bildas gropar runt träd, framför allt gammla träd som har dött av ålder brukar bilda gropar. men jag har även sett det på lite mindre träd, jag skulle gissa på att energiskogar skulle kunna få sådant. en grop på ett träd jag såg en gång var så stor och djup att man en normala människa kunde ligga i den.

" Det kan mycket väl vara så att den reagerar med kontakt vid kol, syre eller kväve. Allihopa är ingredienser i organiska syror. "
menar du att det är en organisk syra alienserna har? med tanke på hur mycket den fräter måste det snarare vara någon slags nano-konstruerad "syra". egentligen kan det knappast vara en syra eftersom den smälter bort så ofantligt med material...

Troberg

Sinister eater
en grop på ett träd jag såg en gång var så stor och djup att man en normala människa kunde ligga i den.
Det tror jag inte på. Hur normal är man om man lägger sig i en grop vid ett träd?

Sabelkatten

Swordsman
Om man nu tror på sånt... Det lustiga är att för oss vanliga låg-tech mortals så är det i praktiken omöjligt att avgöra via experiment/observation om de är designervarelser skapade av nån super-duperras, ett straf från "gud" eller naturligt utvecklade någon annan stanns i universum i en livsmiljö där utvecklingen inte alls följer samma principer som hos oss.
Tja, skapad som skapad. Om du måste fuska med naturlagarna för att få fram Aliens så är väl inte min poäng om att de inte skulle finnas naturligt sämre?

/Henrik

Sabelkatten

Swordsman
Beror på virus- och bakterietyp. Kärnlösa bakterier, till exempel e.choli, muterar rätt fort och kan vara nog så dödliga, och multiresistenta bakterier är en bieffekt av tungt användande av antibiotika vilket rensar ut de bakterier som inte har mutationen som ger resistens.
Men att de muterar så fort är till stor del en evulotionsfördel. Om du designar en mikroorganism för ett specifikt ändamål så behöver du inte t.ex. ge den möjligheten att byta DNA med andra bakterier (som choli-bakterier). Du kan också ge dem betydligt mer självreparationsfunktioner. Virus har inte riktigt samma möjligheter till "självkontroll".

Dessutom har bakterier inte särskilt långa generationscykler heller, och de överlever oftare utan närvaron av värdceller, något som virus inte klarar av.
Rent tekniskt så kan en del virus faktiskt existera utan värdceller under längre tid. Hurvida de lever överhuvudtaget kan ju diskuteras...

Visst, det kanske tar 50 år för en riktigt farlig bakteriesjukdom att uppträda istället för 5 år för en bakteriesjukdom, men jämför det med de 500 000 till 5 000 000 år som krävs för en ny riktigt farlig högre varelse. Vad är en tiopotens jämfört med sex?
Som sagt var, med den kunskap som behövs för att skapa Aliens (nivån "teknologi som inte går att särskilja från magi", se mina övriga inlägg om hur avancerade Aliens är) så lär det inte vara något problem att skapa en mikroorganism som är bra mycket effektivare än Aliens.

/Henrik

Troberg

Sinister eater
Som sagt var, med den kunskap som behövs för att skapa Aliens (nivån "teknologi som inte går att särskilja från magi", se mina övriga inlägg om hur avancerade Aliens är) så lär det inte vara något problem att skapa en mikroorganism som är bra mycket effektivare än Aliens.
Med risk för att krossa illusioner så krävs det två teknologier och en kunskap för att skapa aliens. Man behöver en telefon, ett kreditkort och man behöver kunna tyska. Sedan ringer man upp den schweitziske industridesignern/konstnären H R Giger och ber honom designa ett riktigt otäckt monster, gärna med lite sexualfobiska inslag.

Svårare än så är det inte.

Ni övertolkar. Man behövde ett ballt monster. Man skapade ett ballt monster.

Självklart går det inte att skapa en exakt alien på riktigt, men lika självklart kan man göra några riktigt otäcka mördarmonster om man ger sig fan på det. Tänk er en fyra meter lång gädda med grodben för snabba överraskningsattacker. Det hade varit otäckt!

Bjorn

Hero
Om nu "Gud" existerar...

Om nu "gud" existerar, är det då inte troligare att det är (vår förståelse av) naturlagarna som är bristfällig snarare än att "han" bryter mot dem?!?

Givet att man gör antagandet att "gud" existerar så får man nog rimligtvis också dra slutsatsen att han i så fall inte är "onaturlig".

Vad gäller att de skulle kunna ha utvecklats någon annan stanns där de principer som den jordiska biologin bygger på inte gäller så är det knappast emot naturlagarna. Många saker i vår biologi såsom evolution, genetiska principer, näringslära beror ju på hur de basalaste bilogiska komponenterna är uppbyggda. (Typ protein, celler etc.) Det är ju långt ifrån säkert att denna form av "liv" är den enda möjliga, kanske är det bara en ren slump att dessa ser ut som de gör, det kan ju teoretiskt kunna finnas 1000-tals olika "varianter" på primitivt liv. Om man tänker sig att de biologiska "grundbyggstenarna" på Aliens hemplanet ser helt anorlunda ut så kan man ju nästan komma fram till vilket resultat som helst.

/Bjorn