Tror fortfarande att om man tillverkar ett svärd blir det bättre än om man tillverkar 1000... Klart man tillverkar svärd som är av helt ok kvalité när man masstillverkar, men det kommer ändå bli skillnader... Speciellt eftersom skillnaden ofta inte spelar så stor roll om svärdet är ok eller bra.
Det är bara att titta i artikeln du rekomenderade, rommarna väljer i den att gå över till en sorts gladius av en anledning, att det är enklare att tillverka... Det är inte bättre, lättare, smidigare, dödligare, det är enklare att tillverka...
In my opinion these changes in design were due primarily to economic factors. When comparing the various types of gladii it is obvious that the Pompeii is the one that is far easier to produce.
Åsikten från sidans skapare, även om den inte behöver innehålla hela sanningen så...
Jag är ganska övertygad om att man gör det lätt för sig när man ska smida svärd till en hel armé. När man smider för försäljning till "äventyrare" så lägger man ner mer arbete på det specifika vapnet och lägger dessutom på mer på vapnetpriset, eftersom man inte säljer en lika stor mängd av dem...
Jag håller med dig om att vapnen i tabellerna är genomsnittliga... Men genomsnittliga för äventyrare, inte genomsnittliga för din vanliga soldat/milisman/stadsvakt...
Jag underskattar inte medeltiden, jag tror bara inte på förmågan att massproducera något till samma höga kvalité som om man producerar ett/några exemplar. Det kan vi inte ens klara av idag. Det är bara att kolla på t.ex. bilindustrin, som jag jobbar i från och till. Kvalitét är det som drar ner hastigheten och ändå blir det fel, många bilar måste rättas till efter tillverkningen för att de ska vara ok att sälja och då tror jag faktist att vi har högre krav på bilar vi köper, än den generella soldaten hade, antagligen hade han inget att säga till om, utan fick sig ett vapen tilldelat.